Thale Skrevet 9. desember 2006 #1 Skrevet 9. desember 2006 Trenger litt hjelp fra "dataeksperter" på om denne mac laptopen er bra? sjekk ut linken: http://www.123data.no/index.lasso?s=detail...re-2-Duo-2.0GHz Er det noen ulemper med å ha mac framfor andre maskiner?
Gjest Deception Skrevet 9. desember 2006 #2 Skrevet 9. desember 2006 Jeg har akkurat samme maskin selv, og jeg er veldig fornøyd med den, i hvertfall. Eneste er at jeg har hatt problemer med batteri/lading, men Apple har sendt meg nytt i posten.
Gjest Gjesta Skrevet 9. desember 2006 #3 Skrevet 9. desember 2006 Ulempen med å ha mac er at det er få som har kunnskaper om disse maskinene og det er derfor vanskeligere å få hjelp dersom noe skulle gå galt. Jeg har lite kjenneskap til mac men den ser ok ut. Jeg irriterer meg rett og slett over alle som kjøper mac fordi det er kult, og ikke har noen ambisjoner om å faktisk lære seg å bruke det. Mac funker fint så lenge det fungerer, men når det først stopper, ja da er det vanskelig å få hjelp til å fikse det. Vit at det er mac du vil ha! Ikke kjøp mac fordi det er kult.... Mac er knall til multimedia, men skal den brukes som vanlig skolepc til word og internett ville jeg gått for en pc.
Cata Skrevet 9. desember 2006 #4 Skrevet 9. desember 2006 Det er samme maskin som jeg har og jeg er kjempefornøyd så langt. Det eneste minuset er at skjermen er litt liten, -men det forandres jo til et pluss når jeg skal ha maskinen med meg. Som Vampyra sier så er største ulempen at det er færre som bruker mac sånn at det er litt verre å spørre om hjelp om noe skjærer seg. En annen mulig ulempe er at apple ikke akkurat er kjent for super kundeservice om det oppstår trøbbel. Har ikke fått testet den siden av saken siden jeg ikke har hatt problemer med selve maskinen siden jeg fikk den. Ikke se deg blind på alt skrytet om brukervennligheten til mac. Jeg synes ikke den er så mye bedre enn for en WindowsPC. Men personlig liker jeg mac-pakken bedre. Synes programmene samarbeider bedre enn på min gamle WindowsPC og i og med at det er færre virus og uhumskheter som kan angripe operativsystemet på mac så slipper man en god del tunge sikkerhetsprogrammer og dermed er maskinen kjappere enn en tilsvarende Windowsbasert PC. Vil du bruke den til spill, så er den ikke spesielt godt egnet etter det jeg har lest. Det er langt færre spill som er tilpasset macs operativsystem enn Windows. Foreløpig er jeg godt fornøyd med "lille mac" og føler meg ikke fristet til å vende tilbake til Windows. (Men kan jo være jeg skifter mening når maskinen blir eldre . )
micia78 Skrevet 9. desember 2006 #5 Skrevet 9. desember 2006 Kjøper du mac, så sørg for å få med "hjelpe-forsikring" hvis du er helt ny bruker. Gir deg mulighet til å få billig telefonsupport i tre år. Men mac er lett å finne ut av, og det finnes diverse hjemmesider og magasiner som er gode også. Har selv hatt mac i fem år, bærbar de siste tre og har aldrig hatt noe problemer, annet enn at ledningen begnner å bli litt slitt akkurat i festet, så den må nok snart byttes ut. Har flere venner som valgte å kjøpe PC dengang vi studerte, og mange av dem hadde store problemer med sine maskiner (studerte grafisk design, og trengte derfor en maskin som kunne håndtere store medie-filer). Èn ting til som er bra med mac er iTunes og diverse andre små programmer. Men vær bevisst om at når du kjøper en mac, så er det for eksempel ikke alle spill som lages til mac. Men i og med at mac nå har intel core er nok det noe som blir mindre utbredt etterhvert. Men sjekk ut alle muligheter. Jeg vil i første om gang si "JA, KJØP MAC, DU VIL IKKE ANGRE ETT SEKUND", men... det er jo meg som ikke har angret på mitt kjøp Lykke til!
Gjest Gjesta Skrevet 9. desember 2006 #6 Skrevet 9. desember 2006 Når det gjelder virus er det bare et tidsspørsmål før det kommer til mac. Foreløpig er macbestanden så liten at ingen gidder å bruke tid på å lage virus til dem. jo fler som kjøper, dess mer sjans for virus
Cata Skrevet 9. desember 2006 #7 Skrevet 9. desember 2006 Når det gjelder virus er det bare et tidsspørsmål før det kommer til mac. Foreløpig er macbestanden så liten at ingen gidder å bruke tid på å lage virus til dem. jo fler som kjøper, dess mer sjans for virus ← Enig i den, men gleder meg over virusfri så lenge det varer. (Og, ja, jeg har en anti-virus for mac som jeg scanner med innimellom. )
Gjest -eline- Skrevet 9. desember 2006 #8 Skrevet 9. desember 2006 Når det gjelder virus er det bare et tidsspørsmål før det kommer til mac. Foreløpig er macbestanden så liten at ingen gidder å bruke tid på å lage virus til dem. jo fler som kjøper, dess mer sjans for virus ← Joda, men kjernen som OSX bygger på (UNIX) er atskillig mer solid enn den som Windows er bygget på så det er færre sikkerhetshull å utnytte. Men å tro at det ikke kommer er selvsagt svært naivt.
Gjest LilSweetie Skrevet 9. desember 2006 #9 Skrevet 9. desember 2006 Jeg har også den maskinen, og er kjempefornøyd! Ikke opplevd noen problemer og alt går smooth.
Gjest Kaffomann Skrevet 9. desember 2006 #10 Skrevet 9. desember 2006 Når det gjelder virus er det bare et tidsspørsmål før det kommer til mac. Foreløpig er macbestanden så liten at ingen gidder å bruke tid på å lage virus til dem. jo fler som kjøper, dess mer sjans for virus ← Ikke fullt så enkelt, selv om brukermassen har betydning. Hvor lett kan du slette eller endre systemfiler eller innstillinger i registre i Windows? Er det noe som hindrer deg eller et script i å gjøre det?
Gjest Maxagaze Skrevet 9. desember 2006 #11 Skrevet 9. desember 2006 Joda, men kjernen som OSX bygger på (UNIX) er atskillig mer solid enn den som Windows er bygget på så det er færre sikkerhetshull å utnytte. Men å tro at det ikke kommer er selvsagt svært naivt. ← Jepp, går det an å innstallere ett program på en datamaskin, så går det an å innstallere ett virus. Hvor mye skade som skjer avhenger av brukerens kunnskaper (pek og klikk på irriterende meldinger), og utbredelsen av OSet. Moral; Oppdater programmene du har, ta sikkerhetskopier av ting du har kjær, og vær skeptisk ! Ingenting kan garanteres, man kan bare minske risiko.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå