Smørblomsten Skrevet 11. desember 2006 #1 Del Skrevet 11. desember 2006 En god og ikke minst; ENKEL oppskrift på god saus til kalkunmiddag!?? Hva mer serverer man, vanlig kokte poteter eller annen type poteter? Oppskrift til 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fruktfat Skrevet 11. desember 2006 #2 Del Skrevet 11. desember 2006 jeg lager kalkunbryst i stekepose, da har jeg på forskjellig krydder, smør og litt vann i posen, og bruker dette når jeg skal lage saus. lager meljevning av 1 ss smør og 2 ssmel, sper med det fra posen og fyller på med fløte. det blir litt i panna etter at man steker hel kalkun også, ikke sant? (har bare laget det èn gang, og husker ikke helt) da bruker du det på samme måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fruktfat Skrevet 11. desember 2006 #3 Del Skrevet 11. desember 2006 fløtegratinerte poteter eller potetmos blir godt til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smørblomsten Skrevet 11. desember 2006 Forfatter #4 Del Skrevet 11. desember 2006 jeg lager kalkunbryst i stekepose, da har jeg på forskjellig krydder, smør og litt vann i posen, og bruker dette når jeg skal lage saus. lager meljevning av 1 ss smør og 2 ssmel, sper med det fra posen og fyller på med fløte. det blir litt i panna etter at man steker hel kalkun også, ikke sant? (har bare laget det èn gang, og husker ikke helt) da bruker du det på samme måte. ← TAKK Har kjøpt inn ekstra stor stekepose og skal følge ditt tips Det er vel ikke snakk om mye vann i posen, og man får f.eks ikke penslet med smør ETTER at posen er lukket....Men den "damper" vel i vann/kjøttsaft regner jeg med Vann og hva mer tro - gulrot-biter sammen med vannet + stuffing..... Har aldri gjort dette før!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fruktfat Skrevet 11. desember 2006 #5 Del Skrevet 11. desember 2006 da jeg lagde hel kalkun smeltet jeg smør, hadde i masse urter og krydder og gned det under skinnet på kalkunen. og litt oppå om jeg ikke husker feil. litt vann i stekeposen, ja, det er vel for dampen sin skyld tror jeg? og klipp et lite hull i et hjørne på posen så dampen slipper ut. litt vanskelig å si hvor mye vann, tok det litt på feelingen jeg. det brukes jo i sausen, så. av krydder har jeg i det vi har kyllingkrydder, chili, samba oelek, provancekrydder, hvitløk, pepper, soyasaus (kikkoman), en annen bbqsaus vi hadde i kjøleskapet. en miks av litt av hvert med andre ord, hehehe... (nå liker vi litt sterk mat, så du kan godt sløyfe chili, samba oelek, bbqsaus) stuffing og sånt kan jeg dessverre ikke hjelpe med, det har jeg aldri laget før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elbereth Skrevet 12. desember 2006 #6 Del Skrevet 12. desember 2006 Pleier å blande mykt smør med salt, (sitron)pepper og Provencekrydder. Dette dytter jeg innunder skinnet på kalkunbrystet og så gnir jeg resten på utsiden av kalkunen. Jeg bruker ikke stuffing, men putter gjerne noen sitronbåter og hele sjalottløk i buken på kalkunen. Det hele puttes i en stekepose i ovnen. Saus: Sjalottløk, bacon og sjampinjong surres i smør. Dryss mel over og spe med fløte og kraft fra kalkunstekingen. Smakes evt til med hønsebuljong og farges med sukkerkulør. Jeg serverer kalkunen med kokte poteter, saus, rosenkål/brokkoli og waldorfsalat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 12. desember 2006 #7 Del Skrevet 12. desember 2006 Lager alle kalkun i stekepose? Nå begynte jeg å lure... mamma steker den alltid i ovnen uten noen stekpose (og pensler den med frydderfett mange ganger i løpet av stekingen) Det hadde jeg tenkt å gjøre når jeg skal lage (hel) kalkun for første gang i mitt liv, på søndag... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 12. desember 2006 #8 Del Skrevet 12. desember 2006 Kalkun er enkelt og utrolig godt! Først, tine og fjerne innmaten. Innmaten skal koke i en gryte med vann som akkurat dekker innmaten i et par-tre timer. Litt salt i vannet eller evt. en buljongterning. Husk å skumme av så det ikke blir masse grums. Kalkunen vaskes og stappes full av medisterfarse, evt. grov medisterfarse (ikke deig, altså, fortsatt farse), evt rør inn hvitløk og div. krydder i farsen. Så skjærer jeg opp litt grønnsaker, løk, gulrot, sellerirot, og legger i langpanna. Vingene på fuglen må brettes innunder kroppen, da ligger kalkunen stødigere, og så slipper du brente vingespisser som stikker opp og er i veien. Legg fuglen på grønnsakene. Smelt smør, og rør inn salt og pepper. Pensle fuglen godt med det over det hele. Gjentas så ofte man gidder mens fuglen steker. Så er det inn i ovnen. Hell litt vann i langpanna så grønnsakene får trekke og fuglen damper litt og ikke blir så tørr (men det blir den neppe hvis den er fylt med farse!). Det er lurt å helle på litt ekstra vann i ny og ne. Når du stikker en kniv inn ved hofteleddet, og kjøttsafta som kommer ut er klar, ikke rosa, da er kalkunen ferdig stekt. Så må den ut av ovnen og hvile. Det som er i langpanna er den beste krafta. Sil den av, og sil av krafta fra innmaten også. Sausen: Brun smør og mel i en tykkbunnet gryte. Når det begynner å få fin farge (men ikke brent!), sper du med varm kraft under stadig omrøring (bruk varm kraft, da er det lettere å unngå klumper). La koke opp igjen, og spe mer. Bruk først krafta fra langpanna, den er det mest og best smak i. Så bruker du den fra innmaten, til sausen får passe konsistens. Den må koke opp før du ser konsistensen. Ha i en fløteskvett etter smak, og bruk sukkerkulør for å få fin brunfarge. Mange sverger til geitost i sausen, jeg synes den er best uten, for da blir den ikke så mektig. Smak til med salt, pepper og bittelitt hvitløk. Serveres med wokede grønnsaker og melne poteter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 12. desember 2006 #9 Del Skrevet 12. desember 2006 Etter å ha søkt litt rundt har jeg funent ut at mans eltt ikke trenger en stekepose nei, så da skal jeg lage kalkun slik jeg trodde jeg skulle lage det. Min kalkun stappes ikke med noe som helst stuffing, og sausen lages på en annen måte (typisk sjysaus, all sjyen kokes opp, spes med meljevning, farges litt med sukkerkulør og smakes til med krydder, spes evt med potetkraft også om det er lite sjy) Og jeg gleder meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pulverheksa Skrevet 12. desember 2006 #10 Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Jeg bruker heller ikke stekepose når jeg steker kalkun. Lager saus av kraften som samler seg i langpanna under kalkunen. For at kalkunen ikke skal bli tørr har jeg alltid litt applesinjuice i langpanna i stedet for vann, og heller også en liten dæsj inni kalkunen. Koker kraft av innmaten. Vær obs på at fjærkrekraft ikke bør koke mer enn 45 minutter til en time. Sil vekk innmaten og grønnsakene og kok kraften litt inn. Litt info om Kraftkoking Endret 12. desember 2006 av pulverheksa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettina25 Skrevet 12. desember 2006 #11 Del Skrevet 12. desember 2006 Jeg pleier å ha noen gulerøtter og løk sammen med kalkunen i ovnen. Koker kraft på innmaten- siler denne etter et par timer. Smelter smør, har i mel å sper på med kraften + sky fra kalkunen. Har i noe fløte og sukkerkulør. Inni kalkunen har jeg stuffing av kyllingfilet, sopp, løk og brokkoli ( som en farse) Serverer med rosenkål/brokkoli, gulerøtter, waldorfsalat og nykokte poteter eller fløtegratinerte potetet...........nam.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå