Gjest Emera Skrevet 9. desember 2006 #1 Skrevet 9. desember 2006 Nå klør jeg meg i hodet her. Begynner å lure på om jeg er helt på bærtur. Men altså. Jeg bestilte en mobiltelefon fra GSM.no. Den skal jeg gi i julegave, og det fulgte med et skriv som sa at jeg må sjekke om telefonen virker før jeg gir den bort, for hvis den er defekt så må jeg sende den tilbake innen 7 dager. Greit. Men det fulgte ikke med PUK- og PIN-kode til telefonen i pakken. Jeg har bestilt fra GSM før, og da fulgte det med et brev med kodene. Deretter kunne jeg endre PIN-koden til min gamle hvis jeg ville. Nå ladet jeg batteriet litt, satte mitt eget SIM-kort i telefonen, for å sjekke om den virker. Da trykket jeg jo min egen PIN-kode, og den funka. Trenger jeg ikke noen første-gang-kode nå da, eller? Den som skal få telefonen i gave vil jo sette inn sitt eget eksisterende SIM-kort. Telefonen ble kjøpt til full pris, det er ingen binding på noe vis til den, så vidt jeg vet. Hmmm...
liv Skrevet 9. desember 2006 #2 Skrevet 9. desember 2006 pinkoden følger jo simkortet og ikke telefonen da!
Gjest Emera Skrevet 9. desember 2006 #3 Skrevet 9. desember 2006 (endret) Jo, det vet jeg jo egentlig. Men som sagt, jeg har alltid fått kodene sammen med telefonen når jeg har bestilt ny telefon. Det gjorde jeg sist og, selv om jeg allerede hadde SIM-kort fra før. Da måtte jeg altså ha en kode for å komme inn på telefonen første gang, deretter kunne jeg endre koden som jeg ville. Det er derfor at jeg ble litt forvirret nå... Endret 9. desember 2006 av Emera
Gjest DapperBloke Skrevet 9. desember 2006 #4 Skrevet 9. desember 2006 PIN og PUK er forbundet med SIM-kortet. SIM-kortet er i sin tur utstedt av en mobiloperatør. Har du kjøpt en telefon uten medfølgende abonnement, så får du heller ikke noe SIM-kort eller PIN-kode.
Gjest Emera Skrevet 9. desember 2006 #5 Skrevet 9. desember 2006 Lurer på om det er jeg som rører her nå. Jeg hadde nemlig Sense-abonnement før, og de ble kjøpt opp av Chess. Siden jeg da også måtte skifte mobilnett, så fikk jeg nytt SIM-kort, med tilhørende koder. Ikke lenge etter bestilte jeg den nye telefonen min. Jeg regner med at det er der jeg roter, for det ble plutselig så mange nye mobilpapirer på én gang. Men, ihvertfall så ser det ut til at den nye telefonen fungerer, så da håper jeg alt er vel! Jaja, noen mobilekspert blir jeg visst aldri...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå