linky Skrevet 8. desember 2006 #1 Skrevet 8. desember 2006 Heisann Ja, jeg skal altså lage pinnekjøtt på nyttårsaften for første gang i mitt liv..he he så dere som har litt erfaring, er det vanskelig? har jo lest hvordan man tilbereder dette og det høres jo veldig enkelt ut...
Gjest Madam Felle Skrevet 8. desember 2006 #2 Skrevet 8. desember 2006 Det er så enkelt, som du tror Bare husk å legg det i vann dagen før, for ellers kan du risikere at gjestene blir "saltforgiftet"
Kayli Skrevet 8. desember 2006 #3 Skrevet 8. desember 2006 Det er veldig lettvint, ja. Bare husk å koke det lenge nok. De to timene man ofte får oppgitt i oppskrifter, synes ikke jeg er nok. Hos oss koker vi det tre timer.
Gjest Mayamor Skrevet 8. desember 2006 #4 Skrevet 8. desember 2006 Har du ikke pinner i bunn - bruk en grønnsaksrist. Beregn lenger tid enn du tror. Jeg damper det lenge; ca 5 timer. Synes det er best da vi. Og for all del: husk å legge pinnene i vann som Madam Felle sa. Tilbehør: gode skrelte poteter, kålrabistappe og kraft fra pinnekjøttet som ligger i bunnen av pannen. Noen bruker surkål/rødkål/kålstuing/kokte gulrøtter. Men vi har det over. Å nå gleder jeg meg enda mer til jul og duften av pinnekjøttet...
linky Skrevet 8. desember 2006 Forfatter #5 Skrevet 8. desember 2006 Tusen takk for svar. ja pinnekjøtt er bare konge
Ona Skrevet 8. desember 2006 #6 Skrevet 8. desember 2006 Pinnekjøtt bør dampes i minimum 3 timer, og tilbehør er mandelpoteter, kålrabistappe og svinemør
Mandel Skrevet 8. desember 2006 #7 Skrevet 8. desember 2006 Jeg skal lage pinnekjøtt for første gang denne helga. Har kjøpt inn kjøttet i dag og på pakken står det at det må ligge i vann i minst 8 timer. Hva ville dere gjort her? Jeg tenkte egentlig jeg skulle legge det i vann i morgen tidlig og dampe det på ettermiddagen, men når jeg ser her at dere bruker å bløtlegge det over natten blir jeg litt i tvil. Bør jeg legge det i bløt i kveld og ta det opp i løpet av morgendagen? Vil jo helst ikke saltforgifte oss.
Merneith Skrevet 8. desember 2006 #8 Skrevet 8. desember 2006 Jeg skal lage pinnekjøtt for første gang denne helga. Har kjøpt inn kjøttet i dag og på pakken står det at det må ligge i vann i minst 8 timer. Hva ville dere gjort her? Jeg tenkte egentlig jeg skulle legge det i vann i morgen tidlig og dampe det på ettermiddagen, men når jeg ser her at dere bruker å bløtlegge det over natten blir jeg litt i tvil. Bør jeg legge det i bløt i kveld og ta det opp i løpet av morgendagen? Vil jo helst ikke saltforgifte oss. ← Jeg ville satt det i vann kvelden før. Altfor salt pinnekjøtt er ikke godt..
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 8. desember 2006 #9 Skrevet 8. desember 2006 Legg det i vann i kveld. Når det er ferdig dampet er det lettere å tilsette salt enn å fjerne det!
Mandel Skrevet 8. desember 2006 #10 Skrevet 8. desember 2006 Tusen takk for hjelpa Merneith og Bjørnsdatter. Jeg elsker pinnekjøtt men samboeren min har aldri smakt det (!), så jeg er veldig oppsatt på at dette skal blir bra.
Merneith Skrevet 8. desember 2006 #11 Skrevet 8. desember 2006 Tusen takk for hjelpa Merneith og Bjørnsdatter. Jeg elsker pinnekjøtt men samboeren min har aldri smakt det (!), så jeg er veldig oppsatt på at dette skal blir bra. ← Det går nok bra Med kålrabistappe så blir det sikkert en suksess. Selv om jeg har en venninne som fikk servert pinnekjøtt for første gang hos svigers på juleaften. Hun trodde hun skulle dø. Men hun overlevde takket være desserten
Mandel Skrevet 8. desember 2006 #12 Skrevet 8. desember 2006 Det går nok bra Med kålrabistappe så blir det sikkert en suksess. Selv om jeg har en venninne som fikk servert pinnekjøtt for første gang hos svigers på juleaften. Hun trodde hun skulle dø. Men hun overlevde takket være desserten ← Mmm.. gleder meg til pinnekjøtt med kålrabi- og potetstappe (i samme "stappe", ikke hver for seg). Kan ikke forstå at det går an å ikke like pinnekjøtt - det er jo så godt!
hjertesukka Skrevet 8. desember 2006 #13 Skrevet 8. desember 2006 Jeg pleier å ha pinnekjøttet ca 20 min i stekeovnen når det er ferdig kokt. Det eneste som er litt plundrete er å få det ut av gryta og over på rist. Her bruker jeg en god pølseklype e.l. Og så serverer jeg god hjemmelaget kålrabistappe m/litt fløte i, og rosenkål til. Det setter farge på en litt bleik middag.
linky Skrevet 8. desember 2006 Forfatter #14 Skrevet 8. desember 2006 Sitter her og lurer litt igjen skal pinnekjøttet vannes ut i lunket eller kaldt vann, og har det noe å si om det ligger i vann i 8 eller 24 timer?
hjertesukka Skrevet 8. desember 2006 #15 Skrevet 8. desember 2006 Ville brukt kaldt vann til utvanning, og 24 t høres litt mye ut, men mulig det går bra. En natt pleier å være passe.
linky Skrevet 8. desember 2006 Forfatter #16 Skrevet 8. desember 2006 da legger jeg det i vann så det får stå over natten bruker dere trepinner eller metallrist, hva er best? selger de forskjellige størrelser på ristene?
hjertesukka Skrevet 8. desember 2006 #17 Skrevet 8. desember 2006 Jeg bruker metallrist, fordi jeg synes det er enklere. Aner ikke om de har forskjellige størrelser, men det kan du jo spørre om i butikken.
Gjest Ballerina Skrevet 9. desember 2006 #18 Skrevet 9. desember 2006 Da jeg skulle lage pinnekjøtt for første gang for ikke så lenge siden så dreit jeg meg faktisk mer ut på kålrabistappa enn pinnekjøttet! Pinnekjøttet la jeg i vann kvelden før og skifta vann på det om morgenen. Dampa det i 2,5 timer på pinner før jeg la det 20 min ovnen på 225 grader. I kålrabistappa hadde jeg litt gulerøtter og kraft fra pinnekjøttet (kom bare ikke på at kålrabi må koke myyyye lenger enn mandelpotetene... ) Men pinnekjøtt var veldig lett å lage, det er så greit at man kan nesten ikke drite seg ut på det!! Lykke til
Gjest Gjesta Skrevet 9. desember 2006 #19 Skrevet 9. desember 2006 Jeg lagde pinnekjøtt for første gang forrige helg og det var superlett! jeg hadde gryteklart pinnekjøtt, men vannet det ut en times tid (kunne godt latt det ligge enda lenger) Så hadde jeg i litt vann i bunnen av kjelen og la pinnekjøttet oppå metallrista. Det stod og dampet i 2 timer før jeg la det 5-10 min under grillen i ovnen! Du kan kanskje dampe det litt mer enn de to timene. I kålrabistappa hadde jeg noen poteter og et par gulerøtter + slat og pepper.
Gjest allium Skrevet 9. desember 2006 #20 Skrevet 9. desember 2006 Sitter her og lurer litt igjen skal pinnekjøttet vannes ut i lunket eller kaldt vann, og har det noe å si om det ligger i vann i 8 eller 24 timer? ← Kaldt vann. Tiden har egentlig ikke så mye å si, for etter hvert blir vannet mettet med salt og tar ikke til seg mer. Hvis kjøttet er veldig salt, bør man heller bytte vann en gang, fremfor å la det ligge lengre. Hvis noen har tenkt å spikke pinnene selv: Husk å fjerne all barken!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå