pusejenta Skrevet 8. desember 2006 #1 Skrevet 8. desember 2006 Noen som har oppskrift på noen gode konfekter? Alle typer, gjerne med fyll, utenfyll, marzipan osv... Skal lage en del å gi bort, så ha noen selv da. Meg og mamma skal ha lage dag til søndag, gleder meg!
Kvist Skrevet 8. desember 2006 #2 Skrevet 8. desember 2006 Hjemmelaget marsipan er kjempegodt. Bruker aldri noen eksakt oppskrift, jeg er notorisk slumper på kjøkkenet. Skåld mandler (putt dem i en bolle, hell over vann fra vannkokeren, vent bittelitt og smutt av skallet på dem. La mandlene tørke godt et par dager (eller på svaaak varme i ovnen). Når de føles tørre (og du ikke gidder vente lengre) veier du dem. Mal mandlene på sånn gammeldags sveivekvern, kjøkkenmaskiner med kniver funker dårlig. Jeg maler rett ned i brødposer som jeg fester med strikk til kverna, da slipper jeg mandelsmuler overalt Mal mandlene en gang til sammen med melis og littegrann tragant. Kjip billigmarsipan har kanskje 20-30% mandler, ålreit kjøpemarsipan har 50% mandler og konfektmarsipan har 70% mandler. Hvis du bruker mye mandler i forhold til melis kan det være lurt å male i hvertfall deler av mandlene enda en gang hvis du vil forme ting som er mer avansert enn kuler. Bland mandel/melis pulveret med litt og litt eggehvite (som er lettere å dele på hvis du pisker den litt først). Jeg lager alltid halvparten for tørr og kompanserer for tørrheten med å blande med konjakk, whisky, likører osv. Kan smaksettes med andre ting også, bland inn bittelitt fersk espressomalt kaffe f.eks, evt litt revet appelsinskall og litt sitruslikør. Det å bytte ut noe av mandlene med malte valnøtter (eller andre nøtter) er også knallgodt. I år skal jeg kjevle ut marsipan ca 2/3 cm tykt, stikke ut rundinger, sprøyte på en klætt med mørk sjokolade ganache, la det kjølne helt og trekke dem med lysere sjokolade. Det må jo bare bli godt Eggeplommene lager du berlinerkranser av etterpå
mee mee Skrevet 8. desember 2006 #3 Skrevet 8. desember 2006 http://www.detsoteliv.no/searchresults_oth...ring=N&gruppe=7 her er det mye godt!
skrue Skrevet 9. desember 2006 #4 Skrevet 9. desember 2006 I år skal jeg kjevle ut marsipan ca 2/3 cm tykt, stikke ut rundinger, sprøyte på en klætt med mørk sjokolade ganache, la det kjølne helt og trekke dem med lysere sjokolade. Det må jo bare bli godt Også kjent som Sarah Bernard om du steker marsipanen litt først. Bunnen kan være ca 1 cm tykk. Og ja - det er godt.
Gjest Miri Skrevet 9. desember 2006 #5 Skrevet 9. desember 2006 Nøttenougat 1 dl mandel 1 dl pistasjenøtter 1 dl hasselnøtter 0,5 ts kanel 1 dl hvetemel 1 dl honning 1,5 dl honning 1,5 dl sukker 100 g hvit el mørk sjokolade (fritt valg) Varm ovnen til 150 grader, bland nøtter, kanel, mel i en bolle.Gjør klar en ildfast form ca 20 ganger 20 cm med bakepapir i. Kok sakte opp honning og sukker, la det koke kraftig i ca 1 min når alt er smeltet. Ta av varmen og ha oppi sjokoladen, rør om. Ha blandingen over nøtteblandingen og rør godt. Hell i den ildfaste formen og stek midt i ovnen ca 25 min. La kjølne og del i mindre biter. Kjempegodt!!
Uncharmed Skrevet 9. desember 2006 #6 Skrevet 9. desember 2006 (endret) Fløtekarameller 3 dl kremfløte 250 gr sukker 100 gr lys sirup 50 gr smør Bland alle ingrediensene i en tykkbunnet kjele og kok opp. Skru ned varmen og la det småkoke til massen har en farge omtrent som mysost og er tykk som grøt. Dette vil ta ca. 30-40 min, avhengig av kjelens diameter. Rør godt hele tiden. Gjør en prøve ved å helle en ts. av massen i litt kaldt vann. Vannet skal forbli klart, og karamellklumpen må kunne formes til en kule. Hvis den ikke gjør det MÅ massen koke lenger. Hell den flytende karamellmassen i to oljesmurte kakeformer. La den avkjøles til romtemperatur. Del den deretter opp i passende firkanter. Oppbevares kjølig. Sneakers Godteri som er enkelt å lage! 1 boks peanøttsmør 2 dl sirup 1 dl sukker -Smeltes(ikke kokes) 1 ts vaniljesukker 1 dl kokos (kan sløyfes for de som ikke liker det) 9,5 dl Kellogs k-spesial(vanlig cornflakes kan også brukes) Dette blandes i den smelta blandingen. Så has dette i en liten langpanne( ca 30x40 cm)med bakepapir i og settes kaldt. 200 gram lys kokesjokolade og 100 gram mørk kokesjokolade smeltes og pensles utover.La dette stivne. Skjæres så i biter og oppbevares kaldt i en kakeboks. Velbekomme! Mokkatrøfler, ca. 30 stk. Ingredienser: 1 dl kremfløte 1 ss kaffepulver 2 plater Dronningsjokolade mokkabønner Konfektformer Fremgangsmåte: Kok opp fløten. Tilsett kaffepulver og sjokoladebiter og rør til en glatt masse. Hell den i konfektformer og pynt med mokkabønner. Avkjøl. Endret 9. desember 2006 av Uncharmed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå