Gå til innhold

Julesanger i romjulsbryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi gifter oss i romjula og jeg prøver å bestemme oss ;) for salmer i kirken. Har allerede bestemt "Deilig er jorden". Den brukes jo som julesang, men er visstnok egentlig ikke det. Hadde neppe valgt den til et julibryllup, men i desember passer den helt perfekt.

Vi skal vel ha tre salmer, så da mangler jeg to. Har lest mange forslag til salmer i kirken, men blir ikke fornøyd med noe. Enten har jeg ikke noe forhold til salmene, eller så forbinder jeg dem med begravelser. Er ikke religiøst anlagt, men ville ha kirkebryllup og religiøse sanger (les: salmer) er greit så lenge jeg føler at de betyr noe. Men å ha en for oss totalt ukjent salme blir litt... rart.

Så har jeg tenkt... At siden vi gifter oss i romjula hadde det kanskje gått an å bruke julesanger? Ikke nødvendigvis de mest tradisjonelle, men det finnes utrolig mange fine julesanger som egentlig er salmer. Det går jo an å velge ut slik at man ikke nødvendigvis får med seg de mest "julete" versene på sanger med mange vers.

Har snust litt på "Mitt hjerte alltid vanker", men er litt usikker. Har noen lyst til å uttale seg om å bruke julesanger i et bryllup? Noen forslag til sanger? Ville dere (som gjester) syntes det var rart?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

mitt hjerte alltid vanker er sååå fin! Generelt sett er det ikke så mange fine salmer synes jeg, men når du gifter deg i romjulen har du jo bedre valg muligheter. Ville ikke reagert negativt på det i det hele tatt.

Skrevet

Jeg har ikke forslag til julesanger, men ville bare si at jeg synes det høres ut som en utrolig fin ide. Jeg hadde syntes det var veldig koselig med slike sanger i et romjulsbryllup. Og det er jo alltid greit med sanger flere kjenner.

Skrevet

Det er jo en bryllupssalme som går på samme melodi som Du grønne glitrende tre goddag - men jeg husker ikke hva den heter. Teksten husker jeg var fin men jeg valgte den bort pga melodien, passet ikke til ett sommerbryllup.

Sjekk http://www.orkdalsmenighetene.no (-->livets gang, vigsel, musikkvalget)

Den ligger der ett sted mener jeg og huske

Skrevet

Har snust litt på "Mitt hjerte alltid vanker", men er litt usikker. Har noen lyst til å uttale seg om å bruke julesanger i et bryllup? Noen forslag til sanger? Ville dere (som gjester) syntes det var rart?

Jeg synes "Mitt hjerte alltid vanker" er en kjempefin sang, men jeg ville nok tenkt at den ble litt dyster i et bryllup. Jeg ville nok reagert litt på det sangvalget, men det er nok fordi jeg ser på det som en litt "trist" sang på grunn av melodien.

Skrevet

Det er en kjempe god ide å bruke julesanger i romjulsbryllupet! Det er "lette" salmer som flere sikkert har hørt før og kan melodien på. Da kan flere være med å synge, og det er jo alltid gøy. Lykke til med valg, jeg er redd jeg ikke har noen forslag til deg...

Skrevet

Signerere anrde..syns det hørtes mye koseligere ut med julesanger enn kjipe gamle salmer som bare gamle tanter som synger høyt og surt kan likevel :ler:

Skrevet

Tusen takk for svar, alle sammen! Satt og bladde i salmeboka i hele går og har vel mer eller mindre bestemt oss for "Deilig er jorden", "Mitt hjerte alltid vanker" og "Kling no klokka". Skal selvfølgelig høre med presten om ha synes det er greit, men jeg tror ikke det skal være noe stort problem.

Må se an versene litt og plukker nok ut slik at vi ikke får med de aller mest julene versene. da tror jeg det blir bra! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...