Gjest Gjest 1 Skrevet 7. desember 2006 #1 Skrevet 7. desember 2006 (endret) Dersom en leier en bil er det gjerne sjåføren som er ansvarlig for skader og alt annet ved bilen. Det følger også forsikring med en leiebil. I tillegg kan bilfører selv ha egen personlig forsikring. Hva når leietaker i jobbsammenheng påfører bilen skade, den var ingen andres skyld enn bilførerens. Da blir det som det står i kontrakten gjeldende, om egenandel for bilfører. 1) Hvem er ansvarlig for å betale egenandelen, er det oppdragsgiver (arbeidsgiver som ga jobboppdraget) eller er det bilføreren (som kjørte i jobbsammenheng for å komme til det gitte arbeidsstedet? 2) Det viste seg at bilføreren måtte på nytt jobboppdrag dagen etter, og at den etter å ha ringt bilutleieformaet og Falken fikk beskjed om at bil ikke kunne skaffes på det gitte stedet på det gitte tidspunktet. Eneste mulighet for å komme hjem i tide for å rekke andre jobboppdrag var derfor taxi. Hvem betaler taxiregningen? Sjåføren, oppdrags-/arbeidsgiver eller bilutleiefirmaet? Endret 7. desember 2006 av Gjest 1
abelille Skrevet 10. desember 2006 #2 Skrevet 10. desember 2006 Jeg er ikke sikker her, men kan fortelle hvordan en del andre ting har blitt gjort der jeg har jobbet. Der det er firmabiler, er det arbeidsgiver som har dekt egenandel ved skade på bilen. Jeg antar at det tilfellet du snakker om her, er en jobbreise, og da blir det jo på et vis dekking av faktiske utgifter. Firmaet betaler for leiebilen, da blir det på et vis naturlig at arbeidsgiver også dekker egenandel. Dersom man kjører sin egen bil i jobb sammenheng dekker man det jo selv, men jeg tro at den som betalte for leiebilen også betaler egenandelen. Ang taxi, så er det helt normalt at arbeidsgiver betaler dette når det er eneste transportmulighet. Vanligvis dekkes billigste reisemåte, men som du sier, så var taxi eneste mulighet for å rekke videre i tide. Dersom det ikke var noen mulighet for at noen andre kunne overta oppdraget, synes jeg det er naturlig at arbeidsgiver dekker den faktiske utgiften. Dette føres på reiseregningsskjemaet. Det ble mye synsing her, jeg kan ikke jussen rundt det. Har du snakket med arbeidsgiver og spurt? Du kan også snakke med tillitsvalgte på arbeidsplassen din (evnt sentralt), de har trolig hørt om liknende saker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå