Gjest Gjest_Julie_* Skrevet 9. desember 2006 #1 Skrevet 9. desember 2006 Kjærsten min slenger ofte stygge ting til meg, uten at jeg har gjort noe og jeg skjønner at han ikke fleiper. Jeg føler det veldig sårende når han er slik. Men så kan han skifte humør og være blid å sjarmerende. Har nettopp fått vite at han har vært slik med tidligere kjærster også. Jeg er spør noen ganger om han vil gjøre det slutt, men han svarer hver gang at jeg må bli. Er dette en psykopat? Bør jeg komme meg unna? Hilsen frustrert
Gjest Sumiko Skrevet 9. desember 2006 #2 Skrevet 9. desember 2006 En psykopat har en psykiatrisk diagnose, og ingen her inne vil kunne gi deg svar på det. Har du tatt det opp med han hvorfor han er slik og hvordan det oppleves for deg ?
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2006 #3 Skrevet 9. desember 2006 Han høres mer humørsyk enn psykopat ut i fra det du skriver... Om du bør gå fra ham eller ikke kommer an på om dette er noe du kan leve med i det lange løp, og det er det bare du som kan avgjøre. Ta utgangspunkt i at han ikke kommer til å forandre seg, og ta en avgjørelse ut i fra det.
Merneith Skrevet 9. desember 2006 #4 Skrevet 9. desember 2006 Ingen kan svare på om han har en personlighetsforstyrrelse her på KG. Men ærlig talt, hvis du i det hele tatt lurer på om han er "psykopat", så bør du vel neppe være sammen med fyren... Hvis han behandler deg dårlig, så har vel ikke en mulig diagnose noe å si verken fra eller til..?
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2006 #5 Skrevet 9. desember 2006 Ingen kan svare på om han har en personlighetsforstyrrelse her på KG. Men ærlig talt, hvis du i det hele tatt lurer på om han er "psykopat", så bør du vel neppe være sammen med fyren... Hvis han behandler deg dårlig, så har vel ikke en mulig diagnose noe å si verken fra eller til..? ← Akkurat det jeg hadde tenkt å svare da jeg leste trådstarters innlegg. Lykke til!
Gjest Gjesta Skrevet 10. desember 2006 #6 Skrevet 10. desember 2006 Som Sumiko sier så er det ingen her inne som i det hele tatt har kompetanse på å svare om mannen er psykopat eller ikke, og hvertfall ikke på bakgrunn av det lille du skrev i innlegget ditt. Det jeg tror du heller bør spørre deg selv om er om dette er en mann du vil fortsette å tilbringe livet ditt med. Og om han har vært slik mot sine tidligere kjærester også, hvor stor er da sjansen for at dette er noe han kommer til å legge av seg?
Gjest =tentacle= Skrevet 10. desember 2006 #7 Skrevet 10. desember 2006 Han høres ikke ut som en god kjæreste.
Gjest Gjesta Skrevet 10. desember 2006 #8 Skrevet 10. desember 2006 Om han kan diagnoseres med det ene eller andre er vel ganske underordnet, poenget må være om du har det bra i forholdet og om han er bra eller dårlig for deg. Hvis han stadig sier stygge og sårende ting til deg (og spesielt hvis han gjør det uten noen forståelig foranledning) vil det mest sansynlig gjøre ting med deg og din psyke på sikt og det at du spør om han er psykopat forteller vel at han har en uakseptabel oppførsel ovenfor deg? Det er kanskje greit å fortelle ham at du ikke kan akseptere dette?
Cata Skrevet 10. desember 2006 #9 Skrevet 10. desember 2006 (endret) Støtter de fleste andre innleggene her. Om kjæresten din er psykopat eller ei, er egentlig ganske uinteressant i denne sammenhengen. Spørsmålet er om du klarer/ønsker å leve med denne væremåten. Du sier at du ikke oppfatter bemerkningene som fleip. Hvis det da er fleip fra hans side så er den i beste fall veldig mislykket. Man kan gjerne slenge ut frekkheter og sarkasmer på fleip, men da er forutsetningen at både den som kommer med frekkheten og den som mottar den er enige om at den tonen er OK dem i mellom. Det er ikke tilfelle hos dere. Hvis du "tør" så kan du jo spørre ham om bemerkningen var ment som fleip. Sier han ja, så får du gjøre oppmerksom på at du ikke liker den slags morsomheter og sier han nei, så er det kanskje på tide å tenke godt gjennom hva slags forhold du ønsker å være i. Endret 10. desember 2006 av Cata
Gjest =tentacle= Skrevet 10. desember 2006 #10 Skrevet 10. desember 2006 [...] Du og typen din har forskjellig humor. Humor går som oftest ut på at man latterliggjør en person; det være en selv, den andre eller en tredjeperson. Mine kjærester har alltid latterliggjort meg, og vice versa. Vet du hva humor er? [...] Og til bermen som uforbeholdent støtter henne: Skam dere! ← VET DU at det han slenger i henne representerer humor, og er det samme som den omgangsformen du og dine ekser har hatt? Sjikane kan være humor, men det kan også være sjikane. Hvordan kan du vite hva som er tilfellet i hennes forhold? Jeg kan ikke vite det, men hun sier hun vet at det ikke er fleip. Å bruke sjikane som humor krever at man vet at mottakeren takler det. Til TS: På en skala hvor ytterpunktene er "real og grei" i den ene enden og "psykopat" i den andre, er det mange mellomstadier som jeg ikke ville akseptert eller ønsket hos min kjæreste.
Scorpina Skrevet 10. desember 2006 #11 Skrevet 10. desember 2006 Tråd ryddet for unødvendige kommentarer. Scorpina (mod)
Gjest gjesta Skrevet 10. desember 2006 #12 Skrevet 10. desember 2006 VET DU at det han slenger i henne representerer humor, og er det samme som den omgangsformen du og dine ekser har hatt? Selvfølgelig vet jeg ikke det. Poenget er at trådstarter ikke har gitt noen som helst konkrete opplysninger av verdi, men bare vil at ukjente nettbrukere skal fastslå at kjæresten hennes er en psykopat. Ut fra åpningsinnlegget synes jeg det er større sannsynlighet for at hun er psykopat enn at han er det. Trolig er ingen av det. For ærlig talt, hva foregår det i hodet på en person som starter en tråd på et nettforum for å spørre om kjæresten er "psykopat" (hva nå det enn betyr)?
Gjest Gjesta Skrevet 10. desember 2006 #13 Skrevet 10. desember 2006 (endret) Selvfølgelig vet jeg ikke det. Poenget er at trådstarter ikke har gitt noen som helst konkrete opplysninger av verdi, men bare vil at ukjente nettbrukere skal fastslå at kjæresten hennes er en psykopat. Ut fra åpningsinnlegget synes jeg det er større sannsynlighet for at hun er psykopat enn at han er det. Trolig er ingen av det. For ærlig talt, hva foregår det i hodet på en person som starter en tråd på et nettforum for å spørre om kjæresten er "psykopat" (hva nå det enn betyr)? ← Det er da minst like drøyt av deg å antyde at hun er psykopat, spesielt når du ikke en gang har begrep om hva en psykopat er. Endret 10. desember 2006 av ~Alwa~
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2006 #14 Skrevet 11. desember 2006 Jeg skal fortelle deg hva en psykopat er jeg, det har jeg erfaring med, de legger all skyld på deg, de tar ikke feil av noe, de innrømmer ikke noe, de er gjerne voldelige og liten lunte, de hjernevasker deg og får deg til å tro at du er fæl ond osv, slik at din selvtillit skal bli bitteliten, du føler deg i hele tatt terrorisert, og må gå på tærne for ikke å få trusler eller noe annet mot deg, de er to personligheter en hyggelig mot andre, og en jævel mot deg, redd for å tape ansikt.
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2006 #15 Skrevet 11. desember 2006 Du må huske på at psykopater har en hjernefeil som gjør at de ikke ser om andre er lei seg eller såret, så de er ikke som vanlige folk, de driter oppi om du er lei deg og såret, de føler ingen anger heller-.....
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2006 #16 Skrevet 11. desember 2006 Test ham ut, spør spørsmål der de ser om han innrømmer skyld, eller angrer på noe han har gjort deg, spør om han ser på seg selv som viktigere enn deg osv...
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2006 #17 Skrevet 11. desember 2006 Hvis du diskuterer med dem, er det som å snakke til veggen, snakker gjerne i munnen på deg, og du får ikke komme til orde, hører bare på seg selv, og viser ikke respekt, selv om du gjør det med ham, vil han ikke innrømme at han selv viser deg mindre respekt....
Gjest Sunflower_ikke innlogget Skrevet 12. desember 2006 #18 Skrevet 12. desember 2006 For å være psykopat, må man være en person uten følelser for hva man gjør og hva man sier. Personlighetsforstyrrelse ( feks. emosjonell) gjør at man blir svært varierende i humør og veldig ofte sier ( og gjør) ting man faktisk ikke mener i det hele tatt. Har han denne diagonosen, kan han få hjelp ved å oppsøke en psykolog og gå i samtaleterapi. Det handler om mestring. Er han "bare" humørsyk, kan han også lære seg en bedre oppførsel. Men han må ville dette selv. En psykopat, er sterke ord, det skal litt til og få den diagonosen faktisk. Lykke til!
Gjest Fresh Skrevet 12. desember 2006 #19 Skrevet 12. desember 2006 Helt umulig å si om han er psykopat eller ikke, men hovedpoenget er vel at du ikke føler det komfortabel med humoren hans.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå