Gjest Alyx Skrevet 8. desember 2006 #1 Skrevet 8. desember 2006 Jeg vil gjerne begynne med å fortelle at jeg selv som barn ikke satte særlig pris på fulle gamle ekle folk som satt og krangla på julaften. Det være seg om om dårlig barndom ( iroinisk nok om dritings foreldre fra dritings barn) eller andre sensitive temaer som må trenge seg fram når man har drukket litt. Og så videre.. Men nå har det seg slik at jeg ikke har noe særlig jeg skulle sagt uansett. Jeg er ikke den som setter normern her i familen. Skulle gjerne, men. Er det slik at alkohol på julaften er uten unntak noe som ødelegger for barn, og som skader dem ? Jeg selv ble ikke særlig skadet, og har til og med veldig gode minner fra hysterisk morsommme aftener der julenissen lå og klina med "nissemor" i berusa tilsatnad. Så hvis jeg vil gjerne vil feire jul med disse menneskene som gjerne fester litt, er jeg da en veldig dårlig mor eller? Hilsen en som gjerne vil ha famile selv.
Gjest Bellatrix Skrevet 8. desember 2006 #2 Skrevet 8. desember 2006 Alkohol og barn trenger ikke være negativt, men jeg mener fyll og barn ikke hører sammen.
Gjest Fliss Skrevet 8. desember 2006 #3 Skrevet 8. desember 2006 For meg hører ikke alkohol og jul sammen. Her drikkes det maks en flaske øl eller et glass vin til maten .. noe annet er uaktuelt.
Gjest Gjesta Skrevet 8. desember 2006 #4 Skrevet 8. desember 2006 Enig med Bellatrix. Jeg forbinder ikke jul med alkohol og fest, men jeg er oppvokst med at de voksne drikker øl og akevitt til maten som en naturlig del av julemåltidet. At voksne drikker seg full på julaften er bare trist og tragisk. Skulle tro det gikk an å holde seg på matta den kvelden
Gjest lazuli Skrevet 9. desember 2006 #5 Skrevet 9. desember 2006 Alle former for bruk av rusmidler som fører til ubehag for barn er uakseptabelt. Det finnes så mange barn som lider under både uvettig bruk, og misbruk av rusmidler. Spesielt mange er det i høytidene. Trist....
honey21 Skrevet 9. desember 2006 #6 Skrevet 9. desember 2006 Jeg synes ikke julaften er riktig tidspunkt eller arena for å drikke seg full og feste. Likevel har jeg ingenting i mot voksne som drikker alkohol til middagen/desserten på julaften. Så lenge man klarer å oppføre seg og holde seg klar i hodet er alt i orden. Folk som ikke klarer å styre seg selv mht alkohol derimot, kan bare komme seg vekk.
Pasha Skrevet 9. desember 2006 #7 Skrevet 9. desember 2006 julaften er ikke den dagen man bør drikke seg full, men barn har ikke vondt av å se at foreldrene tar seg en øl og akevitt til maten og kanskje noe godt til kaffen, så lenge ikke de voksne blir beruset av det... for akkruatt det bør det bør de slippe og se (men det gjelder også andre dager enn julaften)
Marissa Skrevet 9. desember 2006 #8 Skrevet 9. desember 2006 Jeg har aldri vært vant til alkohol i julen, så for meg er det ikke et savn om det ikke er til stede. Etter at vi ble voksne har det blitt konjakk og likør til kaffen, og det hender noen tar seg en øl til maten, men det er heller unntaket. Syns ikke foreldre trenger å bli dritings på julaften, men et par glass vin eller øl gjør neppe noen skade. For meg er det viktigst med julebrus og mozell til pinnekjøttet!
Gulphild Skrevet 9. desember 2006 #9 Skrevet 9. desember 2006 Jeg har aldri vært utsatt for dette selv, men jeg synes det bør være nulltoleranse for å drikke i julen når det er barn til stede, HELT KLART. For noen foreldre som i det hele tatt rører alkoholholdig drikke.
ToveM Skrevet 9. desember 2006 #10 Skrevet 9. desember 2006 tror ikke noen barn har vondt av å se foreldre ta seg en øl eller noe til maten, å drikke seg full med barna tilstedet er helt uakseptablelt, uansett dag...
Gjest Vidvandre Skrevet 9. desember 2006 #11 Skrevet 9. desember 2006 Jeg har aldri tatt skade av at foreldre, besteforeldre og tanter og onkler drikker. De drikker seg jo ikke dritings, de drikker for nytelsens skyld. De drikker vin til maten i helgene (spesielt etter at vi bodde et par år i Italia ble dette en vane), tar seg en øl til fotballkampen, eller koser seg med en kald øl når været er fint, tar seg en dram på julekvelden, osv. Noen ganger har de blitt i godt humør under en feiring, men aldri ubehagelig full. Julaften er familiekos for meg, og "å drikke seg full og feste" er ikke noe jeg kjenner meg igjen i når man snakker om julefeiring. For de som ikke klarer å beherske seg med alkohol ser jeg på som helt åpenbart at de ikke drikker med barn i nærheten!
Gjest Gjesta Skrevet 9. desember 2006 #12 Skrevet 9. desember 2006 For meg hører ikke alkohol og jul sammen. Her drikkes det maks en flaske øl eller et glass vin til maten .. noe annet er uaktuelt. ← Enig med Fliss. Jeg har aldri opplevd fyll på julaften selv, og mine foreldre begrenser seg alltid til maks et glass vin eller en pils. Jeg kommer til å holde den samme normen den dagen jeg får egne barn. Unger og fyll hører aldri sammen, julaften eller ei.
Gjest Gjesta Skrevet 9. desember 2006 #13 Skrevet 9. desember 2006 Jeg har aldri tatt skade av at foreldre, besteforeldre og tanter og onkler drikker. De drikker seg jo ikke dritings, de drikker for nytelsens skyld. De drikker vin til maten i helgene (spesielt etter at vi bodde et par år i Italia ble dette en vane), tar seg en øl til fotballkampen, eller koser seg med en kald øl når været er fint, tar seg en dram på julekvelden, osv. Noen ganger har de blitt i godt humør under en feiring, men aldri ubehagelig full. Julaften er familiekos for meg, og "å drikke seg full og feste" er ikke noe jeg kjenner meg igjen i når man snakker om julefeiring. For de som ikke klarer å beherske seg med alkohol ser jeg på som helt åpenbart at de ikke drikker med barn i nærheten! ← Det du beskriver stemmer overens med mine erfaringer. Og jeg blir litt matt når det hevdes at voksne må drikke vann eller brus til julemiddagen pga barna, eller at man må ha en fastsatt kvote (maks 1 glass vin til middagen uansett hvor lang den er). Mennesker med alkoholproblemer blir noe annet, de bør jo ikke drikke i det hele tatt, og jeg mener at mennesker som drikker seg full under julemiddagen har et alkoholproblem
Gjest Blondie65 Skrevet 9. desember 2006 #14 Skrevet 9. desember 2006 Der jeg feirer jul i år er det ikke aktuelt med alkohol i det hele tatt. Jeg kunne godt hatt en øl og en akevitt, men jeg respekterer selvsagt verten. Alkohol med barn tilstede bør begrenses - barn har ikke vondt av at de voksne drikker et glass eller to til maten, men godt brisne tanter og onkler og foreldre er ikke noe festlig. I den vennegjengen som jeg er med i begrenser man seg til barna er borte fra arenaen, og sånn synes jeg det bør være.
Helen Skrevet 9. desember 2006 #15 Skrevet 9. desember 2006 Unger og fyll hører ikke sammen i det hele tatt uansett når på året det er! Det er stor forskjell på om foreldrene drikker seg dritings eller om de kun tar et glass vin eller en øl til maten. Når det gjelder julaften synes jeg godt foreldrene kan ta seg et glass vin eller en øl, men det må også stoppe der. Jeg har vokst opp med drita fulle foreldre omtrent hver helg, (etter hvert ble også mora mi alkoholiker) men jeg kan ikke huske at de var fulle noengang på julaften. Selv kan jeg også ta et glass vin eller en øl når ungene er til stede, men aldri noe mer enn det. Jeg har nok ikke tatt noen skade av at jeg vokste opp i et hjem der alkoholen fløt i helgene, (etter hvert ellers også) men jeg vil aldri utsette mine unger for det samme.
Lillesøster Skrevet 9. desember 2006 #16 Skrevet 9. desember 2006 (endret) Smaker på overskriften. BARN OG ALKOHOL. Disse to ordene hører ikke sammen. Men at voksne tar jeg et glass vin til maten skader ikke. Endret 9. desember 2006 av Lillesøster
Gjest gjesta Skrevet 9. desember 2006 #17 Skrevet 9. desember 2006 Jeg har aldri tatt skade av at foreldre, besteforeldre og tanter og onkler drikker. De drikker seg jo ikke dritings, de drikker for nytelsens skyld. De drikker vin til maten i helgene (spesielt etter at vi bodde et par år i Italia ble dette en vane), tar seg en øl til fotballkampen, eller koser seg med en kald øl når været er fint, tar seg en dram på julekvelden, osv. Noen ganger har de blitt i godt humør under en feiring, men aldri ubehagelig full. Julaften er familiekos for meg, og "å drikke seg full og feste" er ikke noe jeg kjenner meg igjen i når man snakker om julefeiring. For de som ikke klarer å beherske seg med alkohol ser jeg på som helt åpenbart at de ikke drikker med barn i nærheten! ← Har samme erfaringene som deg, og er helt enig.
Gjest Sumiko Skrevet 9. desember 2006 #18 Skrevet 9. desember 2006 Det er forskjell på å ta seg et glass vin/øl og å drikke seg full. Fyll og barn hører ikke sammen, uansett.
Gjest Tweek Skrevet 9. desember 2006 #19 Skrevet 9. desember 2006 Jeg har ikke imot at foreldre og andre voksne (som ikke kjører) tar litt øl/vin eller hva det måtte være. Kan være positivt for barn senere og se at man kan ha litt alkohol til maten og kose seg uten at man blir full. Når jeg var liten så kan jeg huske at pappa tok øl til maten og jeg har aldri hatt vonde minner for pappa har aldri blitt full eller drukket så mye at jeg kan merke at han har drukket og da syntes jeg det er ok.
Rødvinspiken Skrevet 9. desember 2006 #20 Skrevet 9. desember 2006 Jeg har vokst opp med en far som er svært glad i alkohol. Han ble værre jo eldre han ble. Husker spesielt en gang jeg var livredd for han for han var så full. Mamma måtte komme å trøste meg og jeg hylte av skrekk da han kom inn på rommet mitt - da var jeg vel 8-9 tenker jeg. I ungdumstiden min drakk han hver fredags- og lørdagskveld, og ble alltid dritings. Han klarte ikke begrense inntak av akevitt og juleøl (det måtte være "sterk-øl") + han gikk i et annet rom og styrtet noen flasker mens han hadde alkohol fremmme på bordet. Jeg kan også huske fler enn julaften jeg og mine søsken gikk gråtende i seng på grunn av at vi følte han ødela julaften. Dere kan si jeg har en stor klump i magen når det gjelder han og drikking (tåler ikke nå at han drikker i det hele tatt når jeg er tilstede - og nå er han pensjonist og drikker vel omtrendt hver dag). Tross dette så er mitt problematiske forhold til alkohol kun knyttet opp til han. Har aldri hatt noe problem om mamma tok en øl eller tre + litt akevitt på julaften eller noen andre dager for den saks skyld. Jeg synes godt at voksne kan ta seg litt alkohol til maten julaften og atpåtil ta seg ett glass rødvin på kvelden etter pakkeåpning. Dette gjør jeg selv - og jeg har barn. Men jeg blir ALDRI full foran dem. Det er STOR forskjell på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå