Offline Skrevet 7. desember 2006 #1 Skrevet 7. desember 2006 Ja, hvor mye vil lappen koste? Hva er obligatorisk? Har søkt litt rundt på nett, og noen steder står det at om man er født i 1987 eller etter, så må man ha trafikkalt grunnkurs.. Hva med oss eldre da? Jeg blir litt usikker.. Har vurdert å reise vekk for å ta førerkort på 2 uker, men dette koster jo 25000,- Skulle ønske jeg bare begynte på lappen den gangen jeg var 18, så hadde jeg spart endel tusenlapper..
Arkana Skrevet 7. desember 2006 #2 Skrevet 7. desember 2006 Du kommer neppe under 25 000 om du tar lappen på vanlig måte heller, spesielt ikke i de store byene. Du kommer opp i 16 000 kun på det obligatoriske (inkludert selve førerprøven og utstedelse av førerkort, hvis du ikke består førerprøven på første forsøk koster det 2500 kr hver gang), og da har jeg ikke regnet med en eneste kjøretime. Kjøretimene koster ca 450 kroner, og avhengig av hvor mye du øvelseskjører blir det nok en del. Gjennomsnittet i Oslo er faktisk 40 timer.
Arwen Skrevet 7. desember 2006 #3 Skrevet 7. desember 2006 Jeg brukte hvertfall over 30 000 da jeg tok i våres. Hvor mye over har jeg ikke regnet ut.
loocoo Skrevet 7. desember 2006 #4 Skrevet 7. desember 2006 Når jeg tok lappen for tre år siden ble den på 14500. Sambo tar lappen nå og den er beregnet til å bli på 16500. Han har ikke trengt mer enn 5 vanlige kjøretimer, og vi bor på et forholdsvis lite sted. De obligatoriske "pakkene" fra kjøreskolen ble på 10800, kjøretimene er 2000, og så er det teoriprøven, føreprøven og utstedelse.
Gjest Eir Skrevet 7. desember 2006 #5 Skrevet 7. desember 2006 Har søkt litt rundt på nett, og noen steder står det at om man er født i 1987 eller etter, så må man ha trafikkalt grunnkurs.. Hva med oss eldre da? ← Dersom du aldri har tatt førerkort i Norge før må du ha trafikalt grunnkurs først, før du begynner å øvelseskjøre. Uansett om du er født før eller etter 1987. Men dette koster uansett bare en tusenlapp de fleste steder.
Gjest gjesta Skrevet 7. desember 2006 #6 Skrevet 7. desember 2006 (endret) Dersom du aldri har tatt førerkort i Norge før må du ha trafikalt grunnkurs først, før du begynner å øvelseskjøre. Uansett om du er født før eller etter 1987. Men dette koster uansett bare en tusenlapp de fleste steder. ← Det stemmer det, men jeg mener at det kostet litt mer enn 2.000 kr totalt sett. Ble litt forvirret for noen ting i det trafikale grunnkurset fikk meg til å tenke på at du faktisk må ha kjørt litt. Du kan spare en del dersom du har noen som du kan øvelseskjøre med. Endret 7. desember 2006 av Persille
Arwen Skrevet 7. desember 2006 #7 Skrevet 7. desember 2006 Du trenger ikke ha kjørt noe for å ta noe i det trafikale grunnkurset (man kjører ikke selv på mørkekjøringa mer )
loocoo Skrevet 7. desember 2006 #8 Skrevet 7. desember 2006 Du kan spare en del dersom du har noen som du kan øvelseskjøre med. ← Det er ikke lov å øvelsekjøre (verken med kjøreskole eller privat) før man har hatt trafikalt grunnkurs. Men som sagt det er bare de som er født etter 1987, og de som aldri har hatt noen form for førebevis (inkl moped) , som må ha det trafikale grunnkurset før de får lov å sitte bak rattet på en kjørende bil.
Gjest gjesta Skrevet 7. desember 2006 #9 Skrevet 7. desember 2006 Det er ikke lov å øvelsekjøre (verken med kjøreskole eller privat) før man har hatt trafikalt grunnkurs. Men som sagt det er bare de som er født etter 1987, og de som aldri har hatt noen form for førebevis (inkl moped) , som må ha det trafikale grunnkurset før de får lov å sitte bak rattet på en kjørende bil. ← Jeg er helt klar over at man må ha trafikalt grunnkurs før man kan kjøre i det hele tatt. Har en 16-åring i huset så ... Men når du kan starte med å kjøre så sparer man en del ved å øvelseskjøre privat.
Gjest Fruktfat Skrevet 7. desember 2006 #10 Skrevet 7. desember 2006 min kjørelærer anbefalte at man tok et par kjøretimer på kjørekole før man øvelseskjørte med andre. man legger jo ofte til seg noen uvaner etter å ha kjørt noen år.
Arwen Skrevet 7. desember 2006 #11 Skrevet 7. desember 2006 Alle må ha trafikalt grunnkurs nå, uansett når de er født!
Gjest Eir Skrevet 7. desember 2006 #12 Skrevet 7. desember 2006 Men som sagt det er bare de som er født etter 1987, og de som aldri har hatt noen form for førebevis (inkl moped) , som må ha det trafikale grunnkurset før de får lov å sitte bak rattet på en kjørende bil. ← Alle som ikke har førerkort fra før må ha trafikalt grunnkurs nå. Det med født før og etter -87 var bare en overgangsordning, da dette med trafikalt grunnkurs ble innført.
Gjest gjesta Skrevet 7. desember 2006 #13 Skrevet 7. desember 2006 Jeg tror ærlig talt ikke at en attenåring som drar til Svalbard for å få lappen greier seg like greit når det kommer til stykket. ← Måtte le litt. Svalbard har 5 mil vei og ingen lyskryss. Faktisk mange biler der og en og annen kontroll
Gjest prestekrage Skrevet 7. desember 2006 #14 Skrevet 7. desember 2006 (endret) Jeg driver å tar lappen nå. Heldigvis er min kjøreskole av de billigste i landet og her er ett utdrag av prislisten: Traffikalt grunnkurs, inkl mørkekjøring og førstehjelpskurs 1700.- (men dette betales i to omganger 900 for kurset og førstehjelp- 800 mørkekjøring). ALLE som enten tar lappen for første gang evt tar lappen på nytt (fordi de er blitt fratatt) må ha traffikalt grunnkurs UANSETT alder... Vanlige kjøretimer 380.- Kjørekurs landevei/ forbikjøring (obl) 2000.- Kjørekurs variert trafikkmiljø (obl) 1700.- Sikkerhetskurs bane (obl) 1800.- (eks baneleie) Endret 7. desember 2006 av prestekrage
Arkana Skrevet 7. desember 2006 #15 Skrevet 7. desember 2006 Heldigvis er min kjøreskole av de billigste i landet Selv om det å ta lappen er dyrt og man gjerne vil ha det så billig som mulig må man ikke bare se på pris. Man vil jo gjerne bestå (helst på første forsøk) og det er stor forskjell på kjøreskolene (uten at jeg skal antyde noe som helst om din skole).
Offline Skrevet 7. desember 2006 Forfatter #16 Skrevet 7. desember 2006 Takker for svar Kjipt at lappen skal koste så mye, men samtidig skjønner jeg det. Er 22år snart, og har funnet ut at jeg bare må bite i det sure eplet. Billigere blir det vel ikke uansett.. Noen som kan anbefale noen gode kjøreskoler i bergen? Har hatt mange venner som har tatt lappen, og når de har møtt opp på kjøreskolen, så har det virket som om de er innstilt på at alle elever MÅ ha feks. 30 kjøretimer. Jeg får nok øvekjørt utenom endel åsså, men må først og fremst ta trafikkalt grunnkurs, og en kjøretime eller 2..
Gjest gjesta Skrevet 8. desember 2006 #17 Skrevet 8. desember 2006 Takker for svar Kjipt at lappen skal koste så mye, men samtidig skjønner jeg det. Er 22år snart, og har funnet ut at jeg bare må bite i det sure eplet. Billigere blir det vel ikke uansett.. Noen som kan anbefale noen gode kjøreskoler i bergen? Har hatt mange venner som har tatt lappen, og når de har møtt opp på kjøreskolen, så har det virket som om de er innstilt på at alle elever MÅ ha feks. 30 kjøretimer. Jeg får nok øvekjørt utenom endel åsså, men må først og fremst ta trafikkalt grunnkurs, og en kjøretime eller 2.. ← Ei venninne av meg ble "lurt" til å velge en slik pakke med 30 kjøretimer for 2 år siden.. Hun brukte vel 15 av kjøretimene, men siden hun aldri hadde tatt i en bil før så trodde hun at hun måtte ha såpass.. Jeg hadde heller ikke tatt i rattet på en bil, og jeg hadde 12 kjøretimer, og øvelseskjørte ikke utenom på den tiden, fordi jeg bodde langt hjemmefra og kjente ingen andre som kom inn under øvelseskjøringsregelen.. Så jeg anbefaler deg å ta en kjøretime eller to for å se hvordan du ligger han før du eventuelt kjøper en av disse pakkene, så slipper du å betale mye ekstra.. Det er ikke så mye rabatt på de etter som jeg forstod.. Lykke til
Malama Skrevet 8. desember 2006 #18 Skrevet 8. desember 2006 Aktuelt tema. Min forlvoede er i samme situasjon, på tide å ta lappen, og kan angre seg på at han ikke tok den for halve prisen for 10 år siden (vel, 9 i alle fall) Det koster, men som du sier, det blir neppe billigere, så det er nok bare å gjøre det. 30 timer i tillegg til et obligatoriske hørtes mye ut, i alle fall om du har mulighet til å kjøre noe privat.
Arkana Skrevet 8. desember 2006 #19 Skrevet 8. desember 2006 Så jeg anbefaler deg å ta en kjøretime eller to for å se hvordan du ligger han før du eventuelt kjøper en av disse pakkene, så slipper du å betale mye ekstra.. Det er ikke så mye rabatt på de etter som jeg forstod.. ← Det er ikke alltid at det første estimatet stemmer. Jeg har hørt fra flere at kjørelærer har sagt etter første/andre time at "dette klarer du på toppen 10 timer", men så har de endt opp med 30-40. I store byer er det nok de færreste som klarer seg med bare noen få timer. Men jeg ville uansett ikke tatt noen pakkeløsning, for man vet som sagt aldri hva man ender opp med.
Offline Skrevet 8. desember 2006 Forfatter #20 Skrevet 8. desember 2006 Jeg tror jeg kommer til å ta en kjøretime eller 2 for å lære det grunnleggende, og ikke få uvaner.. åsså kjøre litt med foreldre/venner. Kjøper heller en pakke på 10 timer eller noe i den duren, åsså heller ta de andre timene ekstra. Har knapt øvekjørt før, men pleier som oftest å ta ting fort, så vil ikke borti 30 kjøretimer. Det jeg igrunn gruer meg mest til er teorien..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå