Gjest Ballerina Skrevet 11. desember 2006 #1 Skrevet 11. desember 2006 Dere som skal servere alkohol til maten, hvor mye skal serveres? (forskjellig vin til hver rett og cognac til kaffen?? eller bare en type vin??) Jeg er litt usikker på dette her... Selv vil jeg ha en type vin til hver rett også cognac til kaffen, men tydeligvis så gjør ikke alle det... man blir jo ikke full av dette, ser ikke helt problemet selv... noen som kan oppklare "problemet"??
Chica Skrevet 11. desember 2006 #2 Skrevet 11. desember 2006 Vet ikke om jeg helt skjønner hva du spør om her, men iallfall - vi kommer til å servere øl, rød- og hvitvin til maten (buffet). Til kaffen blir det cognac og noen likører.
*Emma* Skrevet 11. desember 2006 #3 Skrevet 11. desember 2006 Vi skal ha åpen bar helt fra vi kommer til vi går - dvs at folk får hva de vil til maten enten det er brus, øv, vin eller sprit.
Gjest Ballerina Skrevet 11. desember 2006 #4 Skrevet 11. desember 2006 Vet ikke om jeg helt skjønner hva du spør om her, men iallfall - vi kommer til å servere øl, rød- og hvitvin til maten (buffet). Til kaffen blir det cognac og noen likører. ← Det er det vi også skal ...helt til svigermor viste sin motstand til dette... men hvis flesteparten drikker vin til maten og det kanskje bare er ett par motstandere i forhold til 70 gjester så ser jeg ikke problemet (tror nok hun bare er redd for hva folk kommer til å si).
Gjest Ballerina Skrevet 11. desember 2006 #5 Skrevet 11. desember 2006 Vi skal ha åpen bar helt fra vi kommer til vi går - dvs at folk får hva de vil til maten enten det er brus, øv, vin eller sprit. ← Vi skal jo ikke det... men vi kommer til å ha bar etterpå så folk kan kjøpe det de vil ha! Hvorfor nekte folk alkohol i et bryllup? Man skal jo kose seg med god mat også, da er det veldig godt med vin til ...og det er jo forskjell på å kose seg og å bli FULL!
Gekko Skrevet 11. desember 2006 #6 Skrevet 11. desember 2006 Vi skal ha en lett velkomstdrink med musserende vin, hvitvin til forretten, rødvin til hovedretten og en dessertvin til desserten. I tillegg får gjestene en cognac eller en likør til kaffen. Etterpå blir det tre bonger til hver og de som da har behov for noe mer får kjøpe det selv. Har man et stort ønske om å bli full klarer man det sikkert, det er jo bare å stadig be om påfyll av vin, men jeg tror de fleste holder seg i skinnet i et bryllup.
Mirabella83 Skrevet 11. desember 2006 #7 Skrevet 11. desember 2006 For en flott tråd! Dette med drikke har også vært min "hodepine" (hehe). Vi skal ha sodd til middag, vi. Trøndere vettu Da passer ikke forrett, men vi skal ha dessert. Vi lurer på om vi skal ha: -1 glass champagne eller selvmixet drink til velkomst -3 øl pr pers til middagen -2 glass vin pr pers til dessert -2 cognac pr pers til kaffen Vi tenker at det folk vil ha utover dette, kan de ta med selv/evt vi arrangerer en bar m kelner. Jeg er student og brudgomen er nyutdannet, så vi har ikke mulighet til å ha "åpen bar", men vil gjerne spandere på gjestene det de vil drikke til maten. Til dere som skal kjøpe inn drikke og servere selv (ikke gå via hotellbar etc), hvordan beregner dere forbruket av alkohol?
*Emma* Skrevet 11. desember 2006 #8 Skrevet 11. desember 2006 Er spørsmålet egentlig "Hvor mye og hva kan jeg servere for at folk ikke skal bli fulle"??? Litt forvirret - eller bare veldig blånn
Gjest Ballerina Skrevet 11. desember 2006 #9 Skrevet 11. desember 2006 (endret) Er spørsmålet egentlig "Hvor mye og hva kan jeg servere for at folk ikke skal bli fulle"??? Litt forvirret - eller bare veldig blånn ← Tror nok jeg er litt uklar... men spørsmålet mitt er egentlig om det er så galt i å servere alkohol?? Jeg vet jo at det skal mer til før folk blir fulle, men ikke alle deler mitt synspunkt Endret 12. desember 2006 av Ballerina
Jerle Skrevet 11. desember 2006 #10 Skrevet 11. desember 2006 Så svigermoren din er redd for at folk skal bli så fulle da, eller støtt over all alkoholen? Selv synes jeg ikke det er så mye dere skal servere, faktisk akkurat passe. De som vil bli full de blir det alikevel i baren etterpå tror jeg. Men hvordan få svigermor med på notene har jeg ikke peilig på... Kanskje ikke opplyse henne mer hva dere skal gjøre? Hun setter jo seg ikke til å sure seg i et bryllup alikvel. Jeg skjønner henne også, kanskje det er noen fra hennes side som alltid blir for full? De fleste familier har jo slike... Og det er jo rett pinlig at slikt skjer for en dame av hennes generasjon.(Jeg er ikke spydig nå)
*Emma* Skrevet 11. desember 2006 #11 Skrevet 11. desember 2006 I see. Vel det er jo relativt vanlig å ha alkoholservering i bryllup da.Og selvom det selvfølgelig er helt greit å droppe det om det er det brudeparet ønsker. Jeg tror ikke noen blir fulle om dere har øl og vin til maten og en cognac til kaffen. Det er jo mulig å fortsette å servere alkohol etterpå også,men kanskje bare ha øl/vin?! Folk blir riktignok fulle på det og men det er vel lettere å bli kanon-drita på sprit...
Gjest Ballerina Skrevet 11. desember 2006 #12 Skrevet 11. desember 2006 Jeg skjønner henne også, kanskje det er noen fra hennes side som alltid blir for full? De fleste familier har jo slike... Og det er jo rett pinlig at slikt skjer for en dame av hennes generasjon.(Jeg er ikke spydig nå) ← hehe... "alkisene" kommer nok fra min side ...men de det gjelder klarer vi å holde kontroll på Vi får rett og slett bare ta oss en skikkelig prat med dem om det. Vi vet jo hva vi vil, og det er jo vår dag... hvorfor bryr vi oss egentlig alltid om hva alle andre sier??
mowgli Skrevet 12. desember 2006 #13 Skrevet 12. desember 2006 Vi skal ha rødvin både til forrett, hovedrett og dessert. Regner i snitt 1 flaske vin pr. gjest til dette. Brus til de som ønsker alkoholfritt. Etter middag blir det servert kaffe avec og så skal vi ha åpen bar resten av kvelden.
090607 Skrevet 12. desember 2006 #14 Skrevet 12. desember 2006 1 velkomstdrink 1 gl vin til forrett 3-4 gl vin til hovedrett (vi har lyst til å være rause der, dritkjipt om gjestene syns de får for lite!) 1 gl dessertvin cognac/baileys/likør til kaffe avec Fri bar Vi har lyst til å ha en morsom fest, og da får folk mulighet til å bli så surrete de selv vil. Vil imidlertid ha en person i baren, så blir det litt kontroll med skjenking (tenker egentlig mest på at det ikke blir glass fylt til randen, som står halvtomme igjen fordi folk setter dem fra seg ymse steder)
Gjest Frk Åberg Skrevet 12. desember 2006 #15 Skrevet 12. desember 2006 Hvorfor bry seg så mye om hva svigermor sier, når dere er så klare på hva deres selv vil? Hva syns forloveden din? Er hun en svigermor som blir ordentlig sint for at dere gå imot hennes ønsker? Er hun langsint? Skjønner at man vil alle til lags, men det høres ut som du er påsass uenig med henne, at jeg tror jeg ville gjort hva jeg selv ville (men så har jeg en ganske forståelsesfull "svigermor" i forhold til når vi har sagt fra om ting vi er uenige om, vanskelig å vite hvordan andre er).
Gjest Ballerina Skrevet 12. desember 2006 #16 Skrevet 12. desember 2006 Nei, jeg vet ikke hva jeg er redd for... redd for å passe inn, hva hun tror om meg osv... vi er så forskjellige, så det er vel det!! Men vi gjør jo som vi vil!! Tusen takk alle dere som har svart! Tror kanskje vi har funnet ut hva vi vil gjøre; -velkomsdrink -hvitvin til forretten -rødvin til hovedretten -dessertvin til desserten -cognac/baileys til kaffen -så føler jeg at vi må ha øl stående på bordet eller at servitørene spør om det er det folk vil ha (det er jo ikke alle som liker vin). Og selvfølgelig skal det stå brus/farris/vann på bordene - så det er jo ikke snakk om noe tvang på noen som helst måte
MarianneHR Skrevet 12. desember 2006 #17 Skrevet 12. desember 2006 Vi serverte musserende vin som velkomstdrink. Rødvin/øl til maten og likør/konjakk til kaffen. Vi hadde ikke bar, men hadde framme vin og øl hele kvelden.
Hedda-78 Skrevet 13. desember 2006 #18 Skrevet 13. desember 2006 Hvor mange SORTER det er, gjør jo ikke noe til eller fra på hvor fulle folk blir, hvis det er det din svigermor mener. Tror hun at folk blir mindre fulle dersom de får den samme hvitvinen til velkomstdrink og forrett??? Vi har ikke tenkt så nøye på det ennå, men vi skal i allefall ha middag og fest i et selskapslokale med egen sjenkebevilling (dvs at vi ikke kan ha med oss noe selv). Jeg antar at det blir musserende vin til velkomstdrink, hvitvin til forrett, rødvin til hovedrett, men ingen dessertvin (Ingen av oss liker dessertvin, så da får ingen andre heller... ) De fleste vil nok ha kaffe til desserten. Og så blir det nok cognac/likør til de som vil ha det også. Har ikke tenkt å sette begrensninger på hvor mye en skal få av hver. Synes det er litt kjipt å få beskjed om at "nei, det er bare en til hver!" hvis jeg ber om påfyll av hvitvin. De som vil ha øl/brus/alkoholfri vin i stedet for vin, får naturligvis det. Vi skal også ha fri bar med både øl/vin og sprit. Vet ikke helt hvor bra utvalg de har der vi skal være, men vi tar hele pakka. Vi skal ikke ha så utrolig mange gjester da, men det blir nok dyrt nok likevel.
tommeline Skrevet 15. desember 2006 #19 Skrevet 15. desember 2006 Jeg syns alkohol hører med til en bedre middag. Har vært alkhol i alle bryllup jeg har vært, men det har vært svært få fulle folk. Og de få som har blitt det har blitt det etter middagen når baren åpner. Vi hadde følgende servering av alkohol: -champagne ved velkomst (gjestene hadde da i tillegg fått kaffe/brus og litt kringle som mellommåltid før middagen) -hvitvin til forrett -rødvin til hovedrett (ble fyllt på flere ganger i løpet av middagen) -hetvin til dessert -cognac/likør til kaffe etterpå -åpen bar (øl, vin og enkle drinker) Middagen tok såpass lang tid, og folk spiser jo da, så fok blir stort sett ikke fulle da. Var ingen som ble veldig fulle seinere på kvelden heller. Ha vann og brus lett tilgjengelig under middag og seinere på kvelden!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå