Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi gifter oss i mai, og planen er å begynne å prøve å få barn med en gang. Nylig fikk jeg høre av en veninne at man må passe seg for å ikke bli gravid de første tre månedene etter at man slutter med p-piler, for da finnes det fortsatt skadelige hormoner i kroppen. Noen andre som har hørt dette? Jeg diskuterte nylig dette med å prøve å bli gravid med legen min, og han nevnte ikke noe om det.

Ellers lurer jeg på hva folks erfaring er med å slutte med p-pillene (vet at dette varierer veldig, men det er jo greit å høre andres erfaringer). Det høres veldig romantisk ut å bli gravid på bryllupsnatten, men jeg er veldig redd for å få mensen på selve dagen, og gankse kjipt å ha det på bryllupsreisen også. Jeg blir ganske dårlig når jeg får mensen, så det er ikke bare å ta seg et par paracett og fortsette å farte rundt på reise heller.

Tenker nå på å slutte med p-pillene når vi kommer hjem fra reisen, men vet ikke om forloveden går med på det. Han har mast om at jeg skal slutte med dem i over et år nå ;) Hvordan er det med pillene som bare utsetter mensen? Må man passe på å bruke prevansjonsmiddel samtidig?

Håper på nyttig tilbakemelding, og skal prøve hardt å bli et fullverdig medlem av dette forumet innen et år (har jo bare "rett" til å poste i bryllupsforumet nå, jeg :ler: )

Videoannonse
Annonse
Gjest *Just-Me*
Skrevet

Jeg ble gravid mens jeg gikk på piller, Sluttet å ta pillene med en gang jeg fant ut jeg var gravid. Fant ut av det tidlig da, var 4-5uker på vei.

Hverken lege elelr JM eller noen har sagt noe til meg om at det er farlg eller skadelig osv. men de vet at jeg gikk på pillen. Så om du slutter på pillen og blir gravid før det er gått 3 mnd kan jeg ikke skjønne hvofor det skulle være skadelig.

Jeg er nå 37uker på vei og er frisk og fin og de har da ikke funnet noe galt eller feil ved fosteret på ul eller kontroller.

Så når dere bestemmer dere for å slutte med pillen og begynne å prøve så er det vel bare å sette i gang og bli glad visst det klaffer tidlig!!!

Gjest Cosmic Girl
Skrevet

Det min lege sier (faktisk både fastlegen og gynekologen) er at man ikke bør slutte på pillen før man faktisk vil bli gravid, fordi man jo kan være heldig (eller uheldig, alt ettersom hvordan man ser det) og blir gravid med en gang.

Eneste grunnen de begge har nevnt for å slutte med pillen flere måneder før man faktisk blir gravid, er fordi sjansene er større for mer regelmessig syklus, noe som gjør det enklere å bestemme termin.

Jeg sluttet selv på pillen i august, og har bare hatt 1 ordentlig mens siden da. Syklusen er helt ustabil, og jeg aner ikke når mensen kommer neste gang. Man er nemlig ikke garantert å få systemet normalisert med en gang man slutter på pillen. Noen får det, mens det hos andre tar lengre tid.

Skrevet (endret)

Jeg hadde gått sammenhengende på p-piller i 8 år da jeg kuttet ut. Fikk aldri mensen tilbake da jeg ble gravid med en gang. Fødte en stor og frisk gutt.

Etter barn nr 1 brukte jeg hormonspiral. Tok den ut. Smakk med en gang. (Faktisk etter 2 dager...) Nå venter vi barn nr 2... :-)

Jeg tror dette er veldig individuelt. Og for min del så har jeg blitt gravid så fort vi har vært uten prevensjon...

Når det gjelder piller til å utsette mensen, er det enkleste å gjøre dette med p-pillene. Hør med fastlegen din hvordan du skal gjøre det med ditt merke. (Det er litt forskjellig avhengig av produsent.) Da er du i tillegg sikker mht prevensjon om det skulle være aktuelt..

Lykke til!

Endret av Tvilling76
Skrevet

Gikk på p-piller i 3 år - før jeg skulle ta en pause ettersom forholdet til eks tok slutt. Ble med ham hjem etter en fest og selvsagt endte vi i senga - og jeg ble gravid. Ettersom jeg da bare var 20 tok jeg et tungt valg - men poenget mitt her er at det da bare var halvannen uke etter jeg hadde sluttet på pillen, mer eller mindre rett etter mens, og vi tenkte det var sikkert...

Men det var det altså ikke - og jeg tror nok at du kan bli gravid med en gang du slutter å ta pillene. Om det er skadelig vet jeg ikke - jeg vil ikke tro det iallefall :)

Lykke til!

(Har forresten spist piller som bare det etter denne hendelsen....)

Skrevet

Nja, husk at det finnes de av oss som sluttet på p-pillene for mange måneder (år) siden, og som fremdeles ikke har blitt gravide. :tristbla:

Ofte her på KG får man inntrykk av at de fleste blir gravide med en gang de slutter på pillen, men slik er det jo ikke.

Var jeg deg, ville jeg sluttet på pillen med en gang, og heller brukt kondom frem til dere gifter dere. På den måten kan kroppen komme tilbake til normalen først som sist...

Corine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...