Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Lurer på om noen har erfaringer med el- bil?

Tenkte jeg skulle kjøpe meg det og bruke den "til og fra toget" dvs 4 km...

Dårlig plan/god plan?

Noen som i det hele tatt har erfaring med el- bil? Hvor mye åpvirker dte strømregningen feks?

Kikoro

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da sykler nok du og tenker jeg når det er 20 minus og ikke brøytet fordi man bor "utti granskauen", ikke fotgjengerfelt, ikke gatelys, generelt en skranglete bilvei som ikke har plass til 2 i bredden omtrent. Er ikke intressert å bli meid ned av en semitrailer klokka 0500 om morgnen fordi jeg sykla i snøstorm 20. februar!

:)

Kikoro

Skrevet

Kunne tenkt meg elbil som bil nummer to (eventuelt bytte ut Atosen). Er også interessert i å vite faktiske utgifter. Trenger garasje fyrst med straumuttak (kikker på hus for tida så kanskje det vert ein realitet om ikkje så lenge).

Skrevet

Jeg har forhørt meg litt om dette, og siden deler som må skiftes er veldig dyre (feks nytt batteri og ladekabel feks) vil det ikke lønne seg med elbil. Bilen er også forholdsmessig dyr. Hvis man bo i byen sparer man litt på å kunne kjøre i kollektivfelt, gratis parkering enkelte steder, ladestasjoner, gratis i bomringen og lavere årsavgift.

Men 4 km var jo ikke langt da. Nesten så jeg hadde gått den strekningen (og selvsagt syklet om sommeren), men så er jeg veldig glad i å gå og hater egentlig å kjøre bil.

Gjest Maxagaze
Skrevet
Jeg har forhørt meg litt om dette, og siden deler som må skiftes er veldig dyre (feks nytt batteri og ladekabel feks) vil det ikke lønne seg med elbil.

[....]

Etter hva jeg har hørt er Kewet rimelige på batteriskift (sammenlignet med andre elbiler, ihvertfall), dessuten er det glassfiberkarosseri, slik som på Think. Syns det nesten må være ett must, hvem gidder å gnukke/polere/hindre rust på TO biler ?? Er nok å ha det bryet på en..

[..]

Men 4 km var jo ikke langt da. Nesten så jeg hadde gått den strekningen (og selvsagt syklet om sommeren), men så er jeg veldig glad i å gå og hater egentlig å kjøre bil.

Du skal ha respekt for å være såpass aktiv, men nå var nå kanskje det at du hater å kjøre bil ikke beste utgangspunktet for å uttale seg om biltyper.. ? ;)

Skrevet
Jeg har forhørt meg litt om dette, og siden deler som må skiftes er veldig dyre (feks nytt batteri og ladekabel feks) vil det ikke lønne seg med elbil. Bilen er også forholdsmessig dyr. Hvis man bo i byen sparer man litt på å kunne kjøre i kollektivfelt, gratis parkering enkelte steder, ladestasjoner, gratis i bomringen og lavere årsavgift.

En elbil har færre deler enn en vanlig bil, og må sjeldnere bytte. Ny ladekabel koster kr 350 på Torhov bilrekvisita, det er en vanlig motorvarmerkabel.

Å bytte batteri er som å måtte bytte motor i en vanlig bil - ja, det er dyrt, men du kjøper vel heller ny bil enn å kjøpe ny motor..?

Det er ingen årsavgift på elbil (nye klistremerker kommer bare dalende ned i postkassen :) ), så det du må beregne av årlige utgifter er forsikring (ca 3 500 ved 10 000 km), "service" (som heter vedligeholdslading, koster ca kr 1 500 tror jeg, husker ikke sikkert) ca hver 4000 km, og ekstra strøm. Strømmen kommer an på hvor mye du lader, kjører du 4 km om dagen blir vel dette maks én lading i uka, det kommer du ikke til å merke, en gang. Men jeg gjetter på at du kommer til å bruke bilen mer enn det når du først har fått den :)

Kjøper du bilen via forhandler (anbefales!) er det lettere å gjennomføre reklamasjoner, noe som er praktisk talt umulig om du kjøper av en privatperson. Men sett deg på liste NÅ, det er lange ventetider på alle typer elbil. Anbefaler deg å sjekke hjemmesiden til Norsk elbilforening (http://www.elbil.no/norstart/).

Skrevet

Jeg har mange ganger vurdert å kjøpe elbil siden jeg kjører ut og inn av oslo hver dag. I tillegg har jeg gratis parkering for elbil på jobb med gratis lading.

Ulempen med elbil er at detkan være problemer med lading i kulda. Så hvis det er 20 blå ute og bilen står ute om natten kan du risikere at den blir stående. Har du garasjeparkering derimot burde deg ikke by på store problemer :)

Skrevet
Ulempen med elbil er at detkan være problemer med lading i kulda. Så hvis det er 20 blå ute og bilen står ute om natten kan du risikere at den blir stående. Har du garasjeparkering derimot burde deg ikke by på store problemer :)

Think har en forhåndsinnstillbar kupévarmer (går på nettet når du lader, ikke bilens batteri) som gjør at du kan komme ut til varm bil.

Bilen min står ute på andre vinteren, og selv om den er treg med én gang når det er "20 blå" (ikke når den er forhåndsoppvarmet), starter den alltid og går som bare det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...