Gå til innhold

Vigsel i england?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har kjæreste i england, manchester og vi vurderer å gifte oss når jeg skal dit i julen. Jeg lurer på om det har noen betydning fra eller til, om jeg gifter meg i england eller i norge. Vil ekteskapet bli like gyldig i norge? Har inntrykk av at ekteskap som gjennomføres på ambassader og utenriksstasjoner er forbeholdt norske statsborgere, eller andre som ikke tilhører landet der ekteskapet inngås. Min kjære er engelsk statsborger, jeg lurer på om det da betyr at vi kan gifte oss på vanlig måte i england, på et kontor?

Er det noen som har gode råd om dette? Er helt nytt for meg å tenke på ekteskap, og har ikke peiling på hva jeg evt trenger å ta med av dokumentasjon. Han mener det holder med fødselsattest og identifikasjon...men, jeg lurer på om jeg også må ha noe som bekrefter at jeg ikke er gift fra før? Finnes det dokumentasjon for sånt?

Setter stor pris på innspill omkring dette temaet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er blitt veldig mye greiere regler på dette med ekteskap i utlandet. Da jeg først skrev om det her for snart 1 år siden sa "alle" at det ikke kom til å være gyldig i Norge.

Jeg skal gifte meg i USA for amerikansk rett og med amerikansk prest.

Nå har jeg undersøkt masse og folkeregisteret sier at sålenge ekteskapet er gyldig i det landet det utføres vil det være gyldig her også. Alt jeg trenger å gjøre er å sende inn den "marriage license" som vi får fra USA når jeg kommer hjem så registrerer de oss her hjemme og.

Om du må ha noe mere enn fødsesattest må du sjekke i England. I Norge er det vanlig å sende inn prøvingspapirer og forloverattest( finner på folkeregisteret sine sider) men hvis ikke britene krever det av deg behøver du ikke. I USA har de ikke bedt om noe slikt (vi har likevel fylt ut de papirere sånn for sikkerhets skyld.)

Gjest Ballerina
Skrevet

Jeg har ei venninne som skal gifte seg i England i 2008 (forhåpentligvis ;)), og jeg har forstått det sånn at de skal bli viet av en prest, men helt hvordan alt fungerer i England og lover og regler vet jeg ikke... Jeg vet bare at hun har ikke hatt store problemer meg å finne ut av dette. Du kan vel kanskje kontakte kommunen og spørre dem?? Kanskje du kan google emnet litt også, jeg er sikker på at det ikke er så vamskelig...!

LYKKE TIL!!

P.S. Jeg skal spørre venninnen min så kan jeg legge inn et bedr svar når vi har snakket sammen!!

Skrevet

Vi skal gifte oss i England i april, men er begge norske statsborgere.

Vi gifter oss borgerlig på et hotell, med engelsk "dommer"/sorenskriver.

Kontakt den norske ambassaden i england, eller den engelske i norge, så får dere hjelp! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...