Gjest DapperBloke Skrevet 11. desember 2006 #1 Skrevet 11. desember 2006 Må bare lufte litt frustrasjon.. Jeg bor i en større by og bruker bilen til og fra jobb. Jeg har merket meg at syklister i byene, og muligens også ellers, viser absolutt ingen tegn til å ha kunnskap om hvordan de skal forholde seg i trafikken. I dag holdt jeg på å kjøre ned en av disse tankeløse idiotene. En mannlig syklist skar rett ut i en fotgjengerovergang, og jeg måtte stå på bremsene for ikke å kjøre ham rett ned. I tillegg klarer dette erkefjolset å hive med armene som om han hadde all verdens rett på sin side! Når skal syklister forstå at så lenge de sitter på sykkelen, så regnes de som kjørende. De må således forholde seg til de samme reglene som alle andre medtrafikanter med motorkjøretøy. Det er ikke ulovlig å sykle i fotgjengeroverganger, men bilers stoppeplikt opphører! Dersom syklisten går av sykkelen, så er han imidlertid en fotgjenger og bilen har plikt til å stoppe. Skal du over en fotgjengerovergang med sykkel, så gå for svarte av sykkelen!! Syklister i veibanen må også, på lik linje med motorkjøretøy, forholde seg til trafikkreglene. Det betyr blant annet at de må eksempelvis overholde vikepliktsreglene fra høyre, stoppe for rødt lys, osv. Jeg synes det er skremmende at voksne mennesker ikke er klar over dette, og det er enda mer skremmende at de samme voksne menneskene er forbilder for mye yngre syklister i trafikken. http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/07/20/471890.html
honey21 Skrevet 11. desember 2006 #2 Skrevet 11. desember 2006 Helt enig!!! Noen syklister gjør meg !!
Ugla Skrevet 11. desember 2006 #3 Skrevet 11. desember 2006 Når skal syklister forstå at så lenge de sitter på sykkelen, så regnes de som kjørende. De må således forholde seg til de samme reglene som alle andre medtrafikanter med motorkjøretøy. Det er ikke ulovlig å sykle i fotgjengeroverganger, men bilers stoppeplikt opphører! Dersom syklisten går av sykkelen, så er han imidlertid en fotgjenger og bilen har plikt til å stoppe. Skal du over en fotgjengerovergang med sykkel, så gå for svarte av sykkelen!! ← Enig!
Gjest kenneth Skrevet 11. desember 2006 #4 Skrevet 11. desember 2006 Jeg innbiller meg at de fleste overtredelsene skyldes sviktende holdninger fremfor mangelfull kunnskap. Det interessante spørsmålet blir da: hvorfor driter mange syklister i trafikkreglene? Det er ganske skremmende hvis det finnes voksne folk som tror de kan sykle (med forkjørsrett) i fotgjengerfelt. Jeg kan forstå at folk er uvitende om at trikken ikke behøver å stoppe for gående i fotgjengerfelt, men de mer grunnleggende trafikkreglene er strengt tatt ikke så kompliserte.
Gjest Gjest 1 Skrevet 11. desember 2006 #5 Skrevet 11. desember 2006 I Holland har de løst dette problemet på en fin og strukturert måte over hele veinettet. Flott at noen klarer å tenke, se og handle.
Gjest Frk Åberg Skrevet 12. desember 2006 #7 Skrevet 12. desember 2006 Er helt enig at mange syklister sykler som om de skulle være fotgjengere, eller som om de tror biler leser tankene deres. Syklister skal også stoppe for fotgjengere som skal over fotgjengerovergang, men dette er det mange som ikke har fått med seg. Jeg sykler daglig selv, og mener at jeg følger trafikkreglene når jeg sykler i veibanen. Men det virker som om mange biler ikke tror jeg gjør det. F.eks. så stopper de for meg når det er jeg som har vikeplikt. Men det som irriterer meg, er når jeg går av sykkelen for å trille over fotgjengerovergangen, og så stopper ikke bilen likevel. Jeg kunne ha holdt meg på sykkelen, men går da av til ingen nytte. Det virker som om noen bilister ikke vet at man faktisk skal stoppe for en som triller sykkelen sin. Jeg kunne ha syklet sakte på fortauet til bilen hadde stoppet, for så å kjøre over, men er redd bilen skal stoppe fordi h*n tror jeg skal over, selv om jeg ikke har rett til å sykle over fotgjengerovergangen Men en annen ting er at jeg også syns enkelte bilister burde bli flinkere til å behandle syklister som kjøretøy også. Har begynt å bli engstelig for biler som står parkert i veikanten med motoren på. Opplevde en dag at en bil plutselig kjørte ut rett foran meg. Han så seg åpenbart ikke godt nok for i speilet, og jeg måtte svinge unna i en fei (og jeg var allerede oppmerksom på slike biler).
Idea Skrevet 12. desember 2006 #8 Skrevet 12. desember 2006 Synes en del syklister kan være direkte egoistiske. Mange tror selv at de har full kontroll, men den kontrollen strekker seg jo ikke lenger enn til deres egen sykkel. Hvis en syklist blir påkjørt av en bilist er det jo relativt stor sjanse for alvorlige skader, om ikke fatale skader, på syklisten. Selv om det var syklistens feil, så vil jo det mennesket som kjørte bilen trolig klandre seg selv fordi h*n ikke fikk avverga lykken. En respektløs syklist vil derfor trolig påføre alle andre enn seg selv skade - om ikke fysisk så i hvertfall psykisk. Ikke for det, det finnes en del bilister der ute som jeg også gjerne skulle sett oppføre seg litt mer gjennomtenkt. Var ute med mopeden her en dag og stoppa foran et gangfelt fordi det sto ei som gjerne skulle over. Både jeg og dama som gikk ut i veien på min høyreside ble lettere sjokkert da bilen som kom bak meg presterte og kjøre forbi på min venstre side. Muligens ikke ulovlig, men hva i alle dager tror bilisten bak meg at jeg stopper for da?! Hva om dama som skulle over hadde kommet ett par meter lengre ut i feltet? Dessuten var det i/like før en sving så bilisten kunne like gjerne fått seg en overraskelse på den måten også.
org Skrevet 12. desember 2006 #10 Skrevet 12. desember 2006 Her sykler de imot enveiskjøringa. De tror visst de har lov til det. Og å bruke lys og refleks - nei, det er fali', det! Enkelte er flinke, det skal dem ha. Det er helst unger. De har både lys og refleksvest på seg. Jeg skjønner bare ikke at ikke voksne har på refleks?!
Gjest niomi Skrevet 12. desember 2006 #11 Skrevet 12. desember 2006 Jeg er veisyklist, og jeg ergrer meg like mye over idiotsyklistene når jeg selv er syklist, som når jeg kjører bil. For de gjør også situasjonen farlig for oss syklister som følger trafikkreglene. Det er bare et fåtall syklister som tror de eier veien. Men du verden så synlige de er!
gard Skrevet 12. desember 2006 #12 Skrevet 12. desember 2006 Hei Jeg har syklet en del men da helst på sommertid...da føler jeg at jeg er litt mer synlig i trafikken. Men det er helt klart at jeg tøyer grensene litt..jeg er f.eks. klar over at jeg ikke har retten på min side når det gjelder å sykle over en fotgjengerovergang men i mange tilfeller har jeg bare stoppet opp og lent meg inntil en stolpe ved fotgjengerovergangen så stopper bilistene frivillig. Altså må det mer opplæring til her både for syklistene og bilistene :-) Men jeg irriterer meg også over syklister når jeg kjører bil. Spesielt på dette som går på kjøring over fotgjengerfelt og manglende respekt på vikeplikt.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 12. desember 2006 #13 Skrevet 12. desember 2006 Grunnen til at bilister stopper for syklister i fotgjengeroverganger er rett og slett at de er redde for at syklisten skal hive seg ut i veien og de selv ikke skal klare å stoppe bilen. Selv om man ikke har vikeplikt så vurderer man situasjonen - fordi man vet at man sitter i en potensiell drapsmaskin. Det jeg aldri kommer til å forstå, er at de som sykler har så utrolig liten respekt for disse to tonnene med bil som kommer kjørende i kanskje 50 km/t, og har en varierende bremselengde som kommer an på hastighet, reaksjonstiden til sjåføren og føret. Og man klarer ikke å stoppe for ting man ikke ser før det er for sent - f.eks syklisten som kjørte slalom mellom to-tre biler bak eller ved siden av før han plutselig fant ut at han skulle ut i krysset på bilens høyre side, samtidig som bilen skulle svinge til høyre. Da hjelper det ikke om bilen faktisk har vikeplikt, når sjåføren ikke har mulighet til å se den han har vikeplikt for. Til alle syklister: Kjør forsiktig og pass på deg selv, det er verst for deg hvis det skjer noe!
