Gå til innhold

Hvordan søke jobb?

blå

Anbefalte innlegg

Jeg er arbeidsledig, og jeg søker jobber hver dag. Dette er jobber som jeg finner på Aetat og Finn sine nettsider. Og jobber som er aventert i avisen. Jeg har søkt ca 30-40 jobber uten å få napp, har ikke engagn vært på intervju.

Da spør jeg dere, er det andre ting jeg kan gjøre? Har noen av dere gått rundt å "tigget" om jobb? HVa sier dere da? Jeg synes dette er døds vanskelig. Skal jeg ta kopier av CV'n min å levere den rund omkring? Eller bør jeg kanskje ringe og spørre?

Har noen noen gode råd til en stakkars arbeidsløs lille blå :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Lille Bla!

Jeg studerer fredeles, men har begynt aa se meg om etter jobb. Det er nok veldig vanskelige tider akkurat naa, men jeg er sikker paa at alt ordner seg for deg.

Hva slags jobber soker du paa? Hva slags utdanning/erfaring har du? Forteller du meg litt mer, saa blir det litt lettere aa komme med tips! :wink:

Ellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Et tips kan være å kikke på hjemmesidene til bedrifter du kan være interessert å jobbe i. Det er veldig mange arbeidsledige pr dags dato, og mange bedrifter lyser kun ut på deres egne sider, for å slippe flere hundre søknader, men heller få søknader fra folk som virkelig er interessert.

Hvor bor du i landet? og som nevnt hva slags jobb søker du?

Jeg selv er jobbsøkende innenfor IT bransjen, og har innsett at det er et helvete å finne jobb der nå, men har tatt til takke med noe litt mindre betalt og spennende, men helt okidoki...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig utdannet innenfor IT, og jeg har litt kunst utdannelse også. Men jeg har ingen erfaring. Jeg skjønner at jobber er vanskelig å få tak i nå. Jeg har begynt å søke på butikkjobber, men de vil ikke ha meg de heller. Søkte på en butikkjobb for noen uker siden, og det var 70 søkere. Holder meg fortiden på sørlandet og her er det vist veldig vanskelig sier dem. Men nå er jeg nå her da, og noe må jeg gjøre for å leve. Hadde jeg bare fått litt erfaring fra ett eller annet. Kunne godt sittet på kontor eller noe jeg. Sekretær eller.....hva som helst, bare jeg kunne fått litt erfaring. Alle krever erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er sannelig ikke lett! De fleste arbeidsgivere vil ha folk med utdannelse OG gjerne flere aar med erfaring. Jeg vet hvordan det er! Heldigvis har jeg hatt en god del pauser i min utdannelse, saa jeg har opparbeidet meg en del praksis.

Naa vet ikke jeg saa veldig mye om IT- bransjen, men det er nok veldig vanskelige tider ja. Jeg vet ikke om jeg kan vaere til saa mye hjelp, men:

- Du sier du har litt kunstutdannelse? Har du noen mulighet til aa starte opp med noe paa egenhaand? Jeg har null kunst-utdannelse, men elsker aa male/lage kjeramikk. Jeg bor i USA, og har faktisk hatt litt suksess med aa selge mine produkter paa E-bay+ diverse arrangementer. Jeg tjener jo ikke mye paa det, men det hjelper absolutt!

- Vilde har helt rett. Mange (de fleste) bedrifter lyser ikke ut stillingene sine via Aetat, men via sine egne web-sider. Hvis det er en bedrift du er spesielt interessert i, ta en kikk paa deres hjemmeside.

- Jeg anbefaler deg ogsaa aa skrive en saakalt: "kald soknad," og send denne ut til bedrifter du er interessert i. Informasjon paa slike soknader (paa stillinger som ikke er utlyst) kan du finne paa:

http://resume.monster.com/articles/cold/. Riktignok paa engelsk, men kan likevel vaere nyttig.

- Har du provd vikarbyraaer? Jeg jobba for Adecco i Trondheim i en periode, og de var veldig flinke med aa finne jobber til meg. Faar du forst ett lite oppdrag, er du innom!

- Har du universitetsutdannelse, kan du ogsaa prove aa soke laererstillinger eller vikariater. Mange skoler har problemer med aa skaffe fagfolk og maa ofte ansette andre i vikariater. Ta direkte kontakt med skolen.

- Hva med aldershjem, sykehjem etc? Selv om du ikke er hjelpepleier/sykepleier kan det vaere muligheter her. Ta direkte kontakt med disse, eller send soknad og CV! Ikke vent paa at de utlyser stillinger.

Naa vet ikke jeg hvor lenge du har vaert arbeidsledig, men jeg vet hvor frustrerende det er! Veldig frustrerende aa ikke engang faa en butikkjobb! Har selv problemer med aa vaere over-kvalifisert. Folk vil ikke ansette meg med en 6+ aars universitetsutdannelse i en butikk-stilling.....for de vet at jeg kommer til aa se meg om etter noe annet snart.

Vel-- har du vaert arbeidsledig svaert lenge, saa burde du kanskje begynne aa tenke paa folgende:

1) Har du noen mulighet til aa flytte paa deg? Jeg vet at skal jeg selv finne jobb hjemme i Norge, maa jeg nok vaere villig til aa dra dit jeg finner jobb- enten det er Finnmark eller Oslo. Iallefall for en periode.

2) Fortsett paa din utdannelse, og se deg om etter jobb samtidig.

Lykke til ! Jeg beklager at jeg ikke kunne hjelpe deg med noe mer konkret.

Ellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for gode råd og forslag.

SexySadie: når du gikk rundt, hva sa du da? Hadde du med deg papirer? Spurte du bare "hei, jeg vil gjerne jobbe hos dere"?

Jeg er vist av den noe sjenerte typen, og ikke så flink til sånt, men jeg kan jo manne meg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Her er en artikkel fra Dagbladet, kanskje du kan få noen tips der. Det ser ut som om det er jobber der ute, selv om det ikke akkurat er det du har lyst til å jobbe lengst med.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/02/09/361040.html

Jeg har nettopp fått jobb, etter å ha vært ledig siden september. Jeg tror jeg har søkt på kanskje 50-60 jobber, innen IT. Jeg hadde ikke lyst til å ta en midlertidig jobb innen noe annet, for da regnet jeg med at driven til å søke på IT-jobber ville bli mindre. Jeg har litt mer erfaring enn deg, men bare 2 år. Det er ikke sååå mye, egentlig.

Jeg har vært borti en del rekruteringsbyråer. Det jeg har vært mest fornøyd med er ABC Personell. http://www.abcpersonell.no/ Hun som var min kontaktperson har ringt meg med jevne mellomrom og hørt om jeg fremdeles var ledig. Det har vært få jobber, så det er ikke alltid hun hadde noe å tilby, men hun har ringt og spurt om jeg vil være med i portfolio de sender rundt etc. På torsdag hadde hun faktisk en jobb til meg, men da hadde jeg endelig klart å lande en annen jobb selv. :) Så ta kontakt med alle byråer du finner, kanskje det napper.

Det å skrive søknader er en kunst! De første søknadene jeg skrev er mye "dårligere" enn de siste jeg skrev. Få noen du stoler på, og som gjerne har vært med på å ansette folk selv, til å se på det du skriver. Og få dem til å komme med ærlige tilbakemeldinger. Min samboer har vært med på noen ansettelsesrunder, og kom med gode tips og råd.

Søknadene bør ikke se masseproduserte ut. Selvfølgelig, en genrell søknad kan være nettopp det, generell. Men hvis du har god tid, så kan selv en generell søknad se mer tilpasset ut. Lag deg en mal for f.eks. IT-jobber. Mye av infoen du vil gi i en søknad på IT-jobb er jo den samme for alle IT-jobber. Utdanning, erfaring, personlighet etc er jo det samme. Så lager du et avsnitt for "hvorfor jeg vil ha denne jobben", som du fyller ut spesifikt for hver jobb. Og så må du nok moderere avsnittene om erfaring til å passe til jobben. Hvis du søker på en databasejobb, er det andre ting du kan fremheve enn hvis du søker på en webutvikler / designer-jobb. Ta med hvilke verktøy du har brukt, i hvertfall til de som er relevante til jobben!

Lagre alle søknader som pdf i stedet for word! I hvertfall når det gjelder IT-jobber som du sender pr mail. Det ser proffere ut, og du slipper at mottaker har en annen word-versjon av deg og får en søknad de ikke kan åpne, eller som ser rar ut. Det samme gjelder cv og en evt portfolio.

Lag gjerne en portfolio over ting du har laget, hvis du vil vise det fram. Selvfølgelig, hvis du vil ha en butikkjobb, så har det liten hensikt å vise fram portfolio over prosjektoppgaver fra IT-utdannelsen din. Men til IT-jobber og også til noen kontorjobber, viser det at du faktisk klarer å lage dokumenter som ser brukbare ut. :) Send meg en PM, så kan jeg sende deg link til det jeg laget.

Jeg gikk aldri fysisk ut og tigget jobb. Men jeg gikk gjennom www.gulesider.no og sendte mail til alle firmaer som så ut til å drive med det jeg ville. Noen hørte jeg aldri fra. Noen sendte auto-reply "vi har mottatt henvendelsen, og du hører fra oss" - og jeg hørte aldri fra dem. Noen sendte en mail om at "trenger ingen akkurat nå". Fikk aldri napp, men jeg prøvde i hvertfall. Med GUle Sider får du også en viss oversikt over de bransjene du kunne tenke deg å prøve deg i.

Sørg for at papirene dine ser bra ut! Hvis du har tilgang til en scanner, så scan alle vitnemål, attester og kursbevis, og lag en fil med alle disse. Ofte er det lettere å få tak i en printer enn en kopimaskin når du må kopiere attester etc. Dessuten kan du sende disse på mail, og det er fint. Igjen, lag en pdf-fil. Og lag en index på første ark, og nummerer alle sidene. Noen bedrifter og institusjoner er nemlig opphengt i sånnt, og det ser profft ut for alle andre også. Du trenger kanskje ikke å ta med absolutt alle papirer du har.

Bruk litt tid, og sørg for at standard søknad, CV, portfolio og attestfil har samme design. Bruk samme font og generell layout. En hel pakke ser profft ut. Ta gjerne med bilde av deg selv på CV'en. Det liver opp og gjør at de kanskje husker deg bedre. Bruk litt tid, lån et digitalt kamera av noen, og ta bra bilder som du får til å se enda bedre ut i svart-hvit i et bilderedigeringsprogram! (Sjekk hvordan det ser ut både på skjerm og på papir.)

Tror ikke jeg har flere tips. Men skaff deg erfaring på en eller annen måte. De siste 2 mnd har jeg jobbet gratis for et lite nyoppstartet firma. Ingen penger der enda, men jeg lærte mer om å lage applikasjoner! Bedre enn å sitte og stirre på veggen og bli deprimert over å skrive ENDA en søknad...

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å lese gjennom beskrivelsen av firmaet og hvilke egenskaper de ønsker at du skal ha. Er firmaet veldig opptatt av samarbeid og kommunikasjon, så skriv ned eksempler. Relater erfaringene dine du har til dette.

Skriv også et følgebrev hvor det står når og hvor du fant utlysning av stillingen, en kort presentasjon av deg selv og hvorfor du tror at DU passer bra til denne jobben. (Det her er ihvertfall det jeg ble fortalt på universitetet jeg går på.)

Husk å ha riktig oppsett på dette følgebrevet (Jeg har ingen maler å gi deg, men pass på at det er norske maler hvis du finner noen. Det er forskjellig praksis fra land til land.) Det er også viktig med et pent oppsett på CV'n og nummererte vedlegg.

Prøv å gjør deg selv spesiell på en positiv måte. Få de til å legge merke til cv'n DIN! Gutter er vanligvis mye flinkere til å vise seg fram enn jenter...

Prøv også å finne artikler på nettet om hvordan skrive en bra CV'r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...