Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kjenner til bøker, gjerne i sjønnlitteraturklassen, om spissborgerlighet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Johan Borgens Lillelord-trilogi.

Alexander Kielland, kanskje?

Skrevet

Amalie Skram: "Constance Ring".

Skrevet

Oh, interesant. Takk. :) Har ikke hørt om disse, så jeg får skjekke dem ut..

Gjest Deception
Skrevet

Hva med Ibsens Et dukkehjem? Eller Camilla Colletts Amtmandens døttre?

Andre romaner av Amalie Skram passer vel også inn i karakteristikken, blant annet Lucie, Fru Inés og Forrådt, i hvertfall i et litt videre perspektiv.

Jeg synes også Flauberts Madame Bovary passer inn i beskrivelsen.

Skrevet (endret)
Hva med Ibsens Et dukkehjem?

Den har jeg vært igjennom et par ganger. Har likt den, og syntes den passer bra inn der! Ellers er jeg også nysgjerrig på utenlandsk litteratur.

Endret av pace
Gjest Kaploink
Skrevet

Kanskje Evelyn Waughs Brideshead Revisited? The Great Gatsby? Dei føregår i den øvre middelklassa om ikkje anna.

Skrevet

The Forsyte Saga, som består av disse fortellingene; "Man of Property", "In Chancery", "To Let", "White Monkey", "Silver Spoon", "Swan Song" ,"Maid in Waiting", "Flowering Wilderness" og "Over the River". Fortellingene får du blant annet i 3 volum på bokkilden.no. Skrevet av John Galsworthy.

The Pallisers-serien, som består av disse bøkene; "Can You Forgive Her?", "Phineas Finn", "The Eustace Diamonds", "Phineas Redux", "The Prime Minister" og "The Duke's Children". Bøkene er skrevet av Anthony Trollope.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Det er ikke helt sikkert jeg treffer det du er ute etter, men kanskje du finner Far Goriot av Balzac eller Idioten av Dostojevskij interessante?

Skrevet

Ser Alexander Kielland er nevnt; kanskje "Gift", "Fortuna" og "St. Hans fest" hadde vært noe? Det er en trilogi, og jeg synes det var ganske så spissborgerlig ;)

Skrevet
Det er ikke helt sikkert jeg treffer det du er ute etter, men kanskje du finner Far Goriot av Balzac eller Idioten av Dostojevskij interessante?

Idioten så jeg på teater når Per Christian Ellefsen spilte Idioten, noe han gjorde veldig bra! Men hva mente D. med Idioten mon tro?

Bak enhver rikdom finnes en forbrytelse - Balzac :)

Skrevet

Ellers har man jo også Krig og fred av Lev Tolstoj.

Mvh Yvonne :heiajente:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...