lidia Skrevet 7. desember 2006 #1 Skrevet 7. desember 2006 Dersom du blir ringt opp fra barnehagen og de sier at barnet ditt ikke er i form og du må komme og hente det, og dagen etter er barnet i form igjen, leverer du ungen i barnehagen, eller lar du han/hun bli hjemme en dag til?..?
monja Skrevet 7. desember 2006 #2 Skrevet 7. desember 2006 En vurderingssak. Er barnet friskt og raskt, så har jeg ingen kvaler med å levere det i barnehagen! Er barnet derimot pjusk og slitent, så ser jeg det an. Men det er ingen automatikk i at barnet er syk en dag og derfor må være borte neste dag. Barn blir lett syke, og lett friske. Vurderingen må derfor også tas fra dag til dag ←
Belit Skrevet 8. desember 2006 #3 Skrevet 8. desember 2006 Min tommelfingerregel er at hvis barnet ikke bør være ute og leke, eller kan smitte andre barn, så holder jeg henne hjemme selv om hun fremstår som nokså sprek.
Laban75 Skrevet 8. desember 2006 #4 Skrevet 8. desember 2006 Det sies at barnet skal ha en feberfri dag hjemme før det sendes i barnehagen. Tror det går mest på dette at barn som er syke blir slitne (slik som oss), og derfor trenger en dag å komme seg på. Har vært i samme situasjon som deg, og har sendt barnet i barnehagen dagen etterpå om det var i form. En gang måtte jeg hente barnet fordi de trodde barnet var sykt. Det viste seg at barnet "bare" var slitent. Etter en god natts søvn var det greit å gå i barnehagen.
Gjest Turi Skrevet 8. desember 2006 #5 Skrevet 8. desember 2006 Holder hjemme en dag etter siste febermåling og en hel oppkastfri dag ved omgangssyke. Ellers blir hun levert om hun er i god form og har sovet godt om natta.
BayliZ Skrevet 8. desember 2006 #6 Skrevet 8. desember 2006 (endret) Sender hun i barnehagen så fort hun virker pigg nok til det. Synes det første året i barnehagen har vært et mareritt, hun kommer hjem med en eller annen form for sykdom nesten hver uke. Og om jeg skulle ha holdt henne hjemme en dag ekstra etter hver gang det var noe, så hadde ikke jeg eller mannen fått vært mye på jobben. Ber de heller ringe meg jeg dersom hun skulle virke sliten eller pjuskete utover dagen. Og de har pr d.d ikke ringt på sånne dager ennå så:-) Endret 8. desember 2006 av BayliZ
lidia Skrevet 8. desember 2006 Forfatter #7 Skrevet 8. desember 2006 Sender hun i barnehagen så fort hun virker pigg nok til det. Synes det første året i barnehagen har vært et mareritt, hun kommer hjem med en eller annen form for sykdom nesten hver uke. Og om jeg skulle ha holdt henne hjemme en dag ekstra etter hver gang det var noe, så hadde ikke jeg eller mannen fått vært mye på jobben. Ber de heller ringe meg jeg dersom hun skulle virke sliten eller pjuskete utover dagen. Og de har pr d.d ikke ringt på sånne dager ennå så:-) ← Enig i dette, det var derfor jeg spurte . Som en her nevner så vil de jo helst ha en feberfri dag før barnet blir sendt tilbake i barnehagen. Vi har jo begrensa med dager vi kan bruke. Lurte på dette med feberfri dag, om dette var vanlig- eller om de hadde dette kun i vår barnehage. Har ikke hørt om dette før.
Ulrikke Skrevet 9. desember 2006 #8 Skrevet 9. desember 2006 Hvis de har hatt høy feber når de la seg, så sender jeg ikke i bhg selvom de ikke har feber når de står opp. Da kan den fort komme tilbake. Har de hatt høy feber en dag, og den synker tilsvarende hele dagen etter, og tempen er 38 eller noe når de legger seg, så har jeg sendt i bhg hvis de ikke har feber om morra'n, men bedt dem ringe meg om jeg har feilvurdert.
Gjest Turi Skrevet 10. desember 2006 #9 Skrevet 10. desember 2006 Enig i dette, det var derfor jeg spurte . Som en her nevner så vil de jo helst ha en feberfri dag før barnet blir sendt tilbake i barnehagen. Vi har jo begrensa med dager vi kan bruke. Lurte på dette med feberfri dag, om dette var vanlig- eller om de hadde dette kun i vår barnehage. Har ikke hørt om dette før. ← Grunnen til at jeg vil ha det er at Vesla da blir mindre syk på sikt (vår erfaring gjennom 2 barnehageår nå). Da vi i starten var redd for å bruke opp dagene og sendte henne i barnehagen med en gang hun så frisk ut var hun hyppigere syk. Etter at vi startet med en hjemmedag som "frisk" også ble hun raskt mer motstandsdyktig, og sjeldnere syk. Men hun har jo også blitt eldre, noe som også bedrer immunsystemet vesentlig. Heldigvis har vi en sunn unge, og er ikke i nærheten av å bruke 20 dager hjemme pr. år. Hadde vi vært i en situasjon med barn med mye sykdom måtte vi nok tenkt annerledes. Men husk at foreldre med kronisk syke barn kan få utvidet hjemmedagene til 40.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2008 #10 Skrevet 16. februar 2008 Dersom du blir ringt opp fra barnehagen og de sier at barnet ditt ikke er i form og du må komme og hente det, og dagen etter er barnet i form igjen, leverer du ungen i barnehagen, eller lar du han/hun bli hjemme en dag til?..?
Gjest Gjest-M- Skrevet 16. februar 2008 #11 Skrevet 16. februar 2008 Helsestasjonene rundt omkring har utarbeidet retningslinjer for å holde barn hjemme fra barnehagen ved sykdom. Sjekk hos din helsestasjon om de har noe slik. Som barnehageansatt, vil jeg si at de fleste foreldre er flinke til å vurdere om barnet deres bør holdes hjemme eller ikke. Problemene oppstår når enkelte ikke innser at barnet deres ikke har godt av å være i barnehagen, og at det faktisk smitter andre, både barn og personalet. Omgangssyke går og går hos oss, og er vanskelig å få bukt med. Det er også viktig å huske på at det er stor forskjell på å tusle hjemme og virke i god form, og å være i barnehagen. Der må formen være så god at barnet kan delta i alle aktiviteter, og også kunne være ute.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2008 #12 Skrevet 16. februar 2008 Problemene oppstår når enkelte ikke innser at barnet deres ikke har godt av å være i barnehagen, og at det faktisk smitter andre, både barn og personalet. Omgangssyke går og går hos oss, og er vanskelig å få bukt med. Dette skulle jeg ønsket de hadde tatt mer alvorlig ved min barnehage, enkelte sender ungene i barnehagen straks de ser halvveis friske ut etter sykdom, noe som gjør at mitt barn oftere blir smittet, og det går også ut over bemanningssituasjonen når de ansatte blir smittet. Det er sikkert ikke så lett å si fra, men det hadde vært bedre for alle om de ansatte kunne vært helt tydelig overfor de som ikke tar godt nok hensyn til sine egne og andres barn om hvor lenge de forventer at de skal være hjemme ved sykdom. På den andre siden er det kanskje ikke så lett å "nå inn til" noen som sender et sykt barn i barnehagen og deretter er utilgjengelig hele formiddagen, mens barnet blir så syk at h*n til slutt må tas med på legevakta av personalet
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2008 #13 Skrevet 16. februar 2008 Jeg jober i barnehage, og har faktisk fått høre fra foreldre at "hun er så forkjølet i dag, at hun ikke kan være ute". TOPPERS!!! Eller gutten som hadde over 40 i temp dag etter dag, og foreldre måtte ringes til. Mange som trodde på at ungen ikke hadde hatt feber om morgenen? Nei, de stapper i de Paracet om morgene og håper det går noen timer. Når vi så ringer skal de komme så fort de kan, hvilket ofte tar flere timer. Ringte en gang til en mor som vi visste var hjemme, ca. 5 min fra barnehagen. Joda, de skulle hente. Etter TO timer kommer far, fra jobb en times kjøring unna. Gutten hadde omgangssyke. Say no more!!!
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2008 #14 Skrevet 16. februar 2008 I vår bhg, og i alle andre bhg jeg har hørt om egentlig, gjelder en feberfri dag, før barnet kan komme tilbake til bhg. Å sende barnet sitt i bhg, halvveis sykt, det er ikke fint gjort. Tenk hvor sliten du selv føler deg etter noen dager med omgangssyken eller influensa eller hva det måtte være. Vi voksne holder oss hjemme helt til vi er friske. Dårlig gjort å sende barnet i bhg, som er minst like slitosmt for barnet som jobben er for oss voksne... For ikke å snakke om at barnet smitter de andre barna eller de ansatte i bhg.
Gjest Gjest-M- Skrevet 16. februar 2008 #15 Skrevet 16. februar 2008 Det varmer en førskolelærers hjerte å se de fornuftige tankene over her:)) Hadde enda alle foreldre tenkt sånn *sukk*
maja25 Skrevet 18. juni 2008 #16 Skrevet 18. juni 2008 helt ening er mange som ikke tenker slik.. bhg assistent
Rødtoppen86 Skrevet 18. juni 2008 #17 Skrevet 18. juni 2008 Problemene oppstår når enkelte ikke innser at barnet deres ikke har godt av å være i barnehagen, og at det faktisk smitter andre, både barn og personalet. Omgangssyke går og går hos oss, og er vanskelig å få bukt med. Dette er et stort problem i flere barnehager tror jeg. Selv er jeg barnehageassistent og har opplevd mye rart angående syke barn. Har vært lettere sjokkert over noen foreldre som sender skikkelige syke unger i barnehagen. De er så fulle av snørr og slim at de nesten ikke kan puste og blir andpusten av å gå, men de har jo ikke feber, så da er det jo greit å komme i barnehagen. Har flere ganger måttet ringe foreldrene og sagt at ungen ikke er i form, og at de burde ringe legen. Liker ikke å mase på foreldrene, men av og til er det såpass ille at man er nødt. Man må tenke på at det er tungt for barnet å være i barnehagen med mange andre barn, bråk og aktiviteter. Det er ikke det samme som å sitte hjemme og slappe av. Heldigvis er også mange flinke foreldre som passer godt på barna sine Angående feberfri dag så har vi det der jeg jobber. Som andre har nevnt, vil jeg tro det er veldig viktig slik at ungen får samlet opp litt energi. Barn som har vært syke, spiser og drikker ofte lite, så de trenger en avslappende dag hjemme hvor de kan kose seg med mat og mamma/pappa, ikke mas og stress i barnehage.
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2008 #18 Skrevet 18. juni 2008 Dette skulle jeg ønsket de hadde tatt mer alvorlig ved min barnehage, enkelte sender ungene i barnehagen straks de ser halvveis friske ut etter sykdom, noe som gjør at mitt barn oftere blir smittet, og det går også ut over bemanningssituasjonen når de ansatte blir smittet. Det er sikkert ikke så lett å si fra, men det hadde vært bedre for alle om de ansatte kunne vært helt tydelig overfor de som ikke tar godt nok hensyn til sine egne og andres barn om hvor lenge de forventer at de skal være hjemme ved sykdom. På den andre siden er det kanskje ikke så lett å "nå inn til" noen som sender et sykt barn i barnehagen og deretter er utilgjengelig hele formiddagen, mens barnet blir så syk at h*n til slutt må tas med på legevakta av personalet At det går an!!! Har dette virkelig skjedd? Jeg jobber i en barnehage der foreldrene heldigvis er kjempeflinke til å sette barnas ve og vel først når det gjelder å holde barna hjemme... Men det skal sies at barnehagen er på bygda, og mange av foreldrene jobber hjemme på gårdene sine eller er hjemmeværende og har barna i barnehagen pga sosialisering. HURRA for barnehagen min og foreldrene :D
Gjest Purple Haze Skrevet 18. juni 2008 #19 Skrevet 18. juni 2008 Å, jada det går an. Jeg har tatt i mot barn med spy i håret, stikkpiller i bleia, feber og så forkjølet at de knapt orker å være våkne. Ungene forteller selv at de har kastet opp om natta eller samme morgen. Flott! Heldigvis er dette unntakene, de fleste er flinke til å holde barna hjemme når de er syke. Men enkelte MÅ på jobb, de er uunværlige. Og dessverre for alle parter, er det som regel de samme foreldrene som aldri holder barna hjemme ved sykdom. Det er korttenkt, for hvis barnet får en dag eller to hjemme, vil det bli fortere frisk. Å gå og hangle i lang tid, forlenger sykdomsperioden. Dessuten er det viktig å huske på at det er forskjell på å være hjemme og å være i barnehagen når man ikke er i form. Aktivitetsnivået er mye høyere i barnehagen.
absinthia Skrevet 18. juni 2008 #20 Skrevet 18. juni 2008 (endret) Jeg har som flere andre her også erfaring med at barna holder seg friskere i løpet av året dersom de får være hjemme fra barnehagen og ta det med ro dagen etter at de har blitt feberfri. Dette har holdt stikk på alle mine 3 barn. Jeg har holdt barna hjemme når de har vært veldig forkjølte med bare litt forhøyet temperatur som ikke egentlig kan kalles for feber og har erfart at det virker som om de ikke blir ordentlig syke dersom de får ha ro på seg når de er "nestensyke" også. Tror at mange kunne ha unngått ekstra sykdom ved at ungene får ta det med ro, når de ikke er i form. Jeg vet jo på meg selv at jeg garantert blir syk dersom jeg løper rundt og stresser når jeg er kraftig forkjølet selv og er sikker på at dette også gjelder barna. Endret 18. juni 2008 av absinthia
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå