Gjest Vidvandre Skrevet 8. desember 2006 #1 Del Skrevet 8. desember 2006 Heisann! Jeg sitter å skriver oppgave til hjemmeeksamen. Har ikke skrevet oppgave på høyskole nivå og det vi lærte på ungdomskolen og videregående om oppgaveskriving husker jeg lite av. Skrivingen går greit nok den, men de mer formelle tinga sliter jeg litt med. Har fått et ark med retningslinjer, men det var lite utfyllende, så skriver det jeg lurer på her i håp om at noen vet mer enn meg om dette! For det første, når det gjelder å skrive litteraturliste/kildehenvisning, å liste opp bøker, filmer og tidsskrifter er greit nok. Men hvordan skriver man henvisning til: -artikler fra tidskrifter som bare ligger ute på internett, der jeg vet f.eks forfatter og kanskje dato den er skrevet. -andre internettsider som handler generelt om emnet man skriver om, som f.eks offiselle nettsiden til f.eks. en forfatter, en film ol. (der brukes også ofte frames og javascript som gjør at man ikke kan linke direkte til der man henter informasjonen, men må linke til hele nettstedet) -et intervju med regissør ol som er ekstramateriell på en dvd-film Og når det gjelder henvisninger i teksten, hva er "best", fotnoter eller parantes? Kan man bruke begge (f.eks vise til bøker/filmer/tidsskrifter i parentes og internetsider ol i fotnoter), eller blir det rotete? Hvordan skal man utheve (med fet, kursiv eller understreket tekst, evnt hermetegn) f.eks: -filmer, bøker, tidskrifter og -begrep, faglige utrykk Er det regler for dette? Hvis man bruker hermetegn til sitater, kan man da bruke hermetegn ellers i oppgaven? Hvis det i oppgavesettet står at max antall sider er 10, er det eksludert innholdsfortegnelse og litterturliste? Hva skal være med på forsiden? Tittel, navn/eksamensnummer, dato, noe mer? Håper ikke dette ble for rotere, og jeg blir evig takknemlig til de som kan hjelpe med noe av dette Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
La Luna Skrevet 8. desember 2006 #2 Del Skrevet 8. desember 2006 Her finner du UIOs retningslinjer: http://folk.uio.no/jenssa/Kildehenvisning.htm Her står det blant annet at kursiv burde brukes for å fremheve ord. Jeg bruker alltid parantes, men det må du neste finne ut av selv hva du liker. Det viktigste er å være konsekvent, noe som gjelder alt i teksten din. Det pleier å stå i oppgaveteksten om de sidene er inkludert litteraturliste eller ikke, vanligvis kommer dette utenom, men jeg hadde spurt læreren din hvis det ikke står. Fag burde også være med på forsida. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vidvandre Skrevet 8. desember 2006 #3 Del Skrevet 8. desember 2006 Takk for svar UiOs retningslinjer var noe mer oppfattende enn høyskolen min sine Jeg bruker alltid parantes, men det må du neste finne ut av selv hva du liker. Det viktigste er å være konsekvent, noe som gjelder alt i teksten din. Altså ikke bruke fotnoter hvis jeg i tillegg bruker paranteser? Har aldri brukt fotnoter og vet ikke helt hvordan man får det til i words, men tenker med at det blir litt rotere med lang URL midt i teksten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tamtam Skrevet 8. desember 2006 #4 Del Skrevet 8. desember 2006 Jeg ville kuttet ut fotnoter. Da kan du skrive tittel på nettsiden i parantes i teksten, og heller skrive url med tittel i kildelista. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vidvandre Skrevet 8. desember 2006 #5 Del Skrevet 8. desember 2006 Kom på et spørsmål til. Det står ikke noe om størrelse på tekst i oppgava. Hva er standard? 10pt eller 12pt? Hvilken font foretrekkes? Jeg ville kuttet ut fotnoter. Da kan du skrive tittel på nettsiden i parantes i teksten, og heller skrive url med tittel i kildelista. Takk, det var lurt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
La Luna Skrevet 8. desember 2006 #6 Del Skrevet 8. desember 2006 12 pt, times new roman, halvannen linjeavstand er standard Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vidvandre Skrevet 8. desember 2006 #7 Del Skrevet 8. desember 2006 Og ennå et.. Her står det blant annet at kursiv burde brukes for å fremheve ord. Hva skal man bruke ved titler til publikasjoner? Fet skrift? eller understrek? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
La Luna Skrevet 8. desember 2006 #8 Del Skrevet 8. desember 2006 Tenker du på i litteraturlista? Se på linken jeg ga deg, der er titlene i kursiv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vidvandre Skrevet 8. desember 2006 #9 Del Skrevet 8. desember 2006 (endret) 12 pt, times new roman, halvannen linjeavstand er standard Takk! Tenker du på i litteraturlista? Se på linken jeg ga deg, der er titlene i kursiv. Nei, generelt i oppgaven. Endret 8. desember 2006 av Vidvandre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Snart medlem* Skrevet 8. desember 2006 #10 Del Skrevet 8. desember 2006 Takk! Nei, generelt i oppgaven. ← Det skal ikke være nødvendig å sitere til hele titler i oppgaven - man siterer heller til (Pedersen 2002). Men hvis du ønsker å vise til tittel, skrives den i kursiv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vidvandre Skrevet 8. desember 2006 #11 Del Skrevet 8. desember 2006 (endret) Det skal ikke være nødvendig å sitere til hele titler i oppgaven - man siterer heller til (Pedersen 2002). Men hvis du ønsker å vise til tittel, skrives den i kursiv. Jeg skriver oppgave om film, så jeg nevner en god del filmtitler som del av teksen, uavhengig av kildehenvisninger. De også i kursiv. Føler det blir litt mye kursiv etterhvert Endret 8. desember 2006 av Vidvandre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
La Luna Skrevet 8. desember 2006 #12 Del Skrevet 8. desember 2006 Tror ikke helt jeg skjønner hva du mener....i parantes? Eller i teksten? Bruker helt vanlig skrift der jeg i hvert fall Leirvik konkluderer i boka "Abrahams barn" at...... Sånn du mener? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vidvandre Skrevet 8. desember 2006 #13 Del Skrevet 8. desember 2006 (endret) Leirvik konkluderer i boka "Abrahams barn" at...... Sånn du mener? Oppgava inneholder en analyse av en film, så jeg nevner filmens tittel, samt andre titler, ganske også. Som f.eks: The Perfect Storm benytter seg i stor del av spesialeffekter, som vi finner igjen i filmer som Titanic (Cameron, 1998). Endret 8. desember 2006 av Vidvandre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Snart medlem* Skrevet 8. desember 2006 #14 Del Skrevet 8. desember 2006 Oppgava inneholder en analyse av en film, så jeg nevner filmens tittel, samt andre titler, ganske også. Som f.eks: The Perfect Storm benytter seg i stor del av spesialeffekter, som vi finner igjen i filmer som Titanic (Cameron, 1998). ← Kursiv funker fett på begge titlene. Tviler på det blir for mye kursiv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vidvandre Skrevet 8. desember 2006 #15 Del Skrevet 8. desember 2006 Ok, takk takk for alle svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå