Gå til innhold

Tvangsinnleggelse

Gjest Gjest_lille meg_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_lille meg_*
Skrevet

Jeg vet at personen må være en fare for seg selv eller andre for å bli innlagt. Men betyr dette at personen enten må være suicidal eller at h*n har uttrykt et ønske eller forsøkt å skade andre? Vil en person som har problemer med å klare seg selv eller som virrer forvirra rundt kunne bli innlagt på tvang?

Har nemlig en i familien som har blitt forsøkt tvangsinnlagt et par ganger. Hun har aldri truet/forsøkt å skade noen og har heller ikke forsøkt å ta livet sitt eller utrrykt noe ønske om det. Men hun var temmelig forvirra. Begynte å tenke på om hun ville blitt innlagt hvis hun hadde bodd alene, og ikke hadde hatt en mann som kunne ta seg av henne.

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Om hun er psykotisk kan det godt hende hun blir tvangsinnlagt, ja.

Skrevet

Hva med å ta kontakt med en psykolog? Høres ut som familiemedlemmet ditt kunne trengt litt hjelp av fagfolk!

Tvangsinnleggelse bør unngås i den grad det er mulig, ikke minst fordi det er veldig nedverdrigende og ydmykende for vedkommende.

Men det betyr jo ikke at man -ikke- trenger hjelp med mindre det har gått så langt! ta kontakt med en psykolog, psykiater, eller til og med fastlegen din!

:rosasmil:

Skrevet

Merkelig at du er så oppsatt på å få henne tvangsinnlagt når du samtidig sier at hun ikke er noen fare men bare "litt forvirra".

Har du noen baktanker med "omsorgen" din eller?

Skrevet
Begynte å tenke på om hun ville blitt innlagt hvis hun hadde bodd alene, og ikke hadde hatt en mann som kunne ta seg av henne.

Det er vel ingen grunn til at hun trenger å legges inn, dersom hun fungerer greit i dagliglivet og har en mann som tar seg nok av henne til at hun slipper å få hjelp fra andre.

Skrevet

Tror ikke det du beskriver er nok til å få noen tvangsinnlagt, men vet egentlig ikke så mye om det.

Kanskje dere kunne ta kontakt med helsevesnet å prøve å få til en avlastnings ordning, kan høres ut som det blir litt mye for dere noen ganger.

Gjest Gjest_Malla_*
Skrevet
Jeg vet at personen må være en fare for seg selv eller andre for å bli innlagt. Men betyr dette at personen enten må være suicidal eller at h*n har uttrykt et ønske eller forsøkt å skade andre? Vil en person som har problemer med å klare seg selv eller som virrer forvirra rundt kunne bli innlagt på tvang?Har nemlig en i familien som har blitt forsøkt tvangsinnlagt et par ganger. Hun har aldri truet/forsøkt å skade noen og har heller ikke forsøkt å ta livet sitt eller utrrykt noe ønske om det. Men hun var temmelig forvirra. Begynte å tenke på om hun ville blitt innlagt hvis hun hadde bodd alene, og ikke hadde hatt en mann som kunne ta seg av henne.

Spørsmålet er her om du snakker om en som er psykisk syk, eller en eldre person som begynner å bli litt forvirret? Det virker nemlig mest som det siste, og i så fall er det ikke grunn til tvangsinnleggelse. Da må du be om hjelp fra Pleie og Omsorg i kommunen.

Tvangsinnleggelse er ikke enkelt, og skal heller ikke være det. Det er veldig nedverdigende for den som blir innlagt uten å samtykke til det selv, og personen mister sin integritet og "herre-over-eget-liv-status". Noen som blir tvangsinnlagt og som ikke går videre til behandling, men kun blir innlagt fordi familien klarte å krangle seg til det, vil føle sinne og hat ovenfor de personene i lang tid, og utestenge dem fra livet sitt. I noen tilfelles for alltid. Derfor bør du tenke deg nøye om når du krever tvangsinnleggelse for en som ikke er til umiddelbar fare for seg selv eller andre, det er slett ikke sikkert at det er den formen for forvaring som er nødvendig.

Gjest Psykopatoffer
Skrevet

Tvangsinnleggelse brukes ofte som et maktmiddel mot personer man misliker.

Mange psykopater bruker denne formen for taktikk når de prøver å uskadeliggjøre noen. Det er ikke like høy rettsikkerhet i psykiatrien som i f.eks rettsvesenet hvor man krever bevis. Det holder å være "litt bekymret" og komme

med noen diffusse antagelser.

Ganske ekkelt egentlig.

Skrevet
Det holder å være "litt bekymret" og komme

Ganske ekkelt egentlig.

Jeg veit lite om hvordan det er i praksis, men i teorien stemmer ikke dette. Det er veldig strenge krav til tvangsinnleggelse, heldigvis, og bekymring eller som trådstarter sa det, "Vil en person som har problemer med å klare seg selv eller som virrer forvirra rundt kunne bli innlagt på tvang?", er i teorien ikke nok. Dette er personer som trenger annen type hjelp enn ved tvang. Hvis de i det hele tatt trenger hjelp, da? Hvem har ikke vært forvirra i perioder?
Gjest Psyk sykepleier
Skrevet
Tvangsinnleggelse brukes ofte som et maktmiddel mot personer man misliker.

Mange psykopater bruker denne formen for taktikk når de prøver å uskadeliggjøre noen. Det er ikke like høy rettsikkerhet i psykiatrien som i f.eks rettsvesenet hvor man krever bevis. Det holder å være "litt bekymret" og komme

Ganske ekkelt egentlig.

Det det stemmer ikke, det er veldig vanskelig å få noen tvangsinnlagt. Dessuten kan man ikke være tvangsinnlagt mer en et gitt antall dager uten dom.

Skrevet

Jeg har dessverre erfart at det skal svært lite til.

Gjest Gjest_lille meg_*
Skrevet

Jeg forklarte meg kanskje litt dårlig, men jeg lurte mer på generelt grunnlag, og i tilfelle hun ble syk igjen. Hun var ganske alvorlig syk for noen år tilbake (psykotisk, med vrangforestillinger - ikke en forvirra, eldre person), og ble forsøkt innlagt på tvang, men de vurderte det til at det ikke var alvorlig nok. Jeg har ikke noe ønske om at noen skal bli tvangsinnlagt, siden det er et alvolig inngrep i individets frihet. Har altså absolutt ingen baktanker, som noen hintet om.

Skrevet
Jeg vet at personen må være en fare for seg selv eller andre for å bli innlagt. Men betyr dette at personen enten må være suicidal eller at h*n har uttrykt et ønske eller forsøkt å skade andre? Vil en person som har problemer med å klare seg selv eller som virrer forvirra rundt kunne bli innlagt på tvang?

Har nemlig en i familien som har blitt forsøkt tvangsinnlagt et par ganger. Hun har aldri truet/forsøkt å skade noen og har heller ikke forsøkt å ta livet sitt eller utrrykt noe ønske om det. Men hun var temmelig forvirra. Begynte å tenke på om hun ville blitt innlagt hvis hun hadde bodd alene, og ikke hadde hatt en mann som kunne ta seg av henne.

om en ser på alle drapene som blir begått av syke personer, så ser man hvor vanskelog det er. Det er folk hvor foreldre/pårørende har forsøkt å få de tvangsinnlagt,men så går det til så grusomme greier istedenfor

Gjest KATTAstrofe
Skrevet
Jeg forklarte meg kanskje litt dårlig, men jeg lurte mer på generelt grunnlag, og i tilfelle hun ble syk igjen. Hun var ganske alvorlig syk for noen år tilbake (psykotisk, med vrangforestillinger - ikke en forvirra, eldre person), og ble forsøkt innlagt på tvang, men de vurderte det til at det ikke var alvorlig nok. Jeg har ikke noe ønske om at noen skal bli tvangsinnlagt, siden det er et alvolig inngrep i individets frihet. Har altså absolutt ingen baktanker, som noen hintet om.

Psykisk helsevernloven. §3 omfatter tvungent psykisk helsevern.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...