Gå til innhold

Emnetips (UiO)

Sommerfugl83

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne ha tips om et emne jeg kan ta neste semester. Jeg har et valgfritt emne og sliter med å velge hvem jeg skal søke på. :sjenert:

Jeg ønsker aller helst et emne med hjemmeeksamen og er 1000/2000emne. Jeg skal ta et grisevanskelig (har jeg hørt ihvertfall...) 20p matteemne og trenger derfor et emne som ikke er matte og som gjerne er tidlig ferdig i semesteret.

Er det noen med noen gode tips!?! Jeg er åpen for det aller meste. Har selv kikket på PED, SOS, PSY, osv men synes det er vanskelig å bestemme seg ;)

På forhånd takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel.... hva med et språkemne på 1000-nivå? De er ganske lette. Jeg har tatt noen MØNA-emner hvor vi har hatt hjemmeeksamen. Men vet ikke om du er interessert i sånne fag da hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det econ 2200 du skal ta? Da kan samboeren min anbefale å ta noen av econ 1000 emnene (1410, 1810 og 1910 har undervisning på våren). De har nok skoleeksamen, men skal visstnok være reletivt greie.

Innføringsemnet i psykologi (psy1000) er interessant, men det er 20 studiepoeng. Det er jo flere emner på 1000-nivå, men de har jeg ikke vært borti. De ser greie ut da!

Jeg har sgo1000, som er innføringsemne i samfunnsgeografi. Også skoleeksamen, men det var et spennende (og ikke vanskelig fag). Har flere venner som har tatt sosiologi og som har vært veldig fornøyde med det. Du får prøve å lese mest mulig om de forskjellige fagene, og så bestemme deg utfra hva du synes ser mest spennende ut og hva du (tror du) får mest bruk for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sos1001 er hjemmeeksamen og er ferdig tidlig i semesteret. Det er et introduksjonsfag da, med obligatoriske seminarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LilSweetie

Gode tips her!

Ellers er mitt tips at du prøver å se de frie emnene dine i sammenheng. Jeg hadde mine fire frie emner i tre forskjellige fagområder, og tror ikke det var så lurt. Hvis jeg skulle valgt på nytt hadde jeg tatt dem innen maks to fag, kanskje også alle innenfor ett. Da blir kunnskapen man får mer sammenhengene, og fagene blir også lettere.

Ellers er det faget jeg har tatt som har krevd minst SGO1000, som brumma også nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:tommel: Takker og bukker for svar så langt! Kom gjerne med flere ;)

Jeg har bare ett fritt emne så jeg slipper å pese med å finne dette flere ganger...

Det er ECON2200 jeg skal ta ja og har tenkt på å ta et annet lignende fag så takk for tips brumma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gode tips her!

Ellers er mitt tips at du prøver å se de frie emnene dine i sammenheng. Jeg hadde mine fire frie emner i tre forskjellige fagområder, og tror ikke det var så lurt. Hvis jeg skulle valgt på nytt hadde jeg tatt dem innen maks to fag, kanskje også alle innenfor ett. Da blir kunnskapen man får mer sammenhengene, og fagene blir også lettere.

Helt enig med deg her! Fagener blir lettere når man har lest noe av emnet fra før. De ulike fagene krever ulike måter å lese dem på, og man bruker gjerne litt tid på å sette seg inn i det. Man jobber med faget econ2200 på en helt annen måte enn feks humanistiske fag.

Og når du setter sammen en grad har du mulighet til å vise hvilken retning du ønsker å gå mtp jobb senere. Hvis du bare plukker fag her og der uten noen sammenheng viser man lett at man er usikker på hvor man vil hen med utdanningen. De som er smarte kombinerer samfunnsøkonomi med jus, informatikk eller matematikk/utdypende statistikk. Feks denne årsenheten

Og de fleste som sliter med econ2200 sliter fordi de ikke er flink nok i elementær matematikk. Råder deg til å ta fram gamle mattebøker i romjula og repeter enkel løsning av likninger, eksponentregning og funksjoner. Hvis du virkelig vil slite med faget villeg jeg heller konsentrert meg om det ene faget og heller utsatt et fag til neste semester. econ2200 er såpass viktig at det er viktig å forstå dette ordentlig. Men å bare avlegge en eksamen for å sanke studiepoeng ser jeg vel helt ærlig ikke poenget med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LilSweetie
Og de fleste som sliter med econ2200 sliter fordi de ikke er flink nok i elementær matematikk. Råder deg til å ta fram gamle mattebøker i romjula og repeter enkel løsning av likninger, eksponentregning og funksjoner. Hvis du virkelig vil slite med faget villeg jeg heller konsentrert meg om det ene faget og heller utsatt et fag til neste semester. econ2200 er såpass viktig at det er viktig å forstå dette ordentlig. Men å bare avlegge en eksamen for å sanke studiepoeng ser jeg vel helt ærlig ikke poenget med. :)

Veldig enig der! Oppdaget på et tidspunkt at det jeg synes var vanskelig i samfunnsøkonomi egentlig var matten jeg burde ha lært meg på videregående. :ler: Når jeg repeterte det ordentlig, var det lettere å konsentrere seg om kjernen i fagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...