Gå til innhold

Oppsigelsestid

Anbefalte innlegg

Gjest Leiababe
Skrevet

Jeg er for tiden på utkikk etter ny jobb. Hos min nåværende arbeidsgiver har jeg jobbet i litt over et år, men har fortsatt ikke fått kontrakt. Jeg har spurt x antall ganger, og stadig fått beskjed om at det skal de ordne. Har ikke sluttet der fordi jeg ikke har funnet annen jobb jeg egentlig har hatt lyst på, og fordi lønna er god. Men nå har jeg altså bestemt meg for og aktivt lete etter noe annet.

Mitt spørsmål er da: Hvis jeg skulle finne noe annet, og de ønsker at jeg skal begynne så fort som mulig, har min nåværende arbeidsgiver da rett til å holde meg tilbake. Jeg har jo ingen kontrakt å forholde meg til?? Takknemlig for svar hvis noen vet dette :)

Videoannonse
Annonse
Gjest graceland
Skrevet (endret)

Men dette synes jeg uansett du skal spørre arbeidsgiver om, kanskje du kan få "gå" tidligere dersom situasjonen tillater det...

Endret av graceland
Skrevet

Vil vel tro at når du ikke har kontrakt gjelder bestemmelsene i AML. Og der står det:

§ 15-3. Oppsigelsesfrister

(1) Hvis ikke annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned. Før oppsigelse har funnet sted, kan avtale om kortere oppsigelsesfrist bare inngås mellom arbeidsgiveren og tillitsvalgte ved virksomhet som er bundet av tariffavtale. Departementet kan gi forskrift om kortere oppsigelsesfrist for deltakere i arbeidsmarkedstiltak.

Merk at oppsigelsesfristen gjelder fra 1. i måneden, så dersom du sier opp den 2. januar, løper fristen ut februar. Men ofte kan man avtale kortere frist med arbeidsgiver.

Her finner du AML i in helhet.

Gjest Leiababe
Skrevet

Hmm.. Hadde egentlig regna med 1 mnd ja. Men har mest lyst til å gå på dagen, blir så irritert over den manglende arbeidskontrakten. De bryter jo faktisk loven. Kontrakt skal man få senest en måned etter arbeidsstart..

Skrevet
Hmm.. Hadde egentlig regna med 1 mnd ja. Men har mest lyst til å gå på dagen, blir så irritert over den manglende arbeidskontrakten. De bryter jo faktisk loven. Kontrakt skal man få senest en måned etter arbeidsstart..

Jupp, men har man ikke fått kontrakt, gjelder bestemmelsene i AML. Å gå på dagen er ikke så lurt, da du ikke vil få attest fra de og de kan også holde igjen lønn/feriepenger du ikke har fått utbetalt som kompensasjon for tapt arbeidsfortjeneste eller noe slikt, da du bryter "kontrakten", dvs AML.

Gjest Leiababe
Skrevet
Jupp, men har man ikke fått kontrakt, gjelder bestemmelsene i AML. Å gå på dagen er ikke så lurt, da du ikke vil få attest fra de og de kan også holde igjen lønn/feriepenger du ikke har fått utbetalt som kompensasjon for tapt arbeidsfortjeneste eller noe slikt, da du bryter "kontrakten", dvs AML.

Kommer ikke til å gå på dagen med mindre det er ok for de. Blir bare så irritert når de bryter sitt ansvar som arbeidsgiver.

Skrevet
Dersom ingenting annet er oppgitt, er det en måneds oppsigelsestid som gjelder.

Arbeidsmiljøloven, § 15-3:

"Hvis ikke annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned."

Link: http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-015.html#15-2

Dette er riktig, du kan ikke gå på dagen med mindre arbeidsgiver tillater det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...