Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

I forrige uke var jeg i Sverige på handletur. Jeg hadde da med meg visakortet til mannen min, for han hadde mer penger enn meg :sjarmor: (jeg skrev hadde, ikke sant ;) )

I en av butikkene jeg var i bare dro de kortet uten at jeg måtte taste koden, men jeg måtte underskrive, det gikk greit det for de sjekket ingenting.

Det jeg da ble litt beskymret over er at da kan jo egentlig hvem som helst missbruke et stjålet visakort i en butikk der du ikke trenger å taste kode men bare underskrive, man kan jo skrive under med et hvilke som helst navn også siden det ikke blir sjekket.

Lurer også på dette: noen ganger da jeg har dratt kortet mitt i butikkene her hjemme har det gått over på visa så jeg har måttet underskrive. Hvis det er en butikk jeg ikke er kjent i har jeg måttet vise frem bevis. Hvis jeg da hadde brukt et kort som ikke var mitt hadde jeg da fått det godkjent med min underskrift mot at jeg hadde vist frem bevis på at jeg er meg? Eller hvordan blir det gjort?? Må jeg også skrive fødselsnr, tlf eller adresse da, for at de kan få tak i meg hvis jeg feks hadde stjålet kortet??

Endret av m@msen
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis kortet er stjålet så er det jo også sperret og det vil dermed ikke være mulig å få det godkjent i terminalen.

Skrevet
Hvis kortet er stjålet så er det jo også sperret og det vil dermed ikke være mulig å få det godkjent i terminalen.

Det er kanskje ikke sikkert man merker at man mister kortet med èn gang så det kan ha blitt brukt før man rekker å sperre kortet.

Gjest Cosmic Girl
Skrevet

Kort sperres ikke før man har meldt det stjålet, og som det sies over kan det gå litt tid før det oppdages, så jeg ville nok ikke stolt blindt på det.

Men jeg tror ikke jeg kan bruke min manns visa-kort dersom jeg får spørsmål om å legitimere meg. Da må jeg eventuelt ha en fullmakt fra han, med kopi av hans legitimasjon, og det pleier jeg ikke å gå med i lomma.

Vi låner ofte kort av hverandre, men da taster vi koden. Har tidligere blitt nektet å handle på hans kort når det går på VISA. Typisk at man står der med en masse varer som er slått inn, man har dårlig tid, skal kanskje ha gjester, også nektes man å betale med mannens kort fordi man ikke har fullmakt og kopi av legitimasjon :sur:

MEN; Det er jo lurt, og jeg liker å tro at man ikke villt kan handle på andres kort!

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Det står på kortet at det er ulovlig å overdra det til noen andre, altså har du ikke lov til å bruke din manns visakort.

Det er veldig strengt, og butikken SKAL sjekke signatur og bilde, evt. annen legitimasjon hvis det ikke er bilde på kortet. Problemet med at noen butikker ikke sjekker, er at da kan som dere sier hvem som helst skrive under med et hvilket som helst navn. Det hjelper ikke med fullmakt og kopi av vedkommendes legitimasjon, den kan også være forfalsket (f.eks hvis noen har stjålet lommeboka di, så er det en smal sak med dagens bildebehandlingsprogrammer å forfalske en underskrift og ta en kopi av førerkortet ditt som også lå i lommeboka). Det er kun innehaveren av kortet som har lov til å bruke det.

MEN - det går an å få en kopi av hans visakort, men i ditt navn. Da er begge kortene tilknyttet samme konto, og det er helt lovlig for deg å bruke ditt eget kort.

Et par ganger har jeg vært nødt til å annullere kjøp med visa fordi det er kona eller samboeren som har prøvd å bruke det. Dersom det blir sjekket, nekter visa å bekrefte transaksjonen, og forholdet blir anmeldt.

Skrevet

Mest sannsynlig har du fått reserveløsning på terminalen her i Norge..

Da er butikken pliktig til å sjekke at det er rette vedkommende som har kortet og få signatur + kontrollnummeret.

Som du beskriver har nok kjøpet i Sverige gått på visadelen, da er egentlig utikken på samme måte som over pliktig til å sjekke at du er kortets eier.

Men dette er desverre sløvt mange steder. Så ja, i sånne butikker vil nok stjålne kort kunne misbrukes.

Skrevet

Bjørnsdatter har helt rett i det hun skriver. Og det med ekstrakort (koster vanligvis ingenting) er en gos ide for par som bruker hverandres bankkort og konti.

Så dette om sperrede bankkort; får online terminaler gjelder sperren, det vil si at på online terminaler (terminaler der det ofte brukes kode til godkjenning av betalingstransaksjon) kontrollerer om det er dekning på bankkortet, utløpsdato, brukergrenser og om bankkortet er gyldig (altså ikke sperret).

Men offline terminaler (der det brukes underskrift) har ikke den samme funksjonen. Her bekreftes betalingstransaksjonen med underskrift, og det skal kreves tilleggslegitimasjon i tillegg til bankkortet (som førerkort fra 1998 og til i dag, pass, id-kort med fullt navn, bilde og fødsels- og personnummer, bankkort fra annen bank. I disse tilfellene er det korteier som er ansvarlig for å vite brukergrenser og dekning på konto samt at bruker er korteier og har lov til å bruke kortet. Legitimasjonen på bankkortet som brukes er ikke godt nok alene, men der syndes det mye. Transaksjoner der informasjon om korteier og legitimasjon ikke stemmer overens skal avvises. Forsøket på å bruke et bankkort på denne måten blir klassifisert som svindel, og skal meldes til politiet.

Forresten, bankkortetene går ikke over på visa med mindre det er kortnummer trykt i kortet som brukes. Når dere underskriver benyttes en reserveløsning som ellers skulle blitt godkjent på vanlig måte ved bruk av personlig kode. Det er ikke det samme som å "gå over på visa".

Og i utlandet er det bare pass som er gyldig legetimasjon (til tross for passfriheten i Norden) så bankkortet som ble brukt i Sverige og som måtte bli bekreftet med underskrift var ikke gyldig som legitimasjon i det tilfellet. Der skulle det blitt vist pass sammen med bankkortet.

Kort sagt, selv om butikken gjør feil i disse tilfellene kan bruker av kortet (hvis dette ikke er korteier) anmeldes for svidelforsøk, siden dere gjør noe ulovlig ved å ha overdratt andres kort (selv med deres tillatelse) siden bankkortet er personlig.

Skrevet
Mest sannsynlig har du fått reserveløsning på terminalen her i Norge..

Da er butikken pliktig til å sjekke at det er rette vedkommende som har kortet og få signatur + kontrollnummeret.

Blir feil å si dette i grunn, for veldig ofte går mitt visa/bankkort over på visa del. Står det på kvittering og da må det signeres.

Nå i julestria er det en del kort som slår seg over på visa, hvorfor aner jeg ikke. men de fleste butikker kan faktisk avbryte og prøve en gang til... Det er jo det greieste for alle parter...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...