Bettina25 Skrevet 11. desember 2006 #1 Skrevet 11. desember 2006 Jeg får ikke glassplaten skinnende ren. Blir skjoldete. Har prøvd ørten forskjellige jif produkter, zalo, mikrofiber kluter, enjo o.l. Noen tips?
Gjest Purple Skrevet 11. desember 2006 #2 Skrevet 11. desember 2006 (endret) Mamma sverger til Mr Muscle. Selv har jeg bare prøvd den en gang, men jeg tror løpet er kjørt for min komfyr... Jeg har mishandlet den litt for mye Endret 11. desember 2006 av Purple
Bettina25 Skrevet 11. desember 2006 Forfatter #3 Skrevet 11. desember 2006 er redd min og har fått litt for mye juling.... Får nokbare leve med sjoldene...
Majka Skrevet 11. desember 2006 #4 Skrevet 11. desember 2006 Jeg hadde keramisk glasstopp før. Det tok et år før jeg forsto at skrapen som låg i skapet hørte til...Det sier seg selv at toppen ikke så helt bra ut Jeg gikk i gang med Mr.Muscle og skrapen og fikk etterhvert bort det meste.
Gjest gjesta Skrevet 11. desember 2006 #5 Skrevet 11. desember 2006 Du har skrevet gasstopp i overskriften, men du mener vel glasstopp? Har du det så er det et eget rensemiddel å få kjøpt. Jeg kjøpte det samtidig som komfyren. Først vasker jeg som vanlig. Bruker skrapa hvis nødvendig. Så smører jeg inn toppen med rensemidlet og polerer etterpå. Da blir det bra.
minsin Skrevet 11. desember 2006 #6 Skrevet 11. desember 2006 Jeg skurer den med jif skurekrem og skuresvamp, vasker av såpen. Så tar jeg på sånn (sikkert rensemiddel) til keramiske topper og polerer. Tror jeg har den verste toppen man får kjøpt for den blir stygg bare man har kokt vann.
Gjest Purple Skrevet 12. desember 2006 #7 Skrevet 12. desember 2006 Det fulgte ikke med skrape til min. Det har jeg savna ofte! Går det an å kjøpe det utenom?
Gjest gjesta Skrevet 12. desember 2006 #8 Skrevet 12. desember 2006 Jeg skurer den med jif skurekrem og skuresvamp, vasker av såpen. Så tar jeg på sånn (sikkert rensemiddel) til keramiske topper og polerer. ← Jeg trodde du ikke skulle bruke verken skurekrem eller skuresvamp på keramiske topper. Det står det iallfall i bruksanvisningen min. Det fulgte ikke med skrape til min. Det har jeg savna ofte! Går det an å kjøpe det utenom? ← Skrape får du kjøpt der du kjøper hvitevarer.
Gjest Minimi Skrevet 12. desember 2006 #9 Skrevet 12. desember 2006 Vi hart en rengjøring som heter Cerafix keramikrent, den er kjøpt på expert eller el kjøp. Og koster rundt 200kr Den er super!! Først skraper jeg. Så tar jeg en sirkel med rengjøringsmiddelet på platetoppen og smører inn med tørkepapir, tar sirklelbegegelse med hånda til kremen nesten er smørt inn. Så tar jeg et litt fuktig papir og vasker over. Så tar jeg et tørt tørkepapir og gnir over med det den skinner Hender at det blir noen skjolder, viss jeg har vært litt for kjapp
Gjest Gjesta Skrevet 12. desember 2006 #10 Skrevet 12. desember 2006 Jeg trodde du ikke skulle bruke verken skurekrem eller skuresvamp på keramiske topper. Det står det iallfall i bruksanvisningen min. ← Det står på min også. Men på Jif flaska står det at den kan brukes på keramiske topper så jeg har brukt den der. Virker som det har funket helt fint... Vi fikk aldri toppen ren før vi fikk skrape, men synes fortsatt det er en møkkajobb... Blir aldri helt fornøyd, men det er vel ikke så mange gjester som stikker nesa helt nedi plata for å kikke
Bettina25 Skrevet 12. desember 2006 Forfatter #11 Skrevet 12. desember 2006 Jeg hadde keramisk glasstopp før. Det tok et år før jeg forsto at skrapen som låg i skapet hørte til...Det sier seg selv at toppen ikke så helt bra ut Jeg gikk i gang med Mr.Muscle og skrapen og fikk etterhvert bort det meste. ← Bruker skrapa ja Du har skrevet gasstopp i overskriften, men du mener vel glasstopp? Har du det så er det et eget rensemiddel å få kjøpt. Jeg kjøpte det samtidig som komfyren. Først vasker jeg som vanlig. Bruker skrapa hvis nødvendig. Så smører jeg inn toppen med rensemidlet og polerer etterpå. Da blir det bra. ← Er en keramisk topp, men med gassbluss. Takk for tips uanz
kitekatt Skrevet 14. desember 2006 #12 Skrevet 14. desember 2006 Først bruker jeg jif skurekrem med sånn svamp med skrubb på ene siden og myk på den andre. Skrubber med skrubbsiden (tørr svamp) Vasker svampen og vasker over med den fine siden av svampen. har på mr. muscle keramikkrent og polerer med papir eller kjøkkenhåndkle. Blir flott! Skrapen bruker jeg på gjenstridige flekker.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 14. desember 2006 #13 Skrevet 14. desember 2006 Vi hart en rengjøring som heter Cerafix keramikrent, den er kjøpt på expert eller el kjøp. Og koster rundt 200kr Den er super!! Først skraper jeg. Så tar jeg en sirkel med rengjøringsmiddelet på platetoppen og smører inn med tørkepapir, tar sirklelbegegelse med hånda til kremen nesten er smørt inn. Så tar jeg et litt fuktig papir og vasker over. Så tar jeg et tørt tørkepapir og gnir over med det den skinner Hender at det blir noen skjolder, viss jeg har vært litt for kjapp ← Jeg bruker også Cerafix, og ovnen ser ut som ny fremdeles (den er snart 3 år gammel). Cerafix forebygger også nye fastbrenninger ved jevnlig bruk.
Gjest lazuli Skrevet 15. desember 2006 #14 Skrevet 15. desember 2006 Jeg trodde du ikke skulle bruke verken skurekrem eller skuresvamp på keramiske topper. Det står det iallfall i bruksanvisningen min. Skrape får du kjøpt der du kjøper hvitevarer. ← Jeg bruker jif på min og det fungerer som bare det. Har det intrykket at produsenten "undermerker" for hva som går an å bruke for å selge eget produkt. I verste fall kan det jo tenkes at det skjer skader på toppen jeg ikke ser, men den er nå like fin etter 6 års bruk. Til å begynne med brukte jeg det produktet som ble anbefalt, men det ble bare kliss.
Kamikatze Skrevet 18. desember 2007 #15 Skrevet 18. desember 2007 Jif funker helt fint. Det er skurekremer med harde krystaller og stålull de advarer mot. Jif har ikke hardmetall eller "diamant" i slipemiddelet. Og med forsiktighet, har jeg brukt stållull også, med greit resultat. Fem år gammel er min, men ser ikke ut som en dag over ett år ; P Men hver gang jeg er så dum at jeg bruker aluminiumsbunnede kasseroller, er det frem med spesialmiddelet for å fjerne "strekkodene" Ellers kan du røre ren salmiakk ut i tjuktflytende grønnsåpe, eller ren zalo til nød, smøre det på platen, og la det virke en stund, for å bløte opp fastbrente rester. Da kan du ofte slippe unna med mildere (bløtere) redskap. Grønnsåpa gjør det seigt, så det holder seg på plass. Vidundermiddel i steikeovnen også; smør på, sett inn en bolle varmt salmiakkvann. Varm opp til rundt 100 grader en halvtime. Kjøl til den er lunken, vask av. Og vips så har du fått en minst tre år yngre steikeovn ; )
Wonders Skrevet 27. desember 2007 #16 Skrevet 27. desember 2007 min ovn er plettfri! Har hatt den i 5 år, og jeg bruker svamp med skrubb på ene siden. Fukter den, å spruter på med litt gif rett på komfyren, skrubber og gnir, spes på sjolder, på de aller verste tar jeg frem skrapa, effektivt. Jeg tørker alltid med en våt ren klut, ellers blir det sjolder fordi ikke all giffen er tatt av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå