Gå til innhold

Kan blodprøver vise feil?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_julenissen_*
Skrevet

Jeg var til legen og fikk behandling mot eksem. samtidig så ville legen at jeg også likeså kunne ta mange ulike tester( for hun lutre på om jeg var allergisk, ect), så jeg tok mange ulike tester da.

Ei uke etterpå, så fikk jeg et brev i posten der det stod at det var mulighet for at jeg hadde for lavt stoffskifte, men at svaret også kunne være tilfeldigt.

Så jeg lurer på om det er vanlig at prøver viser " feil"??. Eller er det slik at stoffskiftet kan gå opp og ned i perioder?

Jeg vet at det er noe som feiler meg, siden jeg har vært totalt skutt og slapp i kroppen, sover mye. Men jeg trodde at det var fordi jeg har en betennelsesbyll i kjeften....

Men som sagt.. kan et stoffskifte være lavt hos personer i enkelte perioder?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Det er nok som du sier selv, at det blir for unøyaktig å bare basere seg på en enkeltprøve på grunn av svingninger vil jeg tro. Ta kontakt med fastlegen og be om ny blodprøve for å sjekke stoffskifte.

Skrevet

Jeg fikk samme beskjed for noen år siden. Måtte inn til ny prøve og den var helt fin. De sa noe om at det hendte prøvene gav feil positivt svar og at de alltid tok ny prøve dersom den var positiv. Men om det er fordi stoftskiftet svinger i perioder aner jeg ikke.

Skrevet
Ei uke etterpå, så fikk jeg et brev i posten der det stod at det var mulighet for at jeg hadde for lavt stoffskifte, men at svaret også kunne være tilfeldigt.

Så jeg lurer på om det er vanlig at prøver viser " feil"??. Eller er det slik at stoffskiftet kan gå opp og ned i perioder?

Ja,blodprøver kan vise feil,og i de fleste tilfeller må man til flere undersøkelser for å finne ut om det er reelt.

Men jeg hang meg opp i noe annet du spurte om også,men jeg er ikke sikker på om jeg skjønte spørsmålet ditt?! Stoffskiftet kan være lavt i pereioder, og høyt i perioder. Hvis du har opplevd det kan det være du lager antistoffer mot ditt eget stoffskifte- da kan du ha slike opp og ned perioder; altså stoffskiftet ditt svinger.

Du kan jo teste det?

:)

Gjest =tentacle=
Skrevet
Jeg var til legen og fikk behandling mot eksem. samtidig så ville legen at jeg også likeså kunne ta mange ulike tester( for hun lutre på om jeg var allergisk, ect), så jeg tok mange ulike tester da.

Jeg vet at det er noe som feiler meg, siden jeg har vært totalt skutt og slapp i kroppen, sover mye. Men jeg trodde at det var fordi jeg har en betennelsesbyll i kjeften....

Ja, stoffskiftet varierer litt selv om man ikke har stoffskiftesykdom, og andre sykdommer kan virke inn på stoffskiftet. Slike prøver sammenlignes med noe en kaller et referanseområde/normalområde. Øvre og nedre grense bestemmes av hva som er vanlig blant friske mennesker. Noen friske har "over normalt", og noen friske har "under normalt" til vanlig og fungerer fint på det, og noen ligger i grenseland og har av og til en "unormal" prøve når det svinger litt, men ligger stort sett innenfor referanseområdet. Målefeil forekommer også. Avhengig av symptomer og prøveresultat kan det være lurt å gjenta prøven for å se om den har normalisert seg eller sunket.

Skrevet

ja, prøver kan vise feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...