Gå til innhold

Brente mandler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei :)

Har prøvd meg på å lage brente mandler i dag,men endte opp med et heller mislykket resultat :forvirret: Karamellen rundt mandlene er ikke glatt og hard,men porøs...

Har fulgt denne oppskriften.

Kan noen si meg hva jeg har gjort feil??? Har så lyst å få dette til!

Change :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gi blaffen i tidsangivelsene, og se på resultatet istedenfor.

Mandlene er ikke ferdige før karamellen er mellombrun og blank hele veien.

• 2 uker senere...
Skrevet

Går det an å smelte sukker og vann til karamell og ta i mandlene helt på slutten???? Noen prøvd dette??

Skrevet

De blir ikke så gode om du ikke varmer dem opp skikkelig, så Iss sin løsning er ikke optimal.

Change: Når sukkeret krystalliserer seg er du akkurat halvveis. Fortsett å røre i mandlene til det krystalliserte sukkeret smelter igjen. Da vil det også karamelliseres.

Det er enklere å ha kontroll på prosessen i en kjelle enn i stekepanne.

Skrevet
Går det an å smelte sukker og vann til karamell og ta i mandlene helt på slutten???? Noen prøvd dette??

Det pleier jeg å gjøre. Jeg rister mandlene i en tørr panne først for å få en god ristet smak og så blander jeg mandlene ned i karamellen når den er klar. Syns det blir mye lettere sånn.
Skrevet
Gi blaffen i tidsangivelsene, og se på resultatet istedenfor.

Min erfaring også :)

Jeg koker både brente mandler og karameller myyye lengre enn det står i oppskrifter.

Gjest Fjellsippa
Skrevet
Det pleier jeg å gjøre. Jeg rister mandlene i en tørr panne først for å få en god ristet smak og så blander jeg mandlene ned i karamellen når den er klar. Syns det blir mye lettere sånn.

Sånn gjør jeg også det. Da er det lettere å ha kontroll på at alt sukkeret blir jevnt brunt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...