Gå til innhold

Den ene av barna får PC til jul

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mulig jeg burde lagt inn denne på samliv og relasjoner men.....

For en tid tilbake (noen måneder) hadde vi en diskusjon om egen pc/tv på rommet, noe som begge ungene (vi har vært vårt 10 og 11) ønsket seg. Var enige om at vi ikke ønsket at de skulle ha det.

Nå har jeg akkurat fått vite at min svigermor skal gi barnebarnet pc til jul, og at det er greit for min mann at hun får det. Er det greit at det ene barnet i huset får pc og ikke det andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er greit egentlig. Jeg synes du skal få mannen din til å spørre svigermor om PC'en kan være gave til begge jentene, sånn at de må dele på den. Så kan dere avtale at den ikke skal stå på ett av rommene, men på kontoret/kjøkkenet o.l. Hvis ikke det går bør dere vurdere å kjøpe en til den andre jenta også.

Skrevet

Da synes jeg også den andre burde få siden det er et ønske fra begge barna. Noe annet vil bli helt feil synes jeg, selv om det er en gave fra besteforeldre.

Forøvrig synes jeg det er litt merkelig at mannen din sier ja til sin mor når dere allerede har blitt enige om at det ikke skulle gjennomføres. Det var vel ikke helt realt gjort ovenfor det andre barnet?

Skrevet (endret)

Det er ikke barnas felles bestemor (vi har vært vårt barn med inn i forholdet), det er farmor som gir til sitt barnebarn, og deling/felles bruk er overhodet ikke aktuelt!

Endret av kamela
Skrevet

Tja..det er jo ikke ideelt selvsagt, særlig ikke siden dere har diskutert dette tidligere. Men, bestemoren kunne ha kjøpt pc'en uten å spørre først også.. Og jeg skjønner også at hun vil gi barnebarnet noe som h*n har ønsket.

Men uansett, barn burde ikke ha pc på rommet sitt. Ha den i stua slik at du kan styre bruken.

Skrevet

Ja, jeg skjønte det. Men synes fremdeles ikke det var særlig realt gjort ovenfor stebarnet sitt siden dere allerede hadde kommet til enighet. Men jeg mener fremdeles at dere da bør enten gi den andre ungen egen pc også, eller la henne spare og kanskje sponse henne litt slik at også hun får.

Skrevet (endret)

Det er hans datter og min sønn, ;) kan vel hende at jeg går og kjøper pc som et resultat av dette. De kommer til å bli stående på rommet deres, og jeg synes faktisk ikke det er ok, vet nok litt mer enn mannen om hva unger holder på med på pc',n habbo + + +

For meg ville dette vært typisk presang fra oss her i huset, en pc fra til hver til f.eks. jul.

Har lagt ut temaet på samliv og relasjoner også, dette handler både om urettferighet i forhold til barn, og for meg helt klart forholdet mellom voksne.

Endret av kamela
Gjest LilSweetie
Skrevet

Skjønner godt at du ikke synes det er greit at de har data på rommet, kanskje du kan begrense internettbruken deres? F.eks ordne slik at de ikke har internettilgang på rommet sitt. Og hvis de har en god grunn til å bruke internett kan de låne deres data.

Skjønner godt at du er irritert på mannen din...men skjønner samtidig han også. Hvis moren hans var glad og stolt over å gi en fin gave til barnebarnet var det sikkert ikke så lett og avfeie det.

Skrevet (endret)
Bestemoren kunne ha kjøpt pc'en uten å spørre først også.. Og jeg skjønner også at hun vil gi barnebarnet noe som h*n har ønsket.

Men uansett, barn burde ikke ha pc på rommet sitt. Ha den i stua slik at du kan styre bruken.

Det er mannen min som kjøper denne typer presanger for henne, og det er vel ikke så mange som kjøper den typen presanger uten å ha råført seg med foreldrene, vil jeg tro. Men det kunen selvfølgelig ha skjedd.

Og kontroll av bruken har jeg faktisk heller ikke noe med, det er ikke mitt barn og mine regler som gjelder her!

Endret av kamela
Gjest Madam Felle
Skrevet
Det er ikke barnas felles bestemor (vi har vært vårt barn med inn i forholdet), det er farmor som gir til sitt barnebarn, og deling/felles bruk er overhodet ikke aktuelt!

Og hvorfor er det ikke aktuelt å dele? Blir helt matt over foreldre som lærer barna sine opp til at man ikke skal dele, for en datamaskin er da virkelig en ting de to kan dele.

Og jeg hadde faktisk nektet svigermor å gi en slik gave til den ene, fordi det rett og slett er urettferdigt. Spiller ingen rolle om svigermor er biologisk farmor til den ene og ikke til den andre, for man gjør bare ikke slik mot barn.

Skrevet

Og kontroll av bruken har jeg faktisk heller ikke noe med, det er ikke mitt barn og mine regler som gjelder her!

Så dere har forskjellige regler for de forskjellige barna..? Og forelderen til barnet har alltid det siste ordet? Dette må da skape problemer også utenom julesesongen.

Du får rette irritasjonen dit den hører hjemme, hos samboeren din.

Skrevet
For det første var du og mannen enige om at barna ikke skulle få det. For det andre, når den ene får, bør den andre også få. Eller man får dele (noe som kanskje er det greieste. Ingen i verden kan overbevise meg om at barneskolebarn "trenger" sin egen PC på rommet!). Når de er såpass like i alder blir det forskjellsbehandling om den ene har PC på rommet og den andre ikke.

Jeg undres litt over din mann her, for jeg ville nok tatt til motmæle i samme situasjon. Hvis man er enige om at barna ikke bør ha egen PC i den alderen, så er det da helt kurant å si ifra til besteforeldre om dette?

Ja, i min enfoldighet så trodde jeg at vi var enige, derfor jeg er rasende også!

Må dessverre si at han nok er så "slem" at han koser seg litt med dette. Jeg kan jo bare kjøpe pc til sønnen min sier han, og ordne alt, bare holde han langt unna, underfortsått ikke be han om hjelp til noe med installasjon osv osv.

Og deling av noe mellom ungene er helt uaktuelt.

Verden er ikke god i dag :grine:

Skrevet
Så dere har forskjellige regler for de forskjellige barna..? Og forelderen til barnet har alltid det siste ordet? Dette må da skape problemer også utenom julesesongen.

Du får rette irritasjonen dit den hører hjemme, hos samboeren din.

Ja det blir jo forskjellige regler, og jeg kan ikke bestemme over datteren hans på hennes rom.

Irritasjon, sinne og frustrasjon er selvfølgelig rettet til mannen min, men han synes det er greit sånn, det er jo hele problemet!

Gjest Madam Felle
Skrevet
Ja, i min enfoldighet så trodde jeg at vi var enige, derfor jeg er rasende også!

Må dessverre si at han nok er så "slem" at han koser seg litt med dette.  Jeg kan jo bare kjøpe pc til sønnen min sier han, og ordne alt, bare holde han langt unna, underfortsått ikke be han om hjelp til noe med installasjon osv osv.

Og kan jeg spørre, hvorfor du velger å fortsette et samliv med denne mannen?

Jeg hadde rett og slett ikke orket en slik "maktkamp", og for barnas beste ville jeg tatt med barnet mitt og flyttet. Eller bedt de andre flytte, om det er du som eier boligen dere bor i. Men som sagt, jeg hadde ikke orket å være i et slikt forhold.

Skrevet
Og hvorfor er det ikke aktuelt å dele? Blir helt matt over foreldre som lærer barna sine opp til at man ikke skal dele, for en datamaskin er da virkelig en ting de to kan dele.

Og jeg hadde faktisk nektet svigermor å gi en slik gave til den ene, fordi det rett og slett er urettferdigt. Spiller ingen rolle om svigermor er biologisk farmor til den ene og ikke til den andre, for man gjør bare ikke slik mot barn.

Ungene hadde en gammel pc til fellesbruk, poden brukte den litt, men den var frykelig gammel og treg, og så han ga uttrykk for at den var ubrukelig. Datteren hans brukte den ikke fordi hun ikke var interessert. Så den ble fjernet med henvisning til at min sønn mente den var ubrukelig. Så etter det var ikke mannen min interessert i at det skulle være noe til felles bruk.

Jeg har ikke muligheter til å nekte svigermoren min å kjøpe noe min mann sier ja til, dessverre, det er jo han som skulle stoppet det.

Gjest Bellatrix
Skrevet

:overrasket: Skal dere ikke leve sammen som familie da? Hvordan i all verden kan det gå når dere praktiserer ting helt forskjellig i forhold til ungene? Har du ikke noe du skulle sagt ellers i forholdet? Her henger jeg meg på Madam Felle. Du kan da ikke leve med en sånn maktkamp.

Skrevet (endret)
Og kan jeg spørre, hvorfor du velger å fortsette et samliv med denne mannen?

Jeg hadde rett og slett ikke orket en slik "maktkamp", og for barnas beste ville jeg tatt med barnet mitt og flyttet. Eller bedt de andre flytte, om det er du som eier boligen dere bor i. Men som sagt, jeg hadde ikke orket å være i et slikt forhold.

Stiller meg akkurat det samme spørsmålet nå.

Huset er felleseie, men han eier mer av det enn meg :grine:

Endret av kamela
Skrevet

Må dessverre si at han nok er så "slem" at han koser seg litt med dette.  Jeg kan jo bare kjøpe pc til sønnen min sier han, og ordne alt, bare holde han langt unna, underfortsått ikke be han om hjelp til noe med installasjon osv osv.

:overrasket:

Vet du... jeg tror jeg hadde kommet til å stille mannen overfor et ultimatum (ikke i forhold til PCen, men utløst av den):

Enten skal de samme reglene gjelde for begge barna, og de må innstille seg på å dele som søsken flest må, eller jeg og mitt barn flytter fra deg og ditt barn.

Slik forskjellsbehandling vil før eller siden (helst før) ødelegge forholdet uansett, og det er like greit å reise nå. Gjerne før jul.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Huset er felleseie, men han eier mer av det enn meg :grine:

Hvem som eier hva spiller da ingen trill. Dere er en familie og må forholde dere til det.

Skrevet

Vedrørende å ha pc på barnerommet er det ikke nødvendigvis slik at med en pc følger det automatisk internettilgang, og det er jo den som fører til evt. farer.

Jeg hadde ikke akseptert at et barn i den alderen hadde fått pc uten å dele. Jeg synes det er direkte respektløst av bestemoren å gå på tvers av deres avgjørelser slik, og hadde aldri i livet gitt meg på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...