Gå til innhold

vansker med valg.


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

jeg er en av de mange som skal ta mitt videre valg etter vgs dette året. og jeg synes informasjonen er så dårlig. jeg hadde store planer om å ta et forbredene år med ex phil og ex fac. det vil si et år hvor man tar disse to fagene og går opp til eksamen, men trenger ikke å møte opp til samtlige undervisninger. det er helt opp til deg selv. nettopp det jeg er ute etter, er lei av skolebenker og vil helst lese for meg selv hjemme!

da jeg ikke vet hve jeg vil bli fører nettopp disse to fagene videre til mange muligheter senere og jeg tenkte dermed at det var smart å ta dette som et forbredene år, men så hører jeg skumle rykter om at det er nye lover og regler fra og med dette året at om du velger disse to må du også ha bestemt deg for hvilken retning du skal ta etterpå.. hva er det meningen med "forbredene"år..? stemmer dette? eløler er det mulig å bare ta det som et år med forbredene og så sener elese vider på noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Étoile

Ex. phil og ex. fac er ikke normert til ett år, men ett semester. Ex. phil er lik for alle studiretninger imens ex. fac er en fakultetsrettet eksamen som består av to deler, en fellesdel som er lik for alle, og en variant del rettet mot det fakultetet du har lyst til å studere videre ved. Det er også mulig å ta en generell variant, så om du vil behøver du ikke velge retning. Sjekk sidene til f.ex universitetet i Oslo for mer info: www.uio.no

Tok selv ex.phil og ex.fac rett etter videregående og synes det var en fin måte å finne ut om en universitetsutdannelse var det jeg ville satse på videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ex.phil og ex.fac er fag som kan være greie å starte med.. men vær obs på at det ikke er verdens mest morsomme fag, dersom du ikke interesserer deg spesielt for emnene..

Dessuten så lærer du MYE mer av å gå på forelesninger.. Der blir det gjennomgått ting som er svært uklare i bøkene.. Og ting som er svært relevante for eksamen...

Ex.phil MÅ du ha dersom du skal studere ved universitetet. Du kommer ikke unna dersom du vil ha en grad. Ikke alle fakulteter krever ex.fac.

Ex.fac er fakultetsrettet. Det vil si at du velger ex.fac etter hvilket fakultet (hva du ønsker å studere) du vil inn på.

Når du søker til universitetet søker du ikke generellt, men du må søke deg inn på et fakultet. Men du kan alltid bytte, ved å søke på nytt senere.

Det vil altså si at når det gjelder ec.fac så må du nesten bestemme deg for hva du ønsker å studere. Det finnes allmennvariant, som gir deg større muligheter (men du kommer ikke inn på f.eks jus med det.. Du velger altså bort enkelte studieretninger).

Og som Etoile sier, så er ex.phil og fac de to fagene du tar på ett semester. F.eks fra høsten av, med eksamen til jul. Da starter du på det du ønsker etter jul.

Forberedende er ex.phil og ex.fac. Det var ment som en pekepinn på m du var moden og voksen nok til å studere ved universitetet. Om du strøk på de, så var du liksom ikke moden nok il å studere. Heldigvis er det ikke sånn lengre, men husk at dersom du ikek står på eksamene, så blir det mer i lån og mindre stipend fra lånekassa :P

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...