Bobeline Skrevet 8. desember 2006 #1 Skrevet 8. desember 2006 Nå som vi er midt oppe i julestria, har jeg begynt å lure på hva som er god kundeservice nå som det er så travelt. Selv har jeg følelsen av at det ikke blir like god kundeservice nå som ellers i året, siden jeg rett og slett ikke har tid til de små ekstra tjenestene som ellers. Der hvor jeg jobber skal alt gå veldig fort. Vi har målsetting på køtid, og ikke nødvendigvis på hvordan vi best kan yte den hjelpen mange trenger, og det er mye av denne ekstra hjelpen som ikke forventes av oss heller selv om mnage spør om ghjelp til det meste. For eksempel så her jeg tidligere hjulpet til med innpakninger, som ikke er en del av min jobb, når jeg har hatt anledning til det. Nå er det så lite tid at det jeg ofte ikke har mulighet til hjelpe til med dette, så mange av kundene våre blir stående å "knote" med dette. Før har jeg lest mange meninger om god og dårlig kundeservice opplevelser, og tenkte kanskje at dere kan gi meg noen eksempler hva som er bra kundeservice nå som er tiden nesten ikke strekker til. Så hva er egentlig det viktigste for dere nå? Kort køtid slik at dere kommer fort av gårde, meller hjelp til alt det rare som skal ordnes før jul? Eller en blanding av begge...
aline Skrevet 8. desember 2006 #2 Skrevet 8. desember 2006 synes det er fullt mulig å yte god kundeservice uten å bruke like lang tid som når man ikke har kø som venter og uten at man trenger å gjøre de mest halsbrekkende ekstra-tingene for kunden. jeg har stått i milevis med kø i butikker fordi betjeningen yter den servicen at de pakker inn og småprater og koser seg med hver kunde, og det er jo supert for dem som har tid til det, for min del må jeg ofte dessverre legge fra meg varene å finne en annen butikk, ikke fordi jeg ikke setter pris på den ekstra servicen, men fordi jeg rett og slett ikke har tid til å stå en halvtime i kø for å få kjøpt varene i hver butikk jeg er i. da yter dere god service mot kunder med god tid, mens dere ikke yter god service mot kunder med dårligere tid, slik jeg oppfatter det. god kundeservice for meg går like mye på rask og effektivt å hjelpe kundene med det de trenger, og gjør man dette med smil og gjerne ett "ha en fin dag og en god jul" eller litt sånn kjapp småprat som man kan ta mens man likevel slår inn og gjør klart, samtidig med smil og hyggelig vesen, så forventer ikke jeg mer. og det er klart, har jeg god tid, det ikke er folk bak meg i køen og vedkommende i kassa spør om de skal pakke inn for meg, så er det kjempekoselig ekstraservice, men jeg ville bare følt det ukomfertabelt om det ble gjort når det bygget seg opp masse kø bak meg og folk begynte å legge fra seg varer å gå til andre butikker, ville blitt litt flau jeg da, selv som kunde.
Gjest Dallandra Skrevet 8. desember 2006 #3 Skrevet 8. desember 2006 Det verste jeg vet er å bli henvist til en innpakkingsdisk hvor man selv kan pakke inn gaver. Da synes jeg det er mye bedre å få sendt med en (ferdiglaget) rull med gavepapir. Jeg blir stressa på andres vegne når det er lang kø og den bak disken står og diller med innpakking. Ja, det er god service, men det tar unødig lang tid. Å sende med ferdige ruller med gavepapir synes jeg er en bedre løsning, og langt bedre enn å bare få gaven i plastikkposen og God Jul. Men nå tenker jeg gavebutikk, og som jeg forstår utfra det du sier så er det ikke et sånt sted du jobber på.
Gjest Gjesta Skrevet 8. desember 2006 #4 Skrevet 8. desember 2006 God kundeservice nå er vel først og fremst å øke bemanningen! Greit at betjeningen har mer å gjøre, men hvis jeg skal handle noe dyrt forventer jeg fortsatt å få et minimum med råd og veiledning. Er ellers enig i at de som jobber i butikker kan trappe ned kosepraten i førjuls-stria. Men ikke la stresset gå på bekostning av hjelp og kundeveiledning, da får de heller sette inn flere mennesker!
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 8. desember 2006 #5 Skrevet 8. desember 2006 Kundeservice i julestria er som ellers - ta seg tid når man har mulighet og kunden ønsker det, ellers få køen unna så fort som mulig, og fortsatt bevare humøret, øyekontakten og hei og god jul. Det er begrenset hvor mye det er mulig å øke bemanningen... Har man tre kassepunkt så har man tre kassepunkt.
Drua Skrevet 8. desember 2006 #6 Skrevet 8. desember 2006 God kundeservice nå er vel først og fremst å øke bemanningen! Greit at betjeningen har mer å gjøre, men hvis jeg skal handle noe dyrt forventer jeg fortsatt å få et minimum med råd og veiledning. Er ellers enig i at de som jobber i butikker kan trappe ned kosepraten i førjuls-stria. Men ikke la stresset gå på bekostning av hjelp og kundeveiledning, da får de heller sette inn flere mennesker! ← Nettopp! Helt enig.
micia78 Skrevet 8. desember 2006 #7 Skrevet 8. desember 2006 Husker da jeg jobbet i butikk for noen år siden, og det var ikke bare gøy til jul. For det første var noen kunder allerede i dårlig humør når de kom inn i butikken fordi de var stressa over jule-rushet. Så kunne de bli misfornøyd fordi de ikke fikk tak i akkurat det de hadde forestilt seg, blei sinna fordi vi ikke hadde akkurat den varen de hadde sett for en måned siden osv. Så var det kø ved kassa, noen kunder som absolutt ville ha pakket inn, andre kunder som ikke syntes vi gjorde det fint nok, andre igjen som ikke syntes papiret var julete nok... noen kunder sto bare og stirret irritert fra oss i kassen til kunden som skjelte ut fordi innpakkingen blei feil... og alt det mens vi hadde ét kassepunkt, maks to som betjente i butikken på samme tid, som også skulle hente eventuelle varer på lager hvis de ikke var i butikken... 80% av oss som jobbet der, jobbet deltid ved siden av studiene... FOR Å TJENE PENGER TIL HUSLEIE.... Selvfølgelig var det flertallet av kundene som var hyggelige og forstående, men... det er jo gjerne de negative inntrykkene som huskes best... Åhhh, det var mye eder og galle på en gang, jeg beklager... Men i dag, når jeg selv er kunde, så prøver jeg å se situasjonen litt fra de i butikken sin side. Ofte har de vært på jobb en time, kanskje mer, før butikken åpner, for å fylle på varer og rydde opp og gjøre klart i kassen og med gavepapir og tørke støv osv. Etter butikken er åpnet, skal de fleste være på jobb i kanskje seks-syv timer, og er de heldige får de en halv times pause, hvor de kan sitte litt ned. Samtidig er det ofte desverre sånn at mange butikksansatte er studenter som har dette som deltidsjobb, og det er veldig få som blir velhavende av å jobbe som butikksansatt. Dessuten er det desverre også ofte sånn at det er alt for få ansatt. Jeg mener ikke med dette å si at det ikke er dem som er fulltidsansatte, og jeg mener ikke det er noe galt i å jobbe i butikk. Jeg prøver å si at det er en ganske slitsom jobb som ofte er underbetalt... Det er faktisk bevist at et av de mest stressende yrkene er det å jobbe i. Så jeg gjør mitt for å ha litt medlidenhet med dem som faktisk jobber i selve butikken. Og har jeg et problem med noe, gjør jeg hva jeg kan for å snakke med den som er den øverste ansvarlige. Er det travelt, så pakker jeg da gavene mine inn selv. Gavene mine er da uansett mitt ansvar...
Gjest prestekrage Skrevet 8. desember 2006 #8 Skrevet 8. desember 2006 (endret) Nå i julestria kommer du veldig langt med bare å se meg i øya og gi et smil. Ikke bare Scanne inn på kassa og lire av deg en standarisert "God jul"... "Scorer også poeng" dersom du sier at- "desverre har jeg ikke tid til å pakke inn- men vil du ha med papir?" (Sjelden jeg vil ha- men tusen takk for tilbudet!!) Endret 8. desember 2006 av prestekrage
Gjest Reven Skrevet 8. desember 2006 #9 Skrevet 8. desember 2006 Kundeservice i julestria er som ellers - ta seg tid når man har mulighet og kunden ønsker det, ellers få køen unna så fort som mulig, og fortsatt bevare humøret, øyekontakten og hei og god jul. Det er begrenset hvor mye det er mulig å øke bemanningen... Har man tre kassepunkt så har man tre kassepunkt. ← -Men man kan ha en som pakker og en som håndterer penger pr kasse.
Gjest Gjesta Skrevet 8. desember 2006 #10 Skrevet 8. desember 2006 Nå i julestria kommer du veldig langt med bare å se meg i øya og gi et smil. Ikke bare Scanne inn på kassa og lire av deg en standarisert "God jul"... "Scorer også poeng" dersom du sier at- "desverre har jeg ikke tid til å pakke inn- men vil du ha med papir?" (Sjelden jeg vil ha- men tusen takk for tilbudet!!) ← Signerer! Jeg forventer ingen ekstraservice i butikker med stor pågang, men et smil og en "god jul" hilsen mens du ser på meg og smiler er topp! Jeg er ikke så kravstor på papir da, men det er alltid hyggelig å få tilbudet
Adonia Skrevet 8. desember 2006 #11 Skrevet 8. desember 2006 jeg ønsker heller effektivitet enn mye service, venting blir det nok av i jula uansett! selv har jeg tenkt til å jobbe minst mulig de siste dagene før jul. og det er fordi jeg vet at jeg ikke klarer å være spesielt kundevennlig i julestria. folk er sure og har store krav, som når folk kommer etter stengetid på julaften og krever lutefisk og fersk tynnribbe. nei, det er nok best for oss alle at jeg holder meg hjemme da..
Gjest Alyx Skrevet 8. desember 2006 #12 Skrevet 8. desember 2006 Jeg forventer svært lite i julestria. Jeg vet så altfor godt hvordan stressa og sure kunder kan ødelegge dagen for enhver serviceansatt. Så jeg er bare glad jeg ikke må selge noe selv og fokuserer mest mulig på å være hyggelig mot selger som gjerne jobber når de selv skulle gjort innkjøp.
Dagensdiva Skrevet 9. desember 2006 #13 Skrevet 9. desember 2006 -Men man kan ha en som pakker og en som håndterer penger pr kasse. ← Æh..synes denne blir feil. Der jeg jobber har vi IKKE mulighet til å pakke noen gang..er alltid kø--(ja HM)..og vi har hvertfall ikke ressurser til å sette inn en person som PAKKER gaver for kundene(dette kan de da klare selv!?!??!), da er det bedre å ha denne personen ute på gulvet for å hjelpe kunder. Ellers enig i det vesentlige.
Gjest Reven Skrevet 9. desember 2006 #14 Skrevet 9. desember 2006 Æh..synes denne blir feil. Der jeg jobber har vi IKKE mulighet til å pakke noen gang..er alltid kø--(ja HM)..og vi har hvertfall ikke ressurser til å sette inn en person som PAKKER gaver for kundene(dette kan de da klare selv!?!??!), da er det bedre å ha denne personen ute på gulvet for å hjelpe kunder. Ellers enig i det vesentlige. ← Noen varer MÅ pakkes, for eksempel blomster. (Mitt innlegg er et svar på et innlegg fra blomsterhandler Bjørnsdatter.) Å ha to personer pr kassepunkt mer enn dobler hastigheten på køen i forhold til å ha en person som både pakker og håndterer penger. Jeg ser ingen grunn til å sette pakkere ved kassene i en klesbutikk, for å si det sånn.
Pasha Skrevet 9. desember 2006 #15 Skrevet 9. desember 2006 -Men man kan ha en som pakker og en som håndterer penger pr kasse. ← da trenger man en kasse med stor plass..
-frøya- Skrevet 9. desember 2006 #16 Skrevet 9. desember 2006 Æh..synes denne blir feil. Der jeg jobber har vi IKKE mulighet til å pakke noen gang..er alltid kø--(ja HM)..og vi har hvertfall ikke ressurser til å sette inn en person som PAKKER gaver for kundene(dette kan de da klare selv!?!??!), da er det bedre å ha denne personen ute på gulvet for å hjelpe kunder. Ellers enig i det vesentlige. ← Der hvor jeg jobber så har vi en i kassa,en som pakker og folk på gulvet som hjelper kundene.....det er blomsterbutikk,så vi må pakke!
Pasha Skrevet 9. desember 2006 #17 Skrevet 9. desember 2006 nå er som regel en hm butikk ganske mye større enn en blomsterforettning.... og en hm butikk krever derfor flere personer ute på gulvet enn en blomsterforettning.. og jeg trur at kundene setter større pris på at de får hjelp ute på gulvet enn at de får pakket inn gavene sine. Men nå har vel gjerne hm og andre klesforettninger sånne pappesker de kan sende med, så ser ikke helt problemet med pakking der. Desutten har jo flere sentre den servicen at de har egne pakkedisker der kundene kan få pakket inn gavene sine gratis
Gjest Fantus Skrevet 9. desember 2006 #18 Skrevet 9. desember 2006 Kundeservice i julestria er som ellers - ta seg tid når man har mulighet og kunden ønsker det, ellers få køen unna så fort som mulig, og fortsatt bevare humøret, øyekontakten og hei og god jul. Det er begrenset hvor mye det er mulig å øke bemanningen... Har man tre kassepunkt så har man tre kassepunkt. ← Enig! Hos oss har vi endel typiske gavepakninger og da har vi pakket inn endel av disse i stille perioder sånn at vi kan slå inn en ferdig innpakket gave på kassa. Det sparer tid når det er kø
aline Skrevet 9. desember 2006 #19 Skrevet 9. desember 2006 nå er som regel en hm butikk ganske mye større enn en blomsterforettning.... og en hm butikk krever derfor flere personer ute på gulvet enn en blomsterforettning.. og jeg trur at kundene setter større pris på at de får hjelp ute på gulvet enn at de får pakket inn gavene sine. Men nå har vel gjerne hm og andre klesforettninger sånne pappesker de kan sende med, så ser ikke helt problemet med pakking der. Desutten har jo flere sentre den servicen at de har egne pakkedisker der kundene kan få pakket inn gavene sine gratis ← har aldri opplevd betjening ute på gulvet på HM som hjelper.... og jeg har handlet masse på HM, men er det ett sted jeg ALDRI forventer hjelp til annet en å betale, så er det ihvertfall HM. (eller mener du med rydding? for det setter jeg stor pris på at noen gjør, selv om jeg sjelden SER noen som gjør det heller på HM) forventer mer hjelp på gulvet i en liten blomsterforretning faktisk, og hadde ihvertfall ikke forventet pakkehjelp på HM. men bokforretninger, ting og tang-forretninger, jernia etc etc, der hadde jeg satt mer pris på hjelp på gulvet en pakking av gaver i kassa eller andre steder.
Gjest Sumiko Skrevet 9. desember 2006 #20 Skrevet 9. desember 2006 Kort køtid, dvs mange nok av betjening, både til å stå bak kassen, hjelpe kunder som lurer på noe og noen som kan stå i pakkedisken for de stedene som har en slik.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå