Totalya Skrevet 10. desember 2006 #1 Skrevet 10. desember 2006 Har en mistanke om (vet) at en kamerat av gutten min ikke vasker seg på hendene etter å ha vært på do. Han går i 1. klasse. Grunnen til jeg vet dette er bl.a. at han har vært på do uten å ha igjen døra når jeg har vært på besøk. I går var han på do her, og min mann gikk for å sjekke om han vaska seg. Han kom opp igjen leende, da han hadde overhørt en samtale mellom vår sønn og denne kameraten: Min sønn: -Der er vasken, der er såpa og der er håndduken. Kameraten: -Hæ? Min sønn: -Du må vaske deg på hendene når du har vært på do! Kameraten: -Hvorfor det? Min sønn: -Du får bakterier og skitt på hendene... Kameraten: -Å ja. Når min sønn er på besøk er det ofte at mora setter fram ei stor skål med potetgull el. Hvor sundt dette er, er nå en ting, men det som bekymrer meg mest, er alle bakteriene min sønn spiser som ligger igjen på potetgullet etter at kameraten har forsynt seg. Har dette vært et enkelt tilfelle, ja ok, men det er det ikke. Denne gutten er bare ikke reinslig... Han dusjer og alt sånn, men vasker som sagt ikke hendene. Men dette er jo ikke gutten sin feil, da hans mor er av den oppfatning av at barn herdes av bakterier. Han kommer rett fra sandkassen (som står åpen for kattene døgnet rundt) til matbordet. Jeg har sett han stå å tisse bak garasjen til naboen, nedover altantrappa si, og under trampolina. Etter å ha tissa under trampolina, krabba han og noen kamerater (som ikke visste hva han hadde gjort) fram og tilbake under der. Etterpå kom mor ut med en skål med godteri, og alle forsynte seg Min sønn var ikke med da, heldigvis. Kan jeg si noe, og hva bør jeg isåfall si? (Dette er en gutt med frie tøyler, hvor pappas sag er et leketøy han springer rundt med...)
J.K. Rowling Skrevet 10. desember 2006 #2 Skrevet 10. desember 2006 Det er vel ikke så mye man får gjort med hvordan de har det hjemme, men i deres hus kan du absolutt forvente at han vasker hendene. Det går jo også an å be guttene vaske seg før de spiser noe hos dere, og si noe om at det er viktig for at man ikke skal bli syk? Huff, jeg har noen slektninger som er slik, de er eldre riktignok, og jeg synes alltid det er litt ekkelt å få kaffe og småkaker hos dem. Jeg vet jo at koppene blir slurvete vasket, og det som serveres til kaffen oppbevares ikke nødvendigvis kjølig.
Infinity Skrevet 10. desember 2006 #3 Skrevet 10. desember 2006 Datteren min går også i første klasse, og det er ganske vanligt at ungene ikke vasker seg etter dobesøk. Vi har fått skriv hjem om at enkelte av elevene må ha mere dotrening. Det er også at problem at guttene ikke er så flink til å sikte.... Jenten min vasker automatisk hendene etter dobesøk, men veien har vært lang.. Hun jukset hvis hun fikk en sjangs, og læren om basiller og bakterier forsto hun ikke. Jeg tror at hun tenkte at det man ikke ser finnes ikke... Nå går det altså automatikk i det, og jeg kvir meg heller ikke om å be nabobarna vaske hendene om de sluntrer unna.
Gjest gjesta Skrevet 10. desember 2006 #4 Skrevet 10. desember 2006 Her i huset vasker man hendene etter dobesøk og før maten. Det gjelder oss, og det gjelder gjester, små som store. Sånn er det bare. Du kan jo, om du føler for det, forklare denne gutten at det er vanlig å vaske hendene etter dobesøk, og i hvert fall at det gjøres hjemme hos dere.
Forsatt-gjest Skrevet 10. desember 2006 #5 Skrevet 10. desember 2006 (endret) Når barn har bæsjet synes jeg det er greit at dem vasker seg etter do-besøket, og før dem er med å lage mat (hvis maten skal serveres andre) Det at gutter ikke vasker hendene etter dem har tisset er ikke så farlig, tross alt er det ganske vanlig for gutter å tisse bak en busk når dem er ute, og der er det ingen vask. Kan ikke bli sånn at smågutter skal bli skremte av å tisse ute bare på grunn av hygienen, faktisk er det noe guttegreie det å tisse i friluft. Det er det som gjør gutter til gutter..... Småjentene burde også vennes til det å sitte på huk ute bak en busk når dem må tisse. Da ville nok ting blitt andeledes Endret 10. desember 2006 av Forsatt-gjest
Totalya Skrevet 10. desember 2006 Forfatter #6 Skrevet 10. desember 2006 Vi sier i fra når han er her, men nå har han vanket her i flere år, og har enda tilgode å gjøre det på eget initiativ... Det vil vel si at han ikke får beskjed om å gjøre det hjemme. Vår egen sønn gjør det automatisk heldigvis.
Elodi Skrevet 10. desember 2006 #7 Skrevet 10. desember 2006 Når barn har bæsjet synes jeg det er greit at dem vasker seg etter do-besøket, og før dem er med å lage mat (hvis maten skal serveres andre) Det at gutter ikke vasker hendene etter dem har tisset er ikke så farlig, tross alt er det ganske vanlig for gutter å tisse bak en busk når dem er ute, og der er det ingen vask. Kan ikke bli sånn at smågutter skal bli skremte av å tisse ute bare på grunn av hygienen, faktisk er det noe guttegreie det å tisse i friluft. Det er det som gjør gutter til gutter..... Småjentene burde også vennes til det å sitte på huk ute bak en busk når dem må tisse. Da ville nok ting blitt andeledes ← Vel, jeg er ikke enig med deg... Helt greit at gutter ofte tisser bak en busk når de er ute, det gjør gutten min og. Men han vasker alltid hendene når han kommer inn enten han har lekt ute eller vi har vært å handlet. Å vaske hender etter dobesøk(uansett hva man har gjort) er en selvfølge her i huset, og selvsagt før et måltid. Når andre barn skal spise hos oss sender jeg også dem for å vaske hender før de spiser. God håndhygiene er utrolig viktig, og det mener jeg uten å se på meg selv som "bakterie-freak"
kamela Skrevet 10. desember 2006 #8 Skrevet 10. desember 2006 Hos oss er det vask etter dobesøk og før middag, men det tok laaang til å få samboers datter til å gjøre det uoppfordret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå