Gå til innhold

Stor aldersforskjell

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg 23 år, og bor hjemme hos mor for øyeblikket grunnet jobbsituasjon.

Der bor også min lille søster på 5 år. Hun er en skikkelig attpåklatt, og kjeder seg veldig ofte. Da er det som regel meg hun tyr til, og jeg trenger rett og slett tips til hva jeg skal finne på med henne. Å sette på "Tom & Jerry" og le av det for N`te gang er litt kjedelig.

Det må være noe som begge to kan synes er gøy, for å leke med dukker og sånt unngår jeg i det lengste.

Hva gjør dere for aktiviteter med barna?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en jente på 5 år.

Ting vi gjerne gjør sammen er spille spill, tegne, male, skrive, perle, leke med lego, leke med togbane, bake, lage middag sammen, gå på kino, gå på tur.

Når snøen kommer, gå på ski, skøyter og ake.

På sommeren er vi mye i skog og ute på sykkelturer, oppsøker forskjellige lekeplasser, stranda, svømmehall.

Skrevet

Les for henne.

Ta henne med på biblioteket og finn noen bøker.

Skrevet

Leke med Barbie/Bratz/dukker med henne?

Skrevet

Finn på tullehistorier med henne som helten, prinsessen eller hva du vil.

Finn på tullerim. is-gris-FIS (kjempeløye)

Syng!

Skrevet

Spille UNO er gøy for liten og stor. Har selv en 5-åring som jeg spiller med.

Skrevet

1.Lær henne sjakk. Det tar de kjempefort i den alderen. Hjernetrim.

2. Rimeleker - kjempegøy.

3. Regne - 1+2+3. Også minus.

4. Ordlek - finne ord som begynner på A,B,D osv.

5. ... annen ordlek : Ape (slutter på e) - Else (slutter på E) - Etterpå (slutter på Å) - Åsa osv.

6. kjøp kortspillet Svarteper, må ha med en til da.

Spørs også litt hvor dere bor: I oslo:

7. Oslo reptilmuseum

8. Svømmehaller

9. Spile memo eller memory

Skrevet

Med fare for å høres veldig fæl ut - kanskje hun ikke trenger å bli underholdt så mye? Et barn som er midtpunkt i fem av seks timer, vil antakelig kjede livet av seg den sjette timen.

Skrevet

Vi har ikke skøyteis her enda, men det blir straks mye man kan ta seg til straks vinteren kommer.

Mye gode tips her, skal skrive ned :)

Lillesøster bor i et nabolag hvor alle barna stort sett er voksne. Hun går i familiebarnehage der hun er størst, og foreldrenes omgangskrets er ferdig med småbarn forlengst. Dvs at hun omgåes sjeldent barn på egen alder, og kjeder seg derfor ofte. Jeg synes synd på henne, fordi jeg ser at hun er veldig ensom, og til tider redd og usikker på andre barn.

Skrevet

Kanskje dere kan begynne med en aktivitet der hun blir kjent med barn på sin alder da?

Kor, svømming, fotball, karate, turn ,dans eller allidrett. Da kreves det selvfølgelig litt oppfølging i en kanskje travel hverdag men hvis du mener alvor med at du synes synd på henne, så kanskje det hadde vært en god idé?

Lykke til, den rette tiden å begynne på er kanskje etter jul?

Skrevet

Hva med ett lek og lær dataspill hun kan spille enten alene eller sammen med deg? Da har jeg litt i hodet at en 5-åring som går i familiebarnehage nok kjeder seg mye på dagtid også, og kanskje ikke får stimulert lære-delen like godt som de som går i større barnehager?

Forøvrig er vindusmaling noe 5-åringene er store nok til, og nå før jul er det mye julpynt en 5-åring (og 23 åring) kan ha glede av å lage. Har du ett stort rom kan du kanskje lære henne og hoppe strikk? Andre inneaktiviteter kan være å lære henne brodering (det behøver ikke du kunne heller, det holder med det aller enkleste). Kan hun bokstavenene enda? Det er jo også noe nyttig dere to kan holde på med.....

Hilsen en med 6-åring

Skrevet

Hun går på turn, men gråter og gruer seg hver gang fordi hun ikke kjenner noen. Hun har en tendens til å stille seg bakerst i køen og snakker ikke med de andre.

Hun elsker å lære bokstaver, og jeg tror et enkelt dataspill vil være midt i blinken. Hun synes i allefall det er knall gøy å se på når jeg spiller:)

Jeg må nok bare bli flinkere til å legge til rette slik at vi kan holde på med noe. Bli fort slapp og sliten på kveldene siden jeg jobber så mye, og i helgene er jeg bortreist.

Svømming er også en bra greie sammen med henne. Tenkte å ta henne med på pirbadet etter jul.

Skrevet

Kle seg ut med dine og mammans klær

Forresten: hvis hun ikke kjenner noen på turningen kan du jo spørre henne om det er noen der hun har lyst til å bli kjent med, og så kan dere invitere den jenta med på svømming/ kino eller lignende.

tingeling

Skrevet

Det kan kanskje bli litt overveldende med turn, siden det er MANGE andre barn der, kanskje man må være temmelig utadvendtogså, for å våge å bli kjent med noen der.

Kan det være en ide å forsøke å snuse opp hvem hun kommer til å gå i klasse med når den tid kommer om ikke så lenge, og ta initiativ til å bli kjent med noen av dem?

Det er kanskje en foreldreoppgave det da, på en måte, men hvis storesøster engasjerer seg....

Skrevet

Hun er bare veldig sjenert og skeptisk tror jeg. Jeg var visst likedan selv da jeg var lita, så det er nok noe som går over av seg selv. Det er en stooor turngruppe med masse barn. Hun stortrivdes da hun var på småbarnsgruppa, for da ble foreldrene med rundt, men nå må hun greie seg selv mens foreldre skal sitte på sidelinja.

Hun er med i skoleklubb for de som skal begynne på skolen til høsten, blir nok bedre kjent med andre unger der håper jeg.

Det er nok mer en foreldre greie å skape nettverk for ungen sin. Men hun forguder jo storesøster, og det er gjensidig :) Så vil jo gjerne finne på ting sammen med henne!

For tiden koser vi oss med Jul i Vallhall sammen. Lager te, skrur av lyset (som på kino ;) )

Skrevet

Hvis hun er interresert i bokstaver kan du jo følge opp det, å lære henne å skrive de, navnet sitt, alfabetet m.m. Magnetbokstavene er veldig fine å lære med, da kan hun lære å forme ord.

Dette synes datteren min på snart 5 år er veldig kjekkt. Man kan også bruke skriveprogrammet på PCen, så kan hun skrive ut ordene hun har skrevet etterpå.

Når det gjelder PCspill kan du låne josefine serien på biblioteket eller labbe langøre, de er veldig lærerike og morsomme. Ellers er jo det en veldig fin julegave. Datteren min likte veldig godt karlson på taket spillet vi lånte på biblioteket også.

Å ta henne med på pirbadet er jo supert, det elsker datteren min i allefall.

Det datteren min liker vi gjør sammen er å lese bøker, lage plastelina/leire figurer, perle, øve på å skrive bokstaver og tegne, lage middag (hun deler opp tomater, helle suppeposen i vannet, slå på platen, dekke på bordet m.m.)

Men så lenge vi gjør noe sammen, er det ikke så nøye hva det er så lenge jeg inkluderer henne med hva jeg holder på med.

Jeg bruker som regel å sette meg ned med henne når hun f.eks holder på med plastelina og leker en stund med henne. Så trekker jeg meg vekk, så lar jeg henne holde på å stulle for seg selv.

Kjempefint at storesøster vil gjøre noe med lillesøster. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...