Gå til innhold

Å gi julegave som er dyrere en vanlig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi går med et lite førjuldilemma, og trenger litt innspill.

Saken gjelder min manns bror (dvs fosterbror). Han skal være fadder for vårt yngste barn, og dåpen er i januar. Som fattig student med dårlig betalt deltidsjobb har han ikke råd til å reise (flybilletten koster 1500,-). Problemet er at vi er redd han føler at han må komme, siden han er fadder. Vi har sagt at vi regner med at mange ikke kan komme, av ulike årsaker. Julen/julegaver er allerede mer en nok å håndtere økonomisk, en ekstrautgift på 1500,- vil sprenge budsjettet hans totalt.

Jeg har veldig lyst til å gi ham flybilletten i julegave, men det er ikke bare bare. Han er veldig stolt, og vil naturlig nok synes det er ubehagelig å få en gave som ligger 10 ganger over det han kan betale. Hvordan kan vi ordne dette? Vi vil så gjerne ha ham med.

Hva om vi gir flybilletten alene, så han slipper å pakke opp med hele familien rundt? Kan vi avtale med svigers og gi den i deres navn? Jeg vil tro han synes det er bedre å få en sånn gave av dem enn av oss.

Andre muligheter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes forslaget om at den kommer fra svigers er veldig fint, jeg!

Skrevet

Fra svigers trenger ikke være dumt. Men tenk om han oppdager det? Da vil han føle seg enda mer underlegen! Si det er julegave for fire år fram i tid, inkludert alle bursdagsgaver i mange år ;)

Skrevet

At en student skulle føle seg underlegen fordi noen spanderer en flybill. til 1500 kroner er latterlig. Da må denne gutten være særdeles følsom hvis en slik filleting skulle sende han ned i en dyp dal av skyldfølelse.

Skrevet

Jeg hadde gitt den flybilletten og skrevet noen ord ved siden av at dere gjerne vil at han skal komme i barnedåpen fordi det er viktig for dere at han er til stede. Kan ikke skjønne at han skal føle det ille. Det viser jo bare at han betyr noe for noen.

Skrevet

ER det ikke mulig å få en billett som prisen ikke er trykket på? Får man ikke gjerne bare oppført et referansenr? Det finnes jo mange billigbilletter på markedet, så den behøver jo ikke ha kostet så mye...

Og selv om han sikkert skjønner at det er en dyrere julegave enn vanlig, er det jo en gave som absolutt kommer dere til gode også. Det er jo dere som får besøk, så det synes i allefall jeg "forsvarer" at dere bruker litt ekstra.

Skrevet

Jeg fikk alltid litt ekstra dyre julegaver som student, jeg. Og det kom innmari godt med, og jeg satte stor pris på at folk rundt meg forsto situasjonen jeg var i. Nå, derimot, som jeg er i en godt betalt jobb, er det greit at foreldre og besteforeldre har moderert seg overfor meg, da jeg har råd til ting selv, og går opp i pris til min bror, som nettopp har flyttet hjemmefra (militæret i år, student neste år).

Skrevet

Prisen på billetten står på arket men må ha med seg til flyplassen når man skal sjekke inn. Men det er en billigbillett hvis prisen er 1500 kr. t/r.

Send er kort med billetten inni, det var en god idè. Stolthet får bare være stolthet. Gutten høres ut som en tulling.

Skrevet

jeg tror han kommer til å bli glad over å få en så fin gave....

Skrevet

Jeg syns det er verre å blande inn svigersene jeg da. Jeg ville gitt gutten billetten utenom jul, sagt at dere vil så gjerne at han skal komme, dere har bedt han være fadder og for dere er dette en investering i deres barn forhold til sin fadder. Hverken mer eller mindre ;)

Det ville jeg gjort.

Skrevet
Prisen på billetten står på arket men må ha med seg til flyplassen når man skal sjekke inn. Men det er en billigbillett hvis prisen er 1500 kr. t/r.

OK...

Hva med å gi gaven og forklare at dette er noe dere gir fordi dere har lyst til å ha ham der. Hvis han fortsatt beklager seg over at han ikke har råd til å "følge opp", så sier dere (i en fleipete tone) at han kan ta det igjen når han er ferdig utdannet og i god jobb.

Skrevet

det er jo strengt tatt dere som påfører han en utgift ved å be han være fadder slik at han føler seg forpliktet til å komme til dåpen. Selvfølgelig tenker han ikke slik, han føler seg nok litt stolt for å bli fadder. men du forstår hva jeg mener ? derfor synes jeg generelt sett at det ikke er noe problem at dere tilbyr dere å betale noe av reisen. og når det er jul i forkant så blir det jo enda lettere for dere, for da kan dere jo liksågodt erstatte julegave med å gi full dekning av billetten. synes egentlig julegavetipset deres er veldig BRA! og gi det i deres navn, alt annet blir bare tull. han vill nok ikke synes at det blir for stor gave, for det er som sagt dere som ber han komme til deres by for å være fadder for deres barn.

og hvis han skulle synes dette ble litt pinlig (noe jeg tviler på) så vil han nok bare kjøpe en større dåpsgave enn hva han hadde tenkt for å gi en stor gave tilbake.

Skrevet

Jeg ville gitt billettene uten om julen. Kjøpt vanlig julegave (ev. litt ekstra billig i år) og sagt at jeg gjerne ville spandere flybilletter om han ville være fadder. Slik gjorde vi med vår venninne som var fadder for Propellen.

Skrevet

I dette tilfellet er jo denne dyre gaven noe som absolutt er i deres egen interesse siden billetten er for at han skal komme og være fadder i en dåp. Noe annet hadde det vært hvis dere ga ham en reise til et helt annet sted. Jeg ville gjort som andre her; gitt han en vanlig julegave, også sendt ham billetten sammen med invitasjonen og sagt at det betyr mye for dere om han kan komme.

Skrevet

Slik denne diskusjonen har utviklet seg skulle man tro dere snakket om å gi fyren en bil, ikke en flybillett. Denne dyre gaven, denne kostbare gaven som er jul- og bursdagsgave for flere ÅR fremover.

Herregud som mange av dere overdriver. Det er snakk om en vanlig lavpris flybillett her folkens!!!

Skrevet
Slik denne diskusjonen har utviklet seg skulle man tro dere snakket om å gi fyren en bil, ikke en flybillett. Denne dyre gaven, denne kostbare gaven som er jul- og bursdagsgave for flere ÅR fremover.

Herregud som mange av dere overdriver. Det er snakk om en vanlig lavpris flybillett her folkens!!!

Slik jeg ser det er det snakk om en gave til giverne. Det er de som ønsker at han skal komme i dåpen, og de har lyst til å sponse billetten. Greit nok og hyggelig, men jeg syns ikke de skal kalle det en "dyr julegave".

Skrevet

Slik jeg ser det bør ikke den flybilletten knyttes opp mot Jul i det hele tatt. Det er jo for at han skal komme i dåpen, ikke som vanlig gjest, men som fadder. Han vil spille en aktiv rolle i selve dåpsritualet og han MÅ være tilstede.

Ganske sikker på at hovedinnlegger her gjør en stor sak ut av ingenting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...