Gå til innhold

Sur regnjakke, er det noe håp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en veldig bra regnjakke fra Bergans, som ikke er mer enn halvannet år eller no. Og med det regnet som har vært i Bergen for tiden, så har den hengt endel våt, og brukt lang tid på å tørke. Det lukter nå surt fra ermene på jakka, forsøkte å vaske den med milo som produsenten anbefaler å vaske med, men den lukter fortsatt..

Noen som har noe råd? Elsker jakka, og har ikke råd til ny, så blir takknemlig for alle råd og tips!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legg den i eddikvann noen timer og vask på vanlig måte etterpå.

Skrevet

Jeg har og en bergansjakke som begynte å lukte surt. Den ble vasket med vanlig vaskemiddel (ikke milo), sentrifugert (ca 600 omdreininger, vet det står at du ikke skal gjøre det , men jeg gjør det alltid, og den er like god etter 3,5 år) og tørket i tørketrommel til den var nesten helt tørr, ca en halv time. Da forsvant all sur lukt, og den har ikke kommet tilbake.

Ellers anbefaler jeg deg å henge regnjakken til tørk på en kleshenger på badet når været er så ekstremt som nå. Der er varmere en i en entre og det er vantilasjon slik at fuktigheten forsvinner. Har forresten mnage dermizax produkter som har tålt både blenda og tromling, så en gang i blandt går det nok helt greit.

Gjest Fjellsippa
Skrevet
Jeg har og en bergansjakke som begynte å lukte surt. Den ble vasket med vanlig vaskemiddel (ikke milo), sentrifugert (ca 600 omdreininger, vet det står at du ikke skal gjøre det , men jeg gjør det alltid, og den er like god etter 3,5 år) og tørket i tørketrommel til den var nesten helt tørr, ca en halv time. Da forsvant all sur lukt, og den har ikke kommet tilbake.

Ellers anbefaler jeg deg å henge regnjakken til tørk på en kleshenger på badet når været er så ekstremt som nå. Der er varmere en i en entre og det er vantilasjon slik at fuktigheten forsvinner. Har forresten mnage dermizax produkter som har tålt både blenda og tromling, så en gang i blandt går det nok helt greit.

Impregnerer du regnjakken etter å ha vasket den med vanlig vaskemiddel og hatt den i tørketrommelen?

Skrevet
Impregnerer du regnjakken etter å ha vasket den med vanlig vaskemiddel og hatt den i tørketrommelen?

Nei, dermizax skal IKKE impregneres på samme måte som gore-tex, da blir membanen i stoffet ødelagt. Dermizax blir "reimpregnert" av varme, så tørketrommelen gjør jobben. Om du trenger å reimpregnere en jakke/bukse som ikke er vasket, er det bare å hive den i tørketrommelen i 10-15 min, evt dra over den med et strykejern om du ikke har trommel. Har behandlet mine klær slik, og de er fremdeles like vann og vindtett som da klærene ble kjøpt.

Skrevet

supert, tusen takk for tips! Har ikke tørketrommel selv, men kan låne mamma sin. Har til nå strøket på stoffet for å reimpregnere det, funker veldig bra.

Men marissa; bruker du skyllemiddel og, eller kun vaskemiddel?

Skrevet

Kun vaskemiddel.

Skrevet
Nei, dermizax skal IKKE impregneres på samme måte som gore-tex, da blir membanen i stoffet ødelagt. Dermizax blir "reimpregnert" av varme, så tørketrommelen gjør jobben. Om du trenger å reimpregnere en jakke/bukse som ikke er vasket, er det bare å hive den i tørketrommelen i 10-15 min, evt dra over den med et strykejern om du ikke har trommel. Har behandlet mine klær slik, og de er fremdeles like vann og vindtett som da klærene ble kjøpt.

jeg har aldri turt å bruke tørketrommel på jakken min, men nå vet jeg altså at det er bra. Så nå legger jeg den til vask-med påfølgende tørk i trommel !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...