Nurken Skrevet 8. desember 2006 #1 Skrevet 8. desember 2006 Hei alle! På tide å entre dette forumet, da jeg nå har fått mensen tilbake - ca 6 uker etter at jeg sluttet på pillen. Vi er altså "prøvere" nå Jeg er ei jente på "litt-og-tretti" år, og nokså nygift. Heeerlig Og nå skal vi altså prøve å få vårt første barn. Jeg kommer garantert til å skrive en masse rare spørsmål her inne, og ha mange rare kommentarer, for jeg er nokså uviten på mange ting . Men hva har vi vel et forum som dette for? Ønsker alle andre lykke til - også håper jeg det finnes noen som gidder å hilse på Ha en flott helg. Nurken
Gjest Cosmic Girl Skrevet 8. desember 2006 #2 Skrevet 8. desember 2006 Hei Nurken. Jeg sluttet på pillen i august (også relativt nygift), men fikk ikke mensen før i november. Så jeg er vel egentlig også i PP1 nå (selv om jeg i listene ligger som PP2; skjønte ikke opplegget helt i begynnelsen med PP1 og PP2 osv). Men det er så vanskelig å kartlegge noe som helst når syklusen er så rotete. Prøvde meg litt på eggløsningstester, men de er jo så vanvittig dyre, så det gjorde jeg bare en uke (men da ble det ikke slått ut i det hele tatt).. Så nå venter jeg på ny mens. Vi er i slutten av 20-årene, og har så veldig veldig lyst på barn. Utrolig hvordan ting forandrer seg når man først tar en beslutning. Vi vendte begge fra nei til ja NÅ, og synes selvfølgelig ting går veldig veldig tregt. Så nå jakter jeg på symptomer, og synes jeg har absolutt alle i boka. Artig! Uansett, LYKKE TIL!
lirypa Skrevet 8. desember 2006 #3 Skrevet 8. desember 2006 Hei og velkommen Jeg har også rundet 30 og har lenge hatt lyst på egne barn Men det har ikke passet sånn tidliger - man kan jo ikke bare få barn fordi man har lyst på barn. Det er en del grunnleggende ting som må være på plass først; sånn som et fast og stabilt forhold Leser at mange ikke har fått sin "vanlige mens" før etter mange uker/måneder etter at de sluttet med p-piller. Hvordan vet jeg at jeg har min "vanlige mens"? Jeg er nettopp ferdig med min første mens etter at jeg sluttet med pillene. Er dette "min egen" eller kan det være ettersleng fra p-pillebruken??? Hmmm - mye jeg ikke vet om menssyklus og sånt...
Nurken Skrevet 8. desember 2006 Forfatter #4 Skrevet 8. desember 2006 Cosmic-girl: Det der med PP1 og 2 har ikke jeg heller skjønt så mye av, før jeg nå har sittet og lest om alle de rare begrepene. Endelig forstår jeg hva IKM er også Hei forresten, hyggelig du hilste på!! Gøy å høre dere har så lyst på barn, det sier vel alt om at tiden er rett!! Lykke til. Lirypa: Hei hei du! Det der med mensen har jeg omsider skjønt,så jeg skall prøve forklare. Den mensen du har fått etter pilleslutt er dessverre ikke din egen...Det er den samme kunstige mens du får de gangene du har hatt p-pille-opphold (noe som mange velger å droppe,mens noen føler jo de mster noe av sin kvinnelighet og stopper pillebruken hver 4 uke)...Så det er den mensen du har hatt nå. Nå gjelder det å vente tålmodig til du får neste mens - DET er nemlig din egen mens, som kroppen selv produserer - utten pille-hormonene. Når du har fått den mensen, er du klar for å prøve som bare det. Du kan selvsagt prøve allerede, for det er eggløsning som vil føre til at du får tilbake din vanlige mens Så før eller siden kommer j eggløsningen, men det er litt vanskelig å vite når! Men bare prøv, dere! ) Selv var jeg visst heldig som fikk min vanlige mens igjen etter 6 uker. Mange venter flere måneder, se f.eks hva cosmicgirl skriver om det. 3 måneder...Kjipt Men stå på, nå vet du litt mer...håper det var forståelig. Ps. Det er utrolig mye ikke jeg helt forstår heller. LYKKE lykke til ! til begge fra Nurken
Gjest Gjesta Skrevet 8. desember 2006 #5 Skrevet 8. desember 2006 Hei! Jeg er 31 år har vært sammen med sambo i 12 år og kastet pillene i vår. Men ettersom vi ikke har "prøvd" å bli gravide før nå, så er dette PP1. (skjønner heller ikke halvparten av begrepene).. Vi gleder oss veldig til å prøve nå! Har kjempe lyst på barn NÅ, men "sliter" litt med at vi begge er veldig opptatt og en del borte i forhold til jobb.. Det har gått utover kosen og jeg er redd det kan ta en tid før vi treffer akkurat på EL. Vi får ta det som det kommer, men håper veldig på en hyggelig overraskelse til jul..
Smashing Skrevet 8. desember 2006 #6 Skrevet 8. desember 2006 Jeg er 23 år og har vært gift i 3 år sammen med mannen min som er 27 år. Jeg har vært klar for barn lenge. Det har ikke han. Men, plutselig for en liten måned siden sa han; la oss prøve jeg er klar! Jeg ble kjempeglad for det!! Og er så klar for en liten bebis!! Nå synes jeg, som jeg ser andre her skriver, at det går veldig tregt. Selv om vi ikke har prøvd så lenge, synes jeg at det tar tid. Vil helst vite rett etter vi har gjort det om jeg er gravid eller ikke. Jeg utrolig utålmodig. Jeg har også prøvd eggløsningstester, men de har ikke slått ut på meg ennå. Sluttet på p-pillen for over et år siden, og har vel normal mens ville jeg tro. Er det sant at en kan føle på seg når en har eggløsning? Jeg har aldri tenkt over det før liksom. Har ei venninne som sier hun "halter" når hun har EL. Det er prevensjonen deres liksom.. Håper for alles der her inne at prøveperiodene ikke blir så mange...
Nurken Skrevet 9. desember 2006 Forfatter #7 Skrevet 9. desember 2006 Hei silla, så hyggelig at du hilser på Får håpe det klaffer for dere snart. Kan jo ta egglsningstester, så har du litt mer oversikt? Lykke til iallefall!! Hei smashing, så hyggelig at mannen din lutselig var klar, da tenker du er fornøyd! Har dere prøvd i ett år, var det slik? Hm, ville kanskje tatt en sjekk hos gynekolog, da...Forresten så er jeg enig med din venninne. Når jeg har eggløsning, får jeg sinnsykt vondt i korsryggen og kan snu litt i humøret...Synd, men sånn er det: Føles litt som mensen, egentlig. I går blødde jeg og...og da tok jeg en el-test, som var positiv. Prøv regne ut syklus,også kan du jo begynne ta noen el-tester litt før forventet el Ser forresten du er fra stavanger, der har jeg bodd i mange år, men flyttet for et års tid siden. Vi får holde hverandre oppdaterte, jenter
Smashing Skrevet 9. desember 2006 #8 Skrevet 9. desember 2006 Takk for svar! Vi begynte å prøve for en måned siden ja.. Har du noen barn eller er du prøver du også??
Smashing Skrevet 9. desember 2006 #9 Skrevet 9. desember 2006 Uups! Nurken; nå så jeg at du var trådstarter her. Sorry...
Nurken Skrevet 10. desember 2006 Forfatter #10 Skrevet 10. desember 2006 Smashing: Hei igjen, jeg har ingen barn fra før og prøver nå for første gang. Spennende! Vi har vår første prøvemåned nå i desember,i og med at det er først nå kroppen er tilbake i system med mens, eggløsning og alt det der... Tror jeg misforsto det første innlegget ditt, der du skrev du har vært uten p-pille i et år. Men dere har først begynt å prøve nå, sant? Trodde dere hadde prøvd et helt år jeg...jaja...du /dere må ha kjempelkke til, da. Vi må holde hverandr oppdatert. Tror faktisk du har større sjans enn meg, for du har alderen for deg mens jeg som er rett over 30 har den mot meg...sukk...
Grendel Skrevet 26. desember 2006 #12 Skrevet 26. desember 2006 Hellu! Jeg heter Maria og har prøvd å få barn i fem år. Historien min er slik: Jeg sluttet på ppillen for fem år siden, og ventet og håpet at jeg skulle bli gravid, siden jeg ikke fikk mensen. Men det gikk mange måneder uten at mensen kom, og etter en tur til gynekolog fikk jeg konstatert PCOS. Han jeg gikk til da mente at jeg bare måtte vente, så ville mensen komme av seg selv. Det gjorde den ikke...etter ca 1 års tid begynte jeg å småblø, det kunne vare i en måned av gangen, opphold på noen få dager før det begynte igjen. Dro til legen og fikk tabletter for utrensking, men kort etter var det pån igjen. Etter to år (det må jo gå to år før man får noen behandling...) begynte jeg på Provera for å fremkalle mensen, og så Pergotime for å fremkalle eggløsning. Jeg fikk mensen som bare det, og undersøkelser og tester viste at jeg fikk eggløsning, men det funket ikke. Og siden det er et visst antall pergotimekurer man kan gå på, fikk jeg min siste kur i våres. Etter dette var det slutt på småblødningene også. Men gravid ble jeg ikke. Men i sommer fikk jeg vite noe nytt. PCOS blir fremkalt av maten vi spiser. Dette var helt nytt for meg, legene hadde sagt at jeg måtte være mer forsiktig, men da tenkte jeg jo sukker og fett og kalorier. Da jeg nevnte dette for legen, at det var lavkarbokosthold som hadde vist seg å være svært effektivt for mange med PCOS, ble han nesten sint og sa jeg ikke måtte høre på sånt tull. Det er visst et fåtall leger i Norge som har peiling på dette, har jeg fått vite i ettertid, siden det er ganske ny viten. However, begynte på lavkarbo i høst. Etter fjorten dager (!!) kom min aller første naturlige mens..den første siden jeg begynte på ppillen da jeg var 17. Fantastisk å se hvor effektivt lavkarbokostholdet var, og jeg har fått mensen regelmessig siden det. Men, lavkarbokosthold er dyrt, og denne måneden har jeg ikke tenkt lavkarbo i det hele tatt...derfor har jeg gått opp i vekt igjen, og regner med å måtte vente litt på mensen, men det blir ny frisk rett etter nyttår. Det skal legges til at min kjære samboer ikke har tatt noen sædtest, han kvier seg voldsomt for det. Noe mer enn Pergotime og Provera kunne jeg ikke tenke meg å gjøre for meg selv, for å få barn. Jeg mener at det er ingen menneskerett å få barn, og å drive og tukle med naturen (prøverør ol) blir helt feil for meg. Det er en mening med ting som skjer med oss, tror jeg, og det er opp til oss selv å finne ut hva som er meningen med dette. Men litt til må vi prøve
Nurken Skrevet 27. desember 2006 Forfatter #13 Skrevet 27. desember 2006 Hei maria koselig du hilset på! Satt her med store våte øne nå, med tanke på hvor lenge dere har prøvd...å, så vondt det må være å gå så lenge? Syns dere er utrolig uholdende og optimistiske - iallefall høres det slik ut i innlegget ditt her... Jeg håper virkelig at dere blir gravide i løpet av kort tid nå. Og vet du? Du er ikke alene om å ha hørt om de gde effektene av lavkarbo. En venninne av meg, hun prøvde bli gravid i 3 år - hørte om lavkarbo, ble gravid etter 3 måneder Ønsker dere alt godt og lykke lykke til
Grendel Skrevet 27. desember 2006 #14 Skrevet 27. desember 2006 Tusen hjertelig takk for lykkeønskinger og gode ord Ja, har prøvd lenge, men jeg er ikke av de som desperat vil ha barn, selv om jeg ønsker meg det høyt. Så det går greit på den måten...tenker ikke så mye på det, nå må jeg bare få stabilisert lavkarbokosthold, og så får ting gå sin gang. Nå vil jeg heller bare få gifta meg og etablert meg i hus osv med samboeren, sånn at vi kanskje kan få adoptert en gang i fremtiden. =)
camie Skrevet 27. desember 2006 #15 Skrevet 27. desember 2006 Hva består denne lavkarbo-dietten av da Grendel?
Nurken Skrevet 28. desember 2006 Forfatter #16 Skrevet 28. desember 2006 Tips til deg, camie: gå inn på forum for kosthold og trening. Let etter tråden om ketolyse-dietten eller south beach....da finner du masse om lavkarbo. Handler om å kutte ut sukker fra maten. Har selv gått på den i tre uker, gikk ned 9 kilo Sjekk ut - eller søk etter det jeg skrev her , på google
Grendel Skrevet 29. desember 2006 #17 Skrevet 29. desember 2006 Hva består denne lavkarbo-dietten av da Grendel? ← Det er rett som Nurken sier, www.lavkarbo.no er et veldig godt forum i så måte. De folka har peiling!! Atkins og Fedon er også lavkarbobasert mener jeg å huske. Jeg vil i hovedsak si, at fra mitt gamle kosthold kutter jeg ut sukker, poteter, pasta, ris, mel, brød, og spiser naturlig fett istedenfor kunstig. (Det vil si seterrømme og meierismør istedenfor lettproduktene, lage middagen selv og ikke kjøpe halvlaget/posemat) Men for min del så koster det og det er tidkrevende, så de siste to månedene har det vært så som så med det kostholdet, selv om jeg tenker på det. Har uansett gått ned det samme som Nurken, ni kilo, men ikke på så kort tid da Men har tjue kilo igjen. Men det som var så fantastisk, var jo at mensen kom etter fjorten dager. Det sier litt om hvor mye dritt vi hiver i oss..
Gjest lillelou Skrevet 29. desember 2006 #18 Skrevet 29. desember 2006 Jeg ble 30 i mai,og sambo er 39.Jeg har ikke hatt spesielt lyst på barn før det siste knappe året,og i høst ble vi offisielt prøvere.Vi planlegger gifte oss i løpet av første halvdel av neste år,så her er det store begivenheter i vente. Foreløbig er vi "blindpulere",men jeg begynner å få bra peiling på syklusene mine etter hvert.Har lyst til å holde meg unna temping og sånt så lenge det går,romantisk som jeg er.
Tinemor Skrevet 3. januar 2007 #19 Skrevet 3. januar 2007 Hei! Slenger meg med her jeg! Blir 25 i februar, er førstegangsprøvere. Er ganske grønn på en del områder, og siden det ikke er mange venninner som foreløpig har fått noen, er det kjekt å kunne søke råd her. Stoppet på pillen 29.desember (etter å ha gått på dem i ett år), skulle egentlig tatt 8 gule (yasmin) til før sukkerpillene skulle tas, men klarte ikke vente jeg Burde vel kanskje ventet til ferdig brett, men... Begynte å blø allerede 1. januar, altså før jeg skulle hatt bortfallsblødning. Er ikke det ganske så tidlig? (men kroppen min har alltid vært litt merkelig når det gjelder tider. Har vært ganske uregelmessig bestandig.) Leste over her at dette ikke er min "ordentlige" mens, men den neste altså er det!? Så da er det vel bare å stå på for å være på den sikre siden Har aldri tatt EL-test, og har ikke tenkt å gjøre det denne gangen. Får se etter neste mens Og så lurer jeg på en ting... Hva står det pp1 og pp2 og sånn for? Lykke til alle sammen, 2007 blir et spennende år Måtte vi alle bli hoppende glade :-D
Nurken Skrevet 3. januar 2007 Forfatter #20 Skrevet 3. januar 2007 Hei tinemor Godt å høre det er flere som er litt "grønne" på en del ting. Akkurat som meg, - vi er nemlig også førstegangsprøvere spennende. Det du sier om at du fikk en mens like etter pilleslutt, er som en kunstig mens. Den neste derimot, blir "din egen".... Det kan du glede deg til, for da er du liksom " i gang" - og det betyr jo at du da har hatt eggløsning. Kan ta litt tid, eller du kan være heldig og få mensen din om nøyaktig fire uker etter denne kunstige mensen...hve, vet Selv fikk jeg min egen mens tilbake etter ca 5-6 uker, men etter det har det vært mye tull. Hadde en laaang mens bare to uker etter min første mens, og denne mens nr 2 varte i hele 15 dager. var skikkelig engstelig...men nå ser det ut som det har stabilisert seg. Ellers er pp1 "prøveperiode 1"...altså dersom dere begynte prøve i desember er dette pp1. Vi begynte og i desember, og er altså nå i pp2...for nå er det jo måned 2...ehmm...skjønner? Håper det blir klaff for oss begge i 2007, da. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå