Gå til innhold

hva slags råd skal jeg gihenne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

ok vennina mi kom til meg i går kveld, helt gråtkvalt...... og da satt jeg der, visste ikke helt hva jeg skulle si og ikke skulle si.... men deter vennina mi så jeg trøstet henne så godt jeg kunne, uten å si for mye.

saken er nemlig slik, både henne og samboeren hennes er gode venner av meg. de har vært sammen i 5 år bodd sammen i 1.

henne er veldig glad i hjemmelivet, mens han liker å farte ute med venner og kamerater. derav oppstår det mye krangel til tider. og netopp det skjedde i går tydligvis, men denne gangen verre enn noen gang...

vel det skal absolutt ikke legges skjul på at hun er meget meget hissig av seg. hun kan bli drit sint, fyre opp, skrike høyt, si stygge ting, og ikke minst, slå og sparke rundt seg! ikke noe vondt om jenta hun er alle tiders, men ja hun har et temparament. merkelig nok bare overfor han! hun har fortalt flere ganger at hun kan ha slått han, rivi han og klora.... hun vil jo ikke gjøre dette, men klarer rett og slett ikke å styre seg! men ALDRI har han gjort noe som helst tilbake..aldri!!! uansett hva! han har alltid roa henne ned igjen, og dermed har de blitt venner igjen.

denne gangen, tok hun tak i skjorta hans visstnok og dro til, den ble ikke ødlagt, men var visst det han fryktet, så han hadde tatt å dytta henne slik at hun falt overende ned på gulvet, og dermed fikk ekstreme smerter i ryggen (ikke så ille at legevakta var neste, men hun har ryggproblemer fra før av) og da var det gjort.... hun hadde visst gråtet masse, men han hadde sagt at nå var det nok, og at han ikke tolererte slik oppførsel lenger, dermed hadde han gått......

så da kom hun til meg, vi er nemlig nesten naboer! hun gråt og hun gråt....men ikke bare det, hun vurderte å forlate han!! de er drømmeparet og de er bare så søte sammen! men nå var hun redd for at han ville slå henne i fremtiden, og fryktet det værste.....

jeg satt igjen med ulike tanker, og visste ikke helt hva jeg mente...... ville bare høre noens synspnkter utenifra.. hun er hos meg enda, ligger å sover.. er jo bestevennina mi, men allikevel... hm....

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
de er drømmeparet og de er bare så søte sammen!

:overrasket: Høres ikke ut som noe jeg ville kalt drømmepar, ihvertfall. Søte sammen? Den historien høres alt annet enn søt ut!

Endret av Pet
Skrevet

joda...alle har da lov til å krangle litt......

synes ikke de skal henges ut på feil måte, for de er absolutt søte sammen..

og krangler er faktisk noe de gjør meget sjeldent!!!! men når det først slår til......

Skrevet

Føler meg ikke bra som sier dette, men jeg kjenner faktisk igjen litt av meg selv i det innlegget. Jeg kan også miste besinnelsen og oppføre meg nesten som venninna di. Samboeren min har aldri vært fysisk mot meg annet enn at han har holdt meg igjen. Det som er farlig, er at man påvirker den roligere parten negativt - jeg ser faktisk at samboeren min blir sint på en annen måte nå (eller, det siste halve året har vi faktisk skjerpa oss veldig begge to) enn da vi ble sammen. Jeg antar at noe liknende har skjedd hos venneparet ditt - og at han kanskje føler han mister kontrollen han også, noe som er både skremmende og lite konstruktivt for han. Derfor ønsker han en utvei eller løsning, som å gjøre det slutt.

Jeg vet ikke hvilket grunnlag vennene dine har for å være sammen. Selv om du ser på dem som et drømmepar kan jeg love deg at det ikke er noe gøy å vite at en krangel kan føre til at alt sklir ut, at man blir så sint at man vil skade den andre eller ødelegge ting. Uansett høres det ut som venninna di må gå inn for å jobbe med selvbeherskelsen om hun vil berge forholdet - eller fungere i framtidige forhold. Psykolog, trening, alternativ behandling, hva som måtte fungere for henne. Dette er noe hun MÅ ta alvorlig. Dersom de har tenkt å fortsette å være sammen er det kanskje lurt at de også går til terapeut sammen, gjennom familievernkontor eller liknende. Det er viktig å ikke bare begrave krangelen og utbruddene mellom hver gang og håpe at det går bra, men å aktivt tenke på hva som gjør at man mister kontrollen, og hvordan man kan unngå det.

Skrevet (endret)

Jeg hadde en slik bestevenninne. Ei som slang dritt og slo kjærstene sine når hun var sint. Er du klar over hvor stor belastning dette er for guttene??? Det er like ille psykisk for en mann når den han elsker går løs på seg uten grunn selv om de tåler mer bank enn en jente (fysisk).

Jeg endte opp med å være sjelesørger for eksene hennes og derfor har jeg kuttet henne ut. Hun har mistet all min respekt, og jeg synes veldig synd på guttene. De har slitt masse for å komme over episodene hennes, og det er fremdeles et tema flere år etter at det ble slutt.

Om de skal fortsette å være sammen må hun søke hjelp til å kontrollere sinnet sitt. Du kan jo si at nå vet hun kanskje litt hvordan kjæresten har det? Skjønner hun ikke at hun har fremkalt redsel hos guttene med den oppførselen? Antagelig så ligger det noe bak oppførselen hennes og da trenger hun hjelp til å bearbeide det.

Endret av Vampyra
Skrevet

jeg og kjenner meg litt igjen i henne fordi jeg kan bli veldig sint på kjæresten, men sjelden på andre. men jeg slår aldri, det er vel en stor forskjell. Jeg ville rådet venninna mi til å ta kontakt med psykolog. kanksje har hun ting som bør luftes ut. jeg vet iallefall at jeg er veldig bevisst på at jeg blir lett sint på ham og prøver å kontrollere det, har ikke gått til psykolog og trenger ikke heller. men må tenke meg om to ganger av og til.

jeg synes samboeren burde ta det opp med henne når de ikke krangler, ikke i sinne og plutselig få nok når hun oppfører seg sånn. jeg tror ikke han vil slå henne, kjæresten min ville aldri gjort det, men jeg vet at også han sikkert har lyst til å fike til meg en gang eller to :) men har aldri gjort det. de er sikkert et kjempesøtt par, folk sier det om oss også, og vi krangler sjeldent. men hun har nok problemer hun ikke klarer å takle selv.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Hvis det var en mann som oppførte seg sånn, hadde dama hans fått klar beskjed om å løpe og ikke se seg tilbake. Jeg synes det er minst like uakseptabelt at kvinner slår som at menn slår - det er ikke styrken bak slaget som teller!

Og HUN er redd for at HAN skal begynne å slå HENNE? Fordi han er sterkere og kan påføre henne mer fysisk smerte med færre slag? Vold i et forhold går slett ikke kun på fysisk smerte. De psykiske skadevirkningene er mye større, dypere og varer lengre - i tillegg til at de ikke kan sees fra utsiden, så derfor blir de bagatellisert.

Nei, denne jenta bør gå i terapi (sinnemestringskurs?) og få orden på temperamentet sitt før hun fortsetter med noe forhold. Ingen, verken mann eller kvinne, fortjener en partner som slår, uansett hvor hardt.

Gjest Bellatrix
Skrevet (endret)
o de er bare så søte sammen! men nå var hun redd for at han ville slå henne i fremtiden, og fryktet det værste.....

Hun pleier å slå og klore han, men er nå redd for at han skal gjøre det samme?

De høres ut som alt annet enn et drømmepar. Hun bør få terapi for å klare å styre temperamentet sitt. At mannen har godtatt at hun har holdt på sånn så lenge fatter jeg ikke. Som Bjørnsdatter skriver så hadde en dame som skrev inn hit at mannen hennes holdt på sånn fått høre at hun måtte komme seg langt unna han.

Endret av Bellatrix
Skrevet

Her synes jeg kanskje det er henne osm har mest behov for hjelp til å mestre sinnet sitt på en litt mer konstruktiv måte. Det er ikke greit å klore, slå, hive ting rundt seg eller være verbalt ufin bare fordi man er uenig. Og ærlig talt, hvor lenge hadde hun trodd at han skulle finne seg i det? Om hun hiver seg over han og røsker i skjorta, da synes jeg han faktisk er i sin fulle rett til å måkke henne unna, ryggproblemer eller ikke.

Og hun er redd for at han skal slå? Så kvinner kan herje fritt, mens menn skal kontrollere seg, uansett?

Gjest Labellamia
Skrevet
Hvis det var en mann som oppførte seg sånn, hadde dama hans fått klar beskjed om å løpe og ikke se seg tilbake. Jeg synes det er minst like uakseptabelt at kvinner slår som at menn slår - det er ikke styrken bak slaget som teller!

Og HUN er redd for at HAN skal begynne å slå HENNE? Fordi han er sterkere og kan påføre henne mer fysisk smerte med færre slag? Vold i et forhold går slett ikke kun på fysisk smerte. De psykiske skadevirkningene er mye større, dypere og varer lengre - i tillegg til at de ikke kan sees fra utsiden, så derfor blir de bagatellisert.

Nei, denne jenta bør gå i terapi (sinnemestringskurs?) og få orden på temperamentet sitt før hun fortsetter med noe forhold. Ingen, verken mann eller kvinne, fortjener en partner som slår, uansett hvor hardt.

Voila :klappe:

Skrevet

Akkurat dette jeg hadde tenkt til å si. Denne jenta misbruker jo kjærsten sin, HAN burde løpe vekk så fort som mulig.

Skrevet

Er det noen som har grunn til å gå fra den andre her, er det han. Hun burde bare regne med at noe slikt ville skje, han slo henne ikke heller, bare skjøv henne unna. Det er ikke bare jenter som har rett til å forsvare seg når partneren går løs på en selv eller ens ting. Fordi menn er fysisk overlegne, er ikke det noen grunn til å finne seg i at en kvinne ramponerer.

Grunnen til at hun er slik mot han, er nok at han er hennes nærmeste og det er gjerne disse slikt går ut over.

Skrevet

Synes det høres bra ut for gutten at han kommer seg bort fra denne jenta. Og venninna di trenger terapi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...