Gå til innhold

Svinekoteletter til middag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har noen renskårede svinekoteletter liggende i fryseren, som jeg tenkte å bruke til middag snart. Men jeg har egentlig ikke laget så mye av det før annet enn på grillen, og jeg klarer ikke finne på en god måte å tilbrede de i/på stekeovn. Vanlig (tørr)stekt med brun saus som bestemor ville gjort det, utgår ;)

Hvordan pleier dere å lage det?

:sjenert: takk på forhånd for hjelpen.

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Akkurat nå holder jeg på å lage rødkål, og om det blir mer igjen etter dagens middag så vil noe det brukes til koteletter eller lignende.

Skrevet

Hva med å steke dem i ovenen i langpanne?Jeg krydrer dem med salt og pepper,litt hvitløkkrydder og dynker dem med litt soya-olje.Så legger jeg tomat,løk,brokkoli og sjampinjong innimellom kjøttstykkene.Til slutt griller jeg dem litt for å få en fin farge før servering.Det blir helt fantasisk godt!Serveres i langpannen med,ris eller potet og en salat til. :Nikke:

Gjest Mayamor
Skrevet

Svinekjøtt i sur-søt saus:

Skjærer kjøttet i biter, marinerer det i salt, sukker og msg i 15 minutter. Blander inn et egg eller to dersom stor mengde. Har i potetmel. Frityrsteker og serverer med ris og sursøt saus.

Svin chop suey (chop suey betyr bare blandede grønnsaker - så ta hva du har):

Strimle opp svinekjøttet og marinere det som over. Kutt strimler av de grønnsaker du har, eks kål, gulrot, broccoli, paprika, løk, campignon etc. Fres kjøttet, ha i grønnsakene. Spe med 3-4 dl hønsekraft (terning/konsentrat i vann duger), ha i soyasaus, jevn med potetmel til passe konsestens. Serveres med ris.

Hawai koteletter:

Steker kotelettene med karri, salt og pepper. Har dem over i ildfast form. Freser litt løkringer, paprika og champignon - har det over kjøttet. Legger over en boks eller to med annanas i ringer. Koker ut pannen med en fløteskvett og ananaskraften(eller melk om du er på diett). Smaksetter sausen med mer karri og andre krydder (jeg bruker kun salt og pepper her). Ost på toppen og gratinerer det i 15 minutter ved 225 grader.

Serverer med kokte poteter eller ris - alt ettersom hva jeg har lyst på.

Det jeg hadde tid til i farten. :)

Skrevet

Hawaikoteletter hadde jeg helt glemt! Det er godt! :sikle: Det må jeg ha til middag en dag!

Mayamor - hvor kjøper du msg?

Skrevet

Hva er msg? :sjenert:

Gjest Mayamor
Skrevet

Msg er en smaksforsterker som finnes i de fleste blandingskrydder. Msg ligner på salt; er hvit på farge. Har kjøpt det i vanlige krydderhyller i butikker som Obs iallefall. Er ikke sikker på om Rema har det, men mener det finnes flere steder. :)

Skrevet

Jeg har to favoritter:

Svinekoteletter med sursøt saus:

Stek kotelettene i langpanne i stekeovnen.

Ta et glass sursøt saus (jeg bruker uncle bens), og hell oppi en kasserolle. Tilsett gulrøtter i passe små terninger, og godt med sellerirot, også i terninger. Ha nok grønnsaker i sånn at sausen ikke blir for tynn! Kok sausen til grønnsakene er passe møre.

Ta kotelettene ut av ovnen, og legg en god skje med den sursøte sausen på hver kotelett, og sett i stekeovnen i 10-15 minutter.

Serveres med poteter, ris eller pasta.

Svinekoteletter med tomatisert fløtesaus:

Legg svinekoteletter i en langpanne, og stek de halvferdige. Ta langpannen ut av ovnen, hell over bambusskudd og sjampinong (husk å helle av laken av både bambusskuddene og soppen om du bruker hermetisk!).

Hell over en boks med hakkede tomater og en pakke matfløte.

Krydre med litt salt og pepper.

Sett i stekeovnen og stek til kotelettene er ferdige. Serveres med ris.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...