Snibel Skrevet 11. desember 2006 #1 Skrevet 11. desember 2006 (endret) Jeg fatter ikke hva som skal ta kverken på dette ( jeg er ikke akkurat kjent for å være et husmoremne) men etter og ha prøvd både klor og salmiakk for å få vekk misfargen så trenger jeg litt råd. Det er oransj og sitter dønn fast. Jeg har latt både klor og salmiakk stå natten over og prøvd skrubbe det vekk, men til ingen nytte. Noen som har noen tips til meg? Endret 11. desember 2006 av Snibel
Cata Skrevet 11. desember 2006 #2 Skrevet 11. desember 2006 Hva med Cillit Bang smuss og avløp? Den fjernet i allfall misfarging i toilettet her i huset. Det var riktignok ikke voldsomt mye, men bare noen svake rustrender. Men følg for all del bruksanvisningen og ikke la det stå natta over. Det er sterke saker.
Gjest allium Skrevet 11. desember 2006 #3 Skrevet 11. desember 2006 Hvis det er under vann, kan du helle i litt maskinoppvaskmiddel og la det stå over natten. Det pleier å virke.
Gjest Hufsa Skrevet 11. desember 2006 #4 Skrevet 11. desember 2006 Hva med Cola?? Vi hadde samme problemet på et toalett vi hadde. Helte i 1 1/2 flaske Cola, og lot det stå natten over..Dagen etter med litt skrubbing var det gullende rent.. Jeg helte det av og til i cisternen (eller hva det nå heter), bare for å forebygge
Coronas Skrevet 11. desember 2006 #5 Skrevet 11. desember 2006 Hørt om toalettbørste? Hell i cillit bang toalettsåpe og skrubb.
Snibel Skrevet 11. desember 2006 Forfatter #6 Skrevet 11. desember 2006 Hørt om toalettbørste? Hell i cillit bang toalettsåpe og skrubb. ← Ehm ,selfølgelig... Jeg har prøvd og skrubbe både med toalettbørste, og en slik myk skrubb.. for å ikke skade. Det er ikke under vann, det er på veggen bak opp til setet.
Gjest Dingo Skrevet 11. desember 2006 #7 Skrevet 11. desember 2006 Hansker på... og skur med Svint stålull.
Gjest Asti Skrevet 12. desember 2006 #8 Skrevet 12. desember 2006 (endret) . Endret 27. september 2017 av Asti
Leo Skrevet 12. desember 2006 #9 Skrevet 12. desember 2006 Hansker på... og skur med Svint stålull. ← Det kan virke, men det kan også være som å "tisse i buksa for å holde varmen" siden man risikerer at stålullen lager riper i emaljen som gjør at misfarging får bedre feste og raskt kommer tilbake. Min erfaring er for øvrig at moderne toaletter (Og da særlig "budsjettvariantene" som gjerne er montert i nyere bygg) har begrenset levetid. Her skiftet vi ut et toalett som var godt under ti år gammelt bl.a. fordi emaljen i skålen var slitt og ga grobunn for mindre delikate flekker og render. Jeg merker stor forskjell på det gamle og det nye i så måte. Nå kan man jo imidlertid ikke skifte toalett sånn uten videre, så jeg ville først ha forsøkt maskinoppvaskmiddel og evt. tømt skålen for vann før jeg forsøkte med bil- eller, kanskje helst, båtvoks.
Colargol Skrevet 12. desember 2006 #10 Skrevet 12. desember 2006 Hva med Cola?? Vi hadde samme problemet på et toalett vi hadde. Helte i 1 1/2 flaske Cola, og lot det stå natten over..Dagen etter med litt skrubbing var det gullende rent.. Jeg helte det av og til i cisternen (eller hva det nå heter), bare for å forebygge ← Dette har jeg hørt om før og synes det er skummelt at vi faktisk drikker cola når det er så sterkt!!
Mini_me Skrevet 13. desember 2006 #11 Skrevet 13. desember 2006 Det er jo mulig at det er skader i selve glasuren, og da er det ikke sikkert det går bort, og toalettet må skiftes...
Gjest Hufsa Skrevet 13. desember 2006 #12 Skrevet 13. desember 2006 Dette har jeg hørt om før og synes det er skummelt at vi faktisk drikker cola når det er så sterkt!! ← Helt enig...men det funker
Gjest lazuli Skrevet 15. desember 2006 #13 Skrevet 15. desember 2006 Hansker på... og skur med Svint stålull. ← Jepp det fungerer utmerket. det holder å være "lett på hånden".
Gjest bada Skrevet 15. desember 2006 #14 Skrevet 15. desember 2006 Fra Porsgrund Bads hjemmeside: Etter noen år kommer rødbrune og rustaktige renner til syne i klosettskålen. Disse rennene virker umulig å fjerne ved vanlig rengjøring. Er dette rust, en glasurfeil, eller er det mulig å få dette vekk? Svar: Våre klosetter består kun av porselen, og det er derfor ingenting på et klosett som kan ruste. Det er heller ingen glasurfeil - og det går an å få det rent. Årsaken til at det skjer er at vannet inneholder kalk, mens rørene bringer med seg rust. Disse to stoffene binder hverandre, og resultatet blir de rødbrune stripene bakerst i klosettskålen. Vanlige rengjøringsmidler er nytteløse i denne sammenheng, men det finnes spesialprodukter på markedet som tar disse stripene. Et konkret tips er å bruke ordinært vaskemiddel for oppvaskmaskin. Løs dette opp, bruk en grov svamp, skrubb i vei og du vil se at klosettskålen blir som ny!
Snibel Skrevet 15. desember 2006 Forfatter #15 Skrevet 15. desember 2006 (endret) Fra Porsgrund Bads hjemmeside: Etter noen år kommer rødbrune og rustaktige renner til syne i klosettskålen. Disse rennene virker umulig å fjerne ved vanlig rengjøring. Er dette rust, en glasurfeil, eller er det mulig å få dette vekk? Svar: Våre klosetter består kun av porselen, og det er derfor ingenting på et klosett som kan ruste. Det er heller ingen glasurfeil - og det går an å få det rent. Årsaken til at det skjer er at vannet inneholder kalk, mens rørene bringer med seg rust. Disse to stoffene binder hverandre, og resultatet blir de rødbrune stripene bakerst i klosettskålen. Vanlige rengjøringsmidler er nytteløse i denne sammenheng, men det finnes spesialprodukter på markedet som tar disse stripene. Et konkret tips er å bruke ordinært vaskemiddel for oppvaskmaskin. Løs dette opp, bruk en grov svamp, skrubb i vei og du vil se at klosettskålen blir som ny! ← Å, takk!! Da prøver jeg meg i en butikk som fører vvs artikler da . De bør jo ha noe for det Endret 15. desember 2006 av Snibel
caroprins Skrevet 22. desember 2006 #16 Skrevet 22. desember 2006 gammelt kjerringråd. Hell i eddik og la det stå en times tid. Så kan du vaske det av. Det gjør jeg.
Snibel Skrevet 29. desember 2006 Forfatter #17 Skrevet 29. desember 2006 (endret) gammelt kjerringråd. Hell i eddik og la det stå en times tid. Så kan du vaske det av. Det gjør jeg. ← Eddik tok det ikke Gikk igang med både stålull og svamp og eddik Det kan ikke være at belegget er tatt pga for sterke midler da? Endret 29. desember 2006 av Snibel
Gjest lazuli Skrevet 29. desember 2006 #18 Skrevet 29. desember 2006 Hm....ingenting virker??....På tide med en ny en kanskje?
Wildy Skrevet 29. desember 2006 #19 Skrevet 29. desember 2006 Her i gården har vi et toalett igjen fra huset var nytt, dvs det er er 70 år gammelt. Og det enkleste toalettet å holde rent er netopp dette. De nye får renner og flekker i hytt og gevaær, og de sitter som støpt! Jeg har skurt og bannet og endte med å bytte et toalett fordi det var håpløst å få bort. La litt penger i et nytt og det er adskillig bedre. Aldri mer økonomi-toalett fra Obs Bygg her i gården! Noen som har et velholdt og pent brukt toalett fra 1930-årene til salgs?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå