Gå til innhold

Muntlig eksamen


Frk Snus

Anbefalte innlegg

Har muntlig eksamen i eldre historie på mandag. Begynner å få oversikt over det faglige etter tre dagers iherdig lesing, men er det noe annet jeg burde huske på? Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min siste eksamen var en muntilig eksamen. Jeg har aldri vært så godt forbredet som jeg var nå. Men så hadde jeg jobba MYE med stoffet. Slik gjorde jeg det:

*Leste først gjennom alle bøkene. (Jeg hadde 1000 sider)

*Så skrev jeg notater på ca. 10-20 sider. (Avhengig hvor mye det er som skal noteres)

*Leste så dette et par ganger

*Så forkortet jeg notat ned til 5-6 sider. Les så over dette et par dager.

*Så forkortet jeg notatet igjen til 1-2 sider med bare hovedpunktene. Så pugget jeg og snakket med meg selv i en liten uke.

*De tre siste dagene, gikk jeg meg lange turer hvor jeg da bare gikk igjennom det jeg hadde skrevet.

Slik lærte jeg meg alt pensum på en veldig god måte. Fikk skyt av mine analyser av pensumet.

Lykke til :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips :)

Jeg har seks temaer, så ingen spesielle sideantall. To lærebøker og så valgfrie kilder. Det jeg har gjort er å skrive to-tre siders sammendrag av faktaopplysninger på hvert tema, og så filosofert en side og trukket linjer fremover og bakover, forskjellige tolkninger osv.

Tar med meg disse notatene til forberedelsestiden på skolen. Det pleier å fungere bra, men formen på oppgaven er annerledes enn jeg pleier å få. Vi får utdelt en skriftlig kilde, og skal tolke temaet utifra den, deretter tolke kilden og sette ting i sammenheng. Stusser litt på hvordan det skal foregå, men regner med det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra råd fra Care.

En annen ting som faktisk er veldig viktig er at når du går inn for å ha muntlig eksamen går du inn med selvsikkerhet (men ikke med hovmod!!). Går du inn med et usikkert ytre vil sensor skjønne at du er usikker og slikt. Selvsagt er man nervøs, men ved å ikke vise dette så godt virker det som om du har mer kontroll osv. Og så kan du godt prøve å sno praten inn på ting du kan ekstra godt. Om det er mulig kan du diskutere litt om diverse tolkninger osv- er et pluss å være reflektert, og viser at du har kontroll osv. Aldri si ting som "og så kan jeg ikke mer" osv- la dem tro du fortsatt kunne prata mye mer om tema etter at du er ferdig.

Lykke til så mye!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfart at det er bedre å heller si rett ut at man ER nervøs, på en muntlig eksamen. (om man nå virkelig er nervøs da..). Det er jo helt naturlig. En gang opplevde jeg at også sensoren sa hun var nervøs! :) Jeg har alltid max prestasjongsangst på muntlig, på tross av at det vel er den eksamensformen jeg foretrekker mest. Evner alltid å ro meg i land dersom det trengs ved å på en måte "overkjøre" eksaminator og trekke paralleller opp imot ting jeg føler meg på trygg grunn med. Ved å si at jeg er nervøs, merker jeg at nervene slipper litt med en gang. Jeg har alltid hjertebank og det hender at stemmen skjelver litt også, så jeg føler meg litt "dum" i slike situasjoner. Føler jeg må forklare hvorfor jeg er så stressa. Det gir ikke nødvendigvis et negativt inntrykk. Det kan være en lettelse for en selv slik at man tør å slippe seg litt mer løs.

Håper du stod med glans da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det rådet jeg har fått når jeg skal ha presentasjoner, muntlige eksamener eller jobbintervju er å SMILE! :D

Ved å håndhilse på sensoren og å smile, får man ofte et smil tilbake, og da blir man ofte litt mindre nervøs. Og sensoren får et godt første inntrykk av deg.

Jeg håper eksamineringen gikk bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min veileder og professor ringte meg like før muntlig eksamen. Hun sa: vær blid og positiv. Vært fornøyd med det du har gjort og ikke kommenter noe negativt.

Det siste hun sa til meg når jeg var ferdig var: Du sjarmerte hele kommisjonen. Gjett om jeg var glad.

Så mitt råd er: Smil (som veslejenta sa) og føl deg ovenpå. :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...