Lorelai80 Skrevet 7. desember 2006 #1 Del Skrevet 7. desember 2006 Håper noen kan hjelpe meg litt her. Flaskehalsen i denne oppgaven er råvare. Vi kan maks få 4000 kg. råvare pr.uke. Prod. a - Prod b Pris pr. kg ferdigvare 24 - 27,5 VK pr. kg ferdigvare 16 - 22 Råstofforbruk pr.kg ferdigvare 3,2 kg - 1,5 kg Jeg har funnet ut at DB pr. kg ferdigvare blir 8 - 5,5 Kan noen forklare meg hvordan jeg finner tot. DB ved optimal produktkombinasjon her ? Jeg skal da regne ut fra at råstofforbruket er flaskehalsen, og at det maks kan skaffes 4000 kg pr. uke. Jeg er ikke ute etter selve løsningen, men mer hvordan jeg kan regne den ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Landra Skrevet 7. desember 2006 #2 Del Skrevet 7. desember 2006 Hei! Er på samme oppgave! Håper vi får litt hjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorelai80 Skrevet 7. desember 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 7. desember 2006 Har du noen som helst ide om fremgangsmåte her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 7. desember 2006 #4 Del Skrevet 7. desember 2006 Ved en flaskehals velger du det produktet som gir høyