Gå til innhold

Barn som ikke drikker melk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på 20 mndr drikker ikke melk...har ikke gjort det siden hun var 13-14 mndr. Fikk morsmelkserstetning ffra 11 til 13 mndr, og 2-3 uker etter at hun begynte å få vanlig melk nektet hun rett og slett å drikke. Drikker vann, juice (blandet 50/50 med vann) og en sjelden gang saft/brus.

Spiser litt youghurt og sneier med gulost.

Lurer på om jeg må begynne å gi henne kalktilskudd...noen som har erfaringer med dette?

Som en siste utvei har jeg også prøvd med O'boy i melka....men det gikk heller ikke! :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Gjest Lovegeckos
Skrevet

Jeg mener det er mye kalsium i ost. Liker hun dette er det bra. Kanskje hun liker soyamelk eller rismelk? Dersom du kjøper dem som ikke er økologiske er de tilsatt kalsium til samme nivå som kumelk. Rismelken er lett å like.

Videre finnes det kalsium i mørkegrønne grønnsaker, og i disse juletider er fikner fulle av kalsium også.

Jeg ville ikke ha startet med tilskudd uten å rådført meg med helsepersonell iallefall.

Skrevet

Mennesker trenger i utgangspunktet ikke melk, så det er ingen grunn til å gi tilskudd. Melk er en nokså dårlig kalsiumkilde, så det behovet får de fleste dekket via vanlig mat, og utover det inneholder det ikke så mye nyttig. Sørg for at kostholdet ellers er balansert, så går det nokgreit.

Skrevet
Mennesker trenger i utgangspunktet ikke melk, så det er ingen grunn til å gi tilskudd. Melk er en nokså dårlig kalsiumkilde, så det behovet får de fleste dekket via vanlig mat, og utover det inneholder det ikke så mye nyttig. Sørg for at kostholdet ellers er balansert, så går det nokgreit.

Signerer den. Og gi for all del ikke ungen oboy melk! Det eneste man trenger å drikke er vann, hverken melk eller juice er nødvendig.

Skrevet

vår datter drakk heller ikke melk pga allergi fra hun sluttet med morsmelk (11mnd) og frem til hun var 1,5 - 2år. Vi ga henne youhurt og hun spiste ost. Jeg ga henne aldri noe ved siden av - annet enn "sanasol" (heter vel noe annet men er i samme sjangeren..)

Skrevet

Det finnes også juice tilsatt kalsium også..

Det er fælt å se at det finnes så mye feilinformasjon ute å går, så jeg er ikke bekymret for om jeg kommer til å få jobb når jeg er ferdig utdannet innen ernæring for å si det sånn :) Men nå er jeg ingen ekspert, siden jeg har 2 1/2 år igjen av studiet mitt, men mens jeg har skrevet dette har jeg slått opp i lærebøker og notater, for å få et mest mulig korrekt svar utifra ernæringslæren iallefall..

Uten melk eller ost er det nesten umulig å komme opp i et daglig inntak på 800mg kalsium (som er anbefalt av Statens Ernæringsråd).. 8 dl melk eller 9 skiver ost skåret med høvel er 800mg kalsium.. Men 2-3 glass skal være nok. Skal du få samme mengde med grønne bladgrønnsaker så skal du f.eks spise 1,2kg brokkoli, lykke til.. Det er viktig å se an innholdet selv om grønne grønnsaker står som gode kilder.. For det første har de ofte en beskjeden plass i norsk kosthold, og dermed er de plutselig ikke gode kilder lengre.. Gode kilder er der vi får mye kalsium i fra, og der er melkeprodukter i en særklasse med i snitt 62%. Men hvis hun ikke drikker melk er det viktig å øke alt det andre som inneholder en del kalsium da: nøtter, musli, tørket frukt, grove kornprodukter etc..

Påstanden om at mennesker ikke trenger melk er jo nokså spesiell da, og opphavet til den er at mange steder i verden mangler folk laktase som spalter laktose til glukose og galaktose slik at det kan absorberes.. Men vi trenger jo ikke å drikke som noen kalver da, men kalsium er veldig viktig for barn som er i vekst..

WHO/FAO anbefaler for barn fra 0-9 år mellom 400-600mg daglig, 500-600 det første leveåret, og 400-500mg opptil 9 år.. Kroppen kan tilpasse seg at lavere inntak, og derfor er mineraliseringen av skjellettet tilstrekkelig i de delene av verden hvor man ikke drikker melk og..

Men det er utrolig viktig at barn får i seg nok kalsium, siden de skal bygge beinvev som skal vare fra 25årsalder og livet ut.. Da er det ønskelig med høyest mulig tetthet, og det får man ved å spise nok kalsium.. Barn er i vekst, og derfor er det viktig med tilførsel hos disse, selv om det ikke er veldig prekert for voksne.. Jo mindre du inntar jo mer blir absorbert for å utnytte stoffene i maten best mulig.

Nå har jeg aldri hatt en baby da, så jeg vet ikke hvordan det er med mat og sånn.. Går det an å få lurt inn litt melk i grøt eller noe da? Så hun får i seg litt melk uten å måtte drikke det..? Melkeprodukter er den beste kilden i norsk kosthold, så hvis hun får i seg litt av det så er det ingen krise tror jeg.. Ved å gi Vitamin D så sikrer man i tillegg kalsiumabsorpsjonen.

Man kan i teorien ikke få for mye kalsium, siden overskuddet skilles ut, men jeg ville ha kontaktet helsepersonell før jeg gav tilskudd til et barn.. Lykke til :)

Skrevet

Jeg har ingen anbefaling å gi deg, men det er en ting som jeg finner merkelig. I Norge drikker vi mere melk enn de fleste andre i verden, allikevel er vi på toppen når det gjelder benskjørhet. Hva kommer det av? Kanskje melken har blitt overvurdert?

Skrevet

vil bare fortelle at min sønn som nå er 6 år... heller ikke drikker melk...

han sluttet å drikke melk rundt 1 års alderen... da var det fult stopp....

men har prata med helsesøster om det og vi har funnet ut at han får i seg noe kalsium når han spiser yoghurt. og hvit saus til middag....

men ellers så får han 1 kalk tablett i et glass med noe drikke...

og dette håper jeg funker bra,,,,,,

men : hvordan finner man ut at man får for lite kalsium? kan det finnes ut på noen prøver?

Skrevet

Barna mine drikker ikke melk, men spiser mye hvitost og yoghurt. I tillegg brukes det en del melk i kornblandinger, grøt og hvitsaus. Som Alylana også sier, så skal 8-9 skiver ost pr dag dekke kalsiumbehovet.

Barna mine hverken liker eller tåler vanlig melk, men vi bruker laktoseredusert melk til kornblandinger. Jeg serverer ofte ost skjært i staver (sammen med feks gulrot og eple) til barnetv. De får ikke noe form for kalsiumtilskudd, da jeg mener at de får i seg nok via kosten.

Skrevet
Jeg har ingen anbefaling å gi deg, men det er en ting som jeg finner merkelig. I Norge drikker vi mere melk enn de fleste andre i verden, allikevel er vi på toppen når det gjelder benskjørhet. Hva kommer det av? Kanskje melken har blitt overvurdert?

Det er mange teorier på dette, og faktisk en av problemstillingene som fikk meg til å begynne å studere ernæring :) Jeg skal gå samfunnsretningen, og der skal vi etterhvert lære slike ting :) Spennende :)

Det kan være for lite vitamin D som blir syntetisert på grunn av lite sol her til lands. Vitamin D er nødvendig for opptaket av kalsium, og man har et lite lager av Vitamin D.

De fleste beinskjøre gamle damene jeg har snakket med er slike som aldri har vært ute.. De har vært inne og stelt i hjemmet, og ikke så veldig mye ute.. Så selv om de har drukket melk som kalver så blir ikke kalsiumet tatt opp i kroppen..

Dessuten har grønne grønnsaker mye større plass i kostholdet i de landene hvor de ikke drikker melk som voksne enn det vi har i Norge..

Mangel på kalsium kan være vanskelig å oppdage siden vi har et ganske stort lager, nemlig skjellettet, men det skal vi jo egentlig ikke bruke til sånt før vi blir gamle :) Hvordan det måles er jeg ikke sikker på egentlig, måling av serum kanskje?

Skrevet

Proteiner hindrer kalsiumopptaket, og siden melk inneholder en del proteiner er den ikke egnet som kalsiumkilde, spesielt når de fleste drikker alt for mye melk. Dermed er nøtter og frukt en bedre kalsiumkilde, fordi disse inneholder stoffer som øker kroppens evne til å ta opp kalsium.

Gjest Verdens verste husmor
Skrevet (endret)

Hei. Legen anbefalte oss å gi småtten bl.a ost, yoghurt og makrell i tomat som kalsiumkilder da han sluttet å drikke melk.

Han mente at det ikke var noen som helst grunn til å gi ham kalsiumtilskudd utover det han fikk i kosten.

Måtte visst rette opp en skrivefeil der.. ;)

Endret av Verdens verste husmor
Skrevet
Det finnes også juice tilsatt kalsium også..

Påstanden om at mennesker ikke trenger melk er jo nokså spesiell da, og opphavet til den er at mange steder i verden mangler folk laktase som spalter laktose til glukose og galaktose slik at det kan absorberes.. Men vi trenger jo ikke å drikke som noen kalver da, men kalsium er veldig viktig for barn som er i vekst..

Påstanden om at man MÅ drikke melk provoserer meg veldig. Og at det bare er i Asia det er utbredt med laktoseintoleranse er bare tull. Men jeg tror det er mindre vanlig å oppdage laktoseintoleranse her til lands, siden man blir tvunget i melk hele oppveksten. Jeg måtte drikke minst et melk hver eneste dag hele barndommen, men i voksen alder fant jeg ut at det var melken som ga meg vondt i magen. Jeg får ikke uoverkommelige smerter, men generelt ubehag som jeg har hatt kronisk i 20 år. Da jeg sluttet å drikke melk bedret det seg, og magen roet seg.

Og forøvrig mener jeg at man nok skal være litt skeptisk til de anbefalinger av enkelte jordbruksprodukter som kommer fra statens ernæringsråd som ikke stemmer overens med de anbefalingene som blir gitt i andre land. Det er ingen tvil om at bøndene har en veldig sterk innflytelse på styre og stell her i landet gjennom det korporative nettverket. At han Kaare Norum klarte å lage en debatt med Fedon om betydningen av poteten (i stedet for å fokusere på det de var enige om, nemlig betydningen av grønnsaker i kostholdet), sier jo litt om konservatismen til enkelte der. (og ja: man trenger ikke å spise poteter for å ha et sunt kosthold. Poteten var viktig i reddet befolkningen fra sultedøden på 1800-tallet, siden det var befolkningseksplosjon. Poteten var viktig mot skjørbuk, dvs c-vitaminmangel. I dag får de aller fleste nok c-vitaminer gjennom appelsiner/appelsinjuice)

Dette er helt riktig. Melken er overvurdert, jf det jeg har skrevet tidligere. Men en undersøkelse som ble foretatt for ca et halvt år siden viste at det var en sammenheng mellom inntak av kullsyreholdig drikke og beinskjørhet. Og siden vi nordmenn drikker veldig mye brus kan muligens noe av forklaringen ligge der. Men nå har man altså ikke klarlagt dette fullstendig enda. Men det er altså et paradoks at nordmenn heller nedpå med både brus og melk, mens effekten går mot hverandre med tanke på beinskjørhet. Det eneste man da oppnår er å legge på seg :forvirret:

Skrevet

Kan legge til at sesamfrø inneholder kalsium, så da er det bare å sette i gang å bake brød med mye sesamfrø :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...