Gå til innhold

Kalkun

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge skal en kalkun tine i kjøleskap? Evt hvis man ikke har plass i kjøleskap/fryser - hva da??

Eks en kalkun på 4-5 kg - hvor lang tid trenger den å tine før den kan lages?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Et par-tre dager i kjøleskap, eller en dag på benken (anbefales ikke pga voldsom oppblomstring av bakterier). Tror det står på esken også.

Skrevet

woooow - kjappeste svar jeg har fått noensinne tror jeg! TAKK ;)

Skrevet

Anbefaler 3 dager på kalkunen! I fjor prøvde vi oss med 2, og da var den relativt kald mens vi krydret og fylte den - altså litt vel kald... :sjenert: Den var vel i overkant av 5 kilo.

Skrevet

Og dermed endret jeg "husk å ta ut kalkunen-pipet" på tlefonen min fra freag til torsdag, sånn at den får 3 døgn på seg inni kjøleskapet før tilberedning. Sjekker den inni der (kjøleskapet er jo KALDT (Ja, mye kaldere nå da vi har termostat som styrer det til 3 grader enn før, da det viste seg å ofte være både 5 og 6 og 7 grader inni der til tider...)) søndags morgen og lar den evt få et par timer på benken om absolutt nødvendig (et par timer på benken er jo bedre enn et døgn på benken, og bare dersom det trengs)

Gjest Fruktfat
Skrevet

går også å tine den i en bøtte med kaldt vann.

Skrevet

Sikkert for andre, ikke for meg :-)

Jeg eier ingen "matbøtte" (slik mamma har) og den enste bøtta jeg har som ikke er lekk (ja, den som er elkk er vel bare å kaste...) står juletreet i, så dit skal jeg ikke putte kalkunen i alle fall :)

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Sikkert for andre, ikke for meg :-)

Jeg eier ingen "matbøtte" (slik mamma har) og den enste bøtta jeg har som ikke er lekk (ja, den som er elkk er vel bare å kaste...) står juletreet i, så dit skal jeg ikke putte kalkunen i alle fall :)

Da blir det sånn fin viltsmak på kalkunen da vettu ;)

Skrevet

Hehe, ja, det ville kanbskje det, men selv om jeg liker lukta av juletre, så er jeg ikke så sikker på at jeg vil ha SMAKEN av det på kalkunen...

Min elskede ristet på hodet og trodde jeg tulla når jeg sa at jeg skal ha kalkunen inn i kjøleskapet på torsdag. Men seriøst, han visste da vel at slike tiner i kjøleskap? (I mitt barndomshjem tiner den forresten på matboda tror jeg, kanskje den gjør noe slikt i hans også?) Men jeg skal da klare å rydde plass... Det handler i hovedsak om å kaste ting somer på grensen til datoutløp likevel, og ikke blir spist uansett :)

Så det skal nok gå. Så får juletreet ha bøtta si i fred.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...