Gjest Aurora Vaniljesaus Skrevet 14. desember 2006 #14 Skrevet 14. desember 2006 Grunnen til at bilister stopper for syklister i fotgjengeroverganger er rett og slett at de er redde for at syklisten skal hive seg ut i veien og de selv ikke skal klare å stoppe bilen. Selv om man ikke har vikeplikt så vurderer man situasjonen - fordi man vet at man sitter i en potensiell drapsmaskin. Du har uansett ikke lov til å "kjøre på noen" bare fordi du ikke har vikeplikt. Dersom du er i stand til å stoppe i steden for å kjøpe på noen, så har du plikt til det. Forkjørsrett er ikke det samme som påkjørsrett..! Husk også på å ikke skjære alle syklister over en kam.. Her som alltid gjelder det å ikke la de få ødelegge for de mange. Og husk at det generelt er veldig dårlig tilrettelagt for sykklister i den norske trafikken..
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 14. desember 2006 #15 Skrevet 14. desember 2006 Nei, det er jo det jeg sier, du kjører jo ikke på noen selv om du har forkjørsrett Ja, det er dårlig tilrettelagt for både syklister og biler i byene her i landet, vil jeg påstå. I hvert fall begge deler samtidig. Kanskje dumt å la de få ødelegge for de mange, men dessverre er det umulig å se forskjell på de få og de mange, og du vet aldri om syklisten foran deg er en som hiver seg foran bilen din og regner med at du stopper, eller en som bruker huet og skjønner at det er verst for ham hvis du ikke klarer det. Derfor er jeg livredd hver gang jeg er ute og kjører og det er syklister i nærheten - for jeg vet aldri hva de tenker. Og plutselig er de der.
Gjest Aurora Vaniljesaus Skrevet 14. desember 2006 #16 Skrevet 14. desember 2006 Derfor er jeg livredd hver gang jeg er ute og kjører og det er syklister i nærheten - for jeg vet aldri hva de tenker. Og plutselig er de der. ← Med den logikken bør du jo være like livredd bestandig når du er ute å kjører, da.. Barn og dyr osv er minst like uberegnelige.. Selvfølgelig skjer det stygge ting i trafikken, men jeg synes det blir feil å henge ut gruppen "syklister" på denne måten. Syklister er en like mangfoldig gruppe mennesker som bilister.. (og jammen er det mange bilister man har grunn til å være livredd også.. og de er vensetlig farligere når de gjør noe dumt.. som du selv sier så sitter de på en drapsmaskin)
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 14. desember 2006 #17 Skrevet 14. desember 2006 Ja, barn og dyr er også uberegnelige, men syklister kommer som regel bakfra, på siden, i blindsona di, og de er veldig mye raskere og samtidig større og lettere å treffe enn dyr - og barn håper jeg virkelig har følge med voksne, eller er gamle nok til å vite at de ikke skal løpe ut i veien. Men for syklister er det annerledes, for de har jo faktisk rett til å være i veien samtidig som bilene, de. De er bare så forbanna vanskelige å se av og til. Og så vil jeg heller kjøre over ei bikkje enn et menneske, hvis jeg må velge... Og ja, klart jeg viser ekstra hensyn når det er barn i nærheten. Dem kan jeg som regel se når de går på fortauet. Det er verre med syklisten som kommer snikende bakfra når jeg står og venter på grønt lys, kanskje kommer han på høyre sida mi, i fart, og rekker akkurat fram til krysset i det det blir grønt, så han kjører bare videre, men jeg skulle til høyre og så ham ikke før han faktisk var der - og da var det for sent. Uforsvarlige bilister er et kapittel for seg. De er dritfarlige. Det er det ikke vits i å nekte for.
Gjest Aurora Vaniljesaus Skrevet 14. desember 2006 #18 Skrevet 14. desember 2006 Enig i alt du skrev nå Bjørnsdatter..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå