Montezuma Skrevet 10. desember 2006 #1 Skrevet 10. desember 2006 Har fem ubrukte eggeplommer etter at vi har laget kokosmakroner. Noen tips til hva de kan brukes til?
Gjest Gjesta Skrevet 10. desember 2006 #3 Skrevet 10. desember 2006 Mener man bruker plommer i majonaise og Aioli... hmm Arkana har masse fine oppskrifter! *roper på Arkana*
Gjest gjesta Skrevet 10. desember 2006 #4 Skrevet 10. desember 2006 Å ha eggeplommer burde da ikke være noe problem, jeg derimot pleier å sitte igjen med hvitten, og den synes jeg ikke er like anvendelig. Du kan jo rett og slett lage omelett, eller lage pat med skinke og egg! Lii vanskelig å komme med råd, siden vi ikek vet om du vil lage søtt eller middagsmat av plommene. men i veldig mange oppskrifter kan du bruke plomme i stedet for helt egg, såframt det ikke er meningen å utnytte egenskapen ved eggehvitten som jo er protein som gjør deigen stivere.
Arkana Skrevet 10. desember 2006 #5 Skrevet 10. desember 2006 Jeg ville kanskje laget iskrem? Ha 5 dl fløtemelk (jeg bruker en kartong kremfløte og resten melk) i en kjele sammen med ca 1,5 dl sukker. Nå kan du evt tilsette det du ønsker, som sjokolade, kaffepulver, hakket lakris og annet som skal smeltes eller bare frøene fra en vaniljestang. Varm opp til kokepunktet. Pisk eggeplommene i en bolle og pisk gradvis inn den varme melken. Hell alt tilbake i kjelen og varm opp under omrøring til blandingen tykner. Avkjøl i kjøleskap og frys i iskremmaskin (evt hell i en boks og sett i fryseren, rør godt i iskremen hver halve time). Når isen er halvfrossen kan du tilsette f.eks. hakkede nøtter, most/hakket frukt, hakket sjokolade osv.
Montezuma Skrevet 10. desember 2006 Forfatter #7 Skrevet 10. desember 2006 Det blir iskrem!!!! Utvilsomt!!! Tusen takk alle sammen
Gjest Fjellsippa Skrevet 10. desember 2006 #8 Skrevet 10. desember 2006 Siden du lager iskrem denne gangen, kan du lage creme brulet neste gang. Det er også nydelig.
onyx Skrevet 10. desember 2006 #9 Skrevet 10. desember 2006 5 eggplommer? Helt klart pasta carbonara. Elsker carbonara..
Gjest Gjest 1 Skrevet 10. desember 2006 #10 Skrevet 10. desember 2006 Pensle noen boller eller kast kolesterolbombene.
kamela Skrevet 10. desember 2006 #11 Skrevet 10. desember 2006 Her ble det veldig gule pannekaker i dag på grunn av kokosmakronene. Også fine å tilsette i julekakedeigen!
Montezuma Skrevet 10. desember 2006 Forfatter #12 Skrevet 10. desember 2006 Nå har vi en ganske så stiv capuccinois med sjokoladebiter i fryseren!
Snøkule Skrevet 10. desember 2006 #13 Skrevet 10. desember 2006 Neste gang lager du hjemmelaget Bearnaise! Sambo lager verdens beste!
Gjest Gjest 1 Skrevet 10. desember 2006 #14 Skrevet 10. desember 2006 Hvem er Sambo? (Er det et liknende begrep til Mambo?)
Montezuma Skrevet 10. desember 2006 Forfatter #15 Skrevet 10. desember 2006 Neste gang lager du hjemmelaget Bearnaise! Sambo lager verdens beste! ← ahaaa! har han en oppskrift han vil dele m meg?
Arkana Skrevet 10. desember 2006 #16 Skrevet 10. desember 2006 Jeg pleier å lage Nigellas bernaise. Den er veldig god, og ikke minst veldig enkel. Vanligvis skal man lage en essens av eddik og diverse urter o.l., men dette slipper man her og jeg synes den er like god og går raskere å lage. Du har 4 eggeplommer i en glassbolle over vannbad. Tilsetter 1/4 ts tørket estragon og 2 ss hvitvinseddik. Så visper du mens du har i 250 g smør i små klumper. Til slutt smaker du til med salt og pepper.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå