Gjest gjesta Skrevet 8. desember 2006 #1 Skrevet 8. desember 2006 Har du noen låter, album eller artister generelt som kan skape spesifikke, men "falske" følelser hos deg? Ikke generelle ting som at en type musikk gjør deg glad, og en depper deg, men mer konkrete greier... For eksempel hører jeg på "Pictures Of You" av The Cure nå, og den låta gir meg en helt konkret følelse av kjærlighetssorg (med tårer), selv om jeg aldri har hørt på den når jeg faktisk har hatt kjærlighetssorg. (Og det skal sies at jeg nesten er rekordglad i dag!) Ikke at det er så sært at det gjør noe, den er jo ikke akkurat en munter sak, men jeg opplever det likevel som veldig sterkt og spesielt. "Suzanne" av Leonard Cohen gir meg en ganske konkret følelse av å huske å opplevd det som skjer i låta. () Er det noen som kjenner seg igjen? Det er mulig at ikke alle følger tankerekka mi, men ikke diss meg fordi jeg babler litt.
Gjest Frk Åberg Skrevet 8. desember 2006 #2 Skrevet 8. desember 2006 Tror jeg skjønner hva du mener. Da jeg var liten levde jeg meg veldig inn i "Eladorado" av Åge Aleksandersen. Hadde ikke opplevd noe spesielt traumatisk i forbindelse med sangen, men syns den var så utrolig trist, og følte nærmest at jeg var et foreldreløst barn uten land ("folk uten land, land uten folk" - tidenes tristeste strofe, følte jeg da).
Gjest Borghild Skrevet 8. desember 2006 #3 Skrevet 8. desember 2006 Jeg får problemer med å holde tårene tilbake hver gang jeg hører "Here without you" med 3 doors down. Og da jeg så videoen gråt jeg fryktelig. Den er sååååååå trist.
Gjest Tanita Skrevet 8. desember 2006 #4 Skrevet 8. desember 2006 Callin all angels med lenny kravitz gir meg alltid en good feeling...
Sukkersøta Skrevet 8. desember 2006 #5 Skrevet 8. desember 2006 Eva Cassidy med Songbird Nick Cave med Into My Arms Det meste med Coldplay Lista er mye lenger men dette er musikk som kan-og setter meg helt ut. Enkelte sanger skaper ekstreme følelser hos meg
Gjest *delfina* Skrevet 8. desember 2006 #6 Skrevet 8. desember 2006 (endret) Josh Groban - You raise me up og Coldplay - Fix you er virkelig nydelige sanger!! De skaper ihvertfall følelser hos meg! :-D Endret 8. desember 2006 av *delfina*
mee mee Skrevet 8. desember 2006 #7 Skrevet 8. desember 2006 sam cooke- a change is gonna come.. rod stewart- country comfort
Gjest Frk Åberg Skrevet 8. desember 2006 #8 Skrevet 8. desember 2006 Kom på en til. "Hope there's someone" av Antony and the Johnsons gir meg en sterk følelse av ensomhet, og har gjort det fra første gang jeg hørte den. Har heller ingen ensomhetsopplevsler knyttet til sangen, men jeg jeg får likevel denne sterke følelsen hver gang jeg hører den. Det er i grunnen mange sanger som gir meg ganske spesifikke følelser selv om jeg ikke knytter dem til egne opplevelser. Tror jeg ville følt at jeg hadde lykkes som låtskriver om jeg klarte å fremkalle slike umiddelbare følelser hos lytterne, ja.
nostalgia Skrevet 9. desember 2006 #9 Skrevet 9. desember 2006 (endret) Omtrent alt av Damien Rice. Blir helt emosjonelt utslitt av å høre på det av og til og må rett og slett ta noen pauser selv om jeg eeeelsker musikken hans Ellers blir jeg veldig lett revet med og lever meg inn i mange av Van Morrisons sanger Endret 9. desember 2006 av nostalgia
Gjest gjesta Skrevet 9. desember 2006 #10 Skrevet 9. desember 2006 Morsomt å lese svarene deres, kanskje jeg skal sjekke ut noen av dem. Tror jeg ville følt at jeg hadde lykkes som låtskriver om jeg klarte å fremkalle slike umiddelbare følelser hos lytterne, ja. ← Helt enig! Det er sikkert av de aller største komplimentene man kan oppleve som musiker, at musikken deres ikke bare underbygger en følelse, men til og med skaper den. Litt spennende tema egentlig. Det er sikkert musikk folk flest reagerer lettest på, men annen kunst kan også trigge sterke følelser.
Gjest Gjesta Skrevet 9. desember 2006 #11 Skrevet 9. desember 2006 Jeg har mange slike sanger og skjønner godt hva du mener. Siden du nevner Cure, kan jeg jo si at Cut here absolutt frambringer slike følelser hos meg; vemod, sorg, savn, anger. Selv om jeg ikke har noe spesifikt i mitt eget liv å linke følelsen til der og da. Jeg tenker det blir litt på samme måte som at man kan begynne å gråte når man ser en film eller leser en bok.
Gjest gjesta Skrevet 9. desember 2006 #12 Skrevet 9. desember 2006 Jeg tenker det blir litt på samme måte som at man kan begynne å gråte når man ser en film eller leser en bok. ← Ja, men ikke en hvilken som helst film eller bok! Ikke nødvendigvis de som ber deg om å gråte, men de som gjør at du gråter likevel! Altså vil jeg ikke definere f.eks. Titanic til å være denne type stemningsskaper, for den synes jeg er manipulerende... Det blir jo et definisjonsspørsmål om hva som nærmest ber om tårene dine og ikke, men for meg er det et litt viktig skille likevel.
Gjest Gjesta Skrevet 9. desember 2006 #13 Skrevet 9. desember 2006 Ja, men ikke en hvilken som helst film eller bok! Ikke nødvendigvis de som ber deg om å gråte, men de som gjør at du gråter likevel! Altså vil jeg ikke definere f.eks. Titanic til å være denne type stemningsskaper, for den synes jeg er manipulerende... Det blir jo et definisjonsspørsmål om hva som nærmest ber om tårene dine og ikke, men for meg er det et litt viktig skille likevel. ← Skjønner. Og enig - det er irriterende med filmer som så (over)tydelig legger opp til at NÅ skal du gråte. Da sitter jeg ofte og føler meg dum som "går på". Det handler vel om formidlingsevne/troverdighet og om evne til empati hos mottager? Syns virkelig gode bøker har denne evnen til å gi meg følelesene (av forelskelse, spenning, missmot, osv) som skildres, og for meg er det vel det som blant annet skiller mellom god og dårlig litteratur - i hvilken grad jeg kjenner følelsene inni meg og ikke bare leser/betrakter dem. Hvis du skjønner hva jeg mener
Gjest gjesta Skrevet 9. desember 2006 #14 Skrevet 9. desember 2006 Skjønner. Og enig - det er irriterende med filmer som så (over)tydelig legger opp til at NÅ skal du gråte. Da sitter jeg ofte og føler meg dum som "går på". Åh, så kjempeenig! Jeg kan grine der og da, men når historien ikke sitter igjen som noe gripende og vakkert også etter filmen er slutt, så har man jo på en måte blitt lurt! Hvis man er ute etter noe litt annet enn et quick fix, så er det kjipt å bli kødda med av en lettvint regissør. Selvsagt har ikke alle verken den samme smaken eller reaksjonsmåten som jeg har, men jeg anser meg vel som en litt krevende forbruker, som ofte krever å få noe annet enn en ren forbruksvare. Jeg stiller spørsmål og er skeptisk, så de må stå på for å overbevise meg. Forresten liker jeg ganske mye bajs også, men ikke bajs som later som om den er belgisk sjokolade! :-D
Gjest Gjesta Skrevet 9. desember 2006 #15 Skrevet 9. desember 2006 Ærlig og redelig bajs som ikke utgir seg for noe annet kan være greit ja! Det jeg misliker mest er vel de "store Hollywood-eposene". Virkemidlene er så utspekulerte, gjennomskubare og virkningsfulle. Man blir på en måte litt følelsesmessig voldtatt!? I allefall sterkt undervurdert. Ferdigtygde følelser
Gjest Gjest 1 Skrevet 9. desember 2006 #16 Skrevet 9. desember 2006 Jeg har mange slike sanger og skjønner godt hva du mener. Siden du nevner Cure, kan jeg jo si at Cut here ← Bra sang, bra band. Ellers kan jeg vel røpe at denne hiten treffer spesielt bra. Tekst og melodi, og ikke minst fremførelse, kan få enhver til å kjenne på følelser enn kanskje ikke visste at en hadde. http://www.ta.no/video/article2130410.ece
Gjest Gjesta Skrevet 9. desember 2006 #17 Skrevet 9. desember 2006 Bra sang, bra band. Ellers kan jeg vel røpe at denne hiten treffer spesielt bra. Tekst og melodi, og ikke minst fremførelse, kan få enhver til å kjenne på følelser enn kanskje ikke visste at en hadde. http://www.ta.no/video/article2130410.ece ← Ja, det har du rett i. Kanskje ikke de intenderte følelsene men...?
Gjest Gjest 1 Skrevet 9. desember 2006 #18 Skrevet 9. desember 2006 (endret) Ja, det har du rett i. Kanskje ikke de intenderte følelsene men...? ← Jeg må vel innrømme at denne teksten og melodien treffer uforutsigbare reaksjoner, og ja, følelser en ikke visste fantes. Slikt sett kan det være sunt for både menn og kvinner i sin beste alder å bli minnet på dette. For de som plutselig ble i tvil, her er nok en dose med den sarte, og kanskje noe melankolske, stemningsskaperen. http://www.ta.no/video/article2130410.ece Endret 9. desember 2006 av Gjest 1
Gjest Silmarill Skrevet 9. desember 2006 #19 Skrevet 9. desember 2006 (endret) Eva Cassidy med Songbird Lista er mye lenger men dette er musikk som kan-og setter meg helt ut. Enkelte sanger skaper ekstreme følelser hos meg ← Enig! Generelt alt med Eva Cassidy er nydelig! Sønnen min på 15 liker også henne og spiller gitar og synger utfra sånn som hun synger! (og han er kjempedyktig, en fryd) Er enig med resten av det du har sitert også Endret 9. desember 2006 av Silmarill
Gjest d'Arc Skrevet 9. desember 2006 #20 Skrevet 9. desember 2006 Crash Test Dummies - Mmm Mmm Mmm Mmm. Utrolig fin, men merkelig sang. Og han som synger har en utrolig fin stemme. Vet ikke helt hvilken følelse jeg får av den, men et eller annet, det er det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå