Ulrikke Skrevet 9. desember 2006 #1 Skrevet 9. desember 2006 Jeg "burde" jo vite dette, men jeg er litt usikker... For når problemstillingen har vært oppe før, så har det vært i bhg for eksempel at andre unger blir slått - da må man jo gripe tak i det. Snuppa på 13 mnd har i noen uker dæljet løs når hun ikke får det som hun vil. Når vi (eller, dette gjelder særlig mot MEG, hun er ikke like ille mot pappa'n, men jeg regner med at det er fordi det er jeg som er mest hjemme, og derfor setter mest grenser og gjør mest ting hun hater, som å skifte bleie og vaske fjeset osv) f.eks. løfter henne vekk fra noe hun ikke har lov til, så kan vi få en hånd midt i fjeset. Hvis hun er rasende, og jeg lar henne rase på gulvet, og går litt vekk, så kan hun komme etter og slå og ser på oss for å se om hun får en reaksjon. En periode har vi "tatt henne" for det. Altså blitt strenge, sagt au, at vi får vondt osv... Men det virker ikke som om det fungerer, hun slår ihvertfall ikke mindre enn før - og jeg kan forstå det, at hun kanskje blir ekstra frustrert... Så da er spørsmålet om man skal overse det - men det er ikke barebare å overse en knyttneve rett i nesa når man bærer vekk en unge som har klatret opp og står midt på kjøkkenbordet, feks... Man får en spontanreaksjon, for det gjør jo vondt... Og hun slår selvom ikke vi er sinte altså, så lenge hun er sint, så holder det i massevis... Snuppa vår er jo garantert ikke den eneste som har holdt på sånn - og dere som kanskje har eldre unger, hva har funket hos dere? Jeg skjønner at det er en periode, men jeg vil gjerne gjøre den så kort som mulig og gjøre henne minst mulig ekstra frustrert...
tingeling Skrevet 9. desember 2006 #2 Skrevet 9. desember 2006 Nå har jeg ingen erfaring med dette, men hva m å begynne å "gråte"? Kan hende det hjelper at hun ser at dere blir lei dere? Tingeling
Salt'n Skrevet 9. desember 2006 #3 Skrevet 9. desember 2006 Dette var ikke enkelt å svare på, iallefall når en ikke har noe erfaring selv. Håper det er noen andre der ute som kan svare deg bedre på dette. Lett å si at en bare må være streng og "straffe" henne, men så enkelt er det vel ikke... Men ikke gi opp, husk at du er sjefen!
Gjest *Just-Me* Skrevet 9. desember 2006 #4 Skrevet 9. desember 2006 om et års tid har jeg selv barn på 1 år, så jeg trenger kansje råd selv da!!! kansje lettere å innbille seg hvordan man skal gripe fatt i ulike sitiasjoner når man ikke er oppi den selv. Men har vært oppi mange slike situasjioner da og er nok ganske så pedagogisk av meg Men da jeg jobbet i barnehagen (0-3år) var det en del slåing og biting. Også blandt 1åringene.... Der ble det helt feil å overse det, og det var også feil å bli sint å kjefte. Der grep vi inn og stoppet barnet selvfølgelig og sa nei det var ikke lov og tok barnet bort fra situasjonen. Selv om det er små og bare rundt året skjønner de mye likevel. Det handler nok mest om å være konsekvent å ikke gi etter for barnet. Barnet må lære at det er ikke greit eller lov til å slå. Barnet må få lpv ti å vise sinne og få utløp for følelsene sine. Da kan du si til barnet: jeg skjønner du blir sint men det er ikke lov til å slå.
Salt'n Skrevet 10. desember 2006 #5 Skrevet 10. desember 2006 (endret) om et års tid har jeg selv barn på 1 år, så jeg trenger kansje råd selv da!!! ← Ditto, suger til meg andres erfaringer og råd. Englebarnet er ikke sikkert like engleaktig om et år... Barnet må lære at det er ikke greit eller lov til å slå. Barnet må få lov til å vise sinne og få utløp for følelsene sine. Da kan du si til barnet: jeg skjønner du blir sint men det er ikke lov til å slå.← Godt tips dette. Endret 10. desember 2006 av Salt'n
tingeling Skrevet 10. desember 2006 #6 Skrevet 10. desember 2006 Men da jeg jobbet i barnehagen (0-3år) var det en del slåing og biting. Også blandt 1åringene.... Der ble det helt feil å overse det, og det var også feil å bli sint å kjefte. Der grep vi inn og stoppet barnet selvfølgelig og sa nei det var ikke lov og tok barnet bort fra situasjonen. Selv om det er små og bare rundt året skjønner de mye likevel. Det handler nok mest om å være konsekvent å ikke gi etter for barnet. Barnet må lære at det er ikke greit eller lov til å slå. Barnet må få lpv ti å vise sinne og få utløp for følelsene sine. Da kan du si til barnet: jeg skjønner du blir sint men det er ikke lov til å slå. ← det å ta barnet bort fra situasjonen er en god metode, men vanskelig hvis det er en selv som blir slått fordi man skal skifte bleie. Og så små barn som det her er snakk om skjønner neppe (hvis det ikke er et usedvanlig begavet barn) å få beskjed om at "jeg skjønner du blir sint men det er ikke lov til å slå.", selv om det fungerer for eldre barn. Men som jeg nevnte i mitt forrige innlegg kan det hjelpe å vise at man blir lei seg, fordi barn i den alderen gjerne har begynt å bli oppmerksomme på andres følelser. Vet ihvertfall at det har vært effektivt for andre. lykke til tingeling
Gjest rabrabara Skrevet 11. desember 2006 #7 Skrevet 11. desember 2006 Jeg greier ikke å overse det, men setter av og til småttisene i time-out. Først sier jeg at det ikke er lov og om de vil ut på gangen. HVis de fortsetter er det ut. Når de kommer inn igjen får de en kos og jeg spør om de skal la være å slå. Da nikker de og sier ja, så holder det en stund iallefall. Synes det begynner å bli bedre.
Karamba Skrevet 11. desember 2006 #8 Skrevet 11. desember 2006 Jeg greier ikke å overse det, men setter av og til småttisene i time-out. Først sier jeg at det ikke er lov og om de vil ut på gangen. HVis de fortsetter er det ut. Når de kommer inn igjen får de en kos og jeg spør om de skal la være å slå. Da nikker de og sier ja, så holder det en stund iallefall. Synes det begynner å bli bedre. ← Vi har også gjort det på denne måten, og jeg synes det har blitt bedre etter at vi begynte med det.
:-) anna Skrevet 11. desember 2006 #9 Skrevet 11. desember 2006 Jeg greier ikke å overse det, men setter av og til småttisene i time-out. Først sier jeg at det ikke er lov og om de vil ut på gangen. HVis de fortsetter er det ut. Når de kommer inn igjen får de en kos og jeg spør om de skal la være å slå. Da nikker de og sier ja, så holder det en stund iallefall. Synes det begynner å bli bedre. ← Det er snakk om en unge på 13 mnd her. Bør ikke reaksjonen står i forhold til barnets alder?! Jeg tror ikke det er noe poeng å begynne med time out på et barn som knapt kan gå enda. Poenget med time out er jo å fjerne barnet fra situasjonen og at ungen skal "tenke over hva h*n har gjort". En unge som akkurat har lært seg å gå, driver lite med selvransakelse og refleksjon. Mitt råd: Det er en periode i den alderen at veldig mange unger holder på slik. (Begge mine har gjort det, den ene mer enn den andre) De er ikke gamle nok til å skjønne at den de slår faktisk får vondt, så det er ikke vits i å lage en stor greie ut av det. Med så små barn må man gjøre det enkelst mulig. Ta bort hånda, si "Det er ikke lov å slå" eller "nei, ikke slå" eller noe sånt. Det går over, trust me!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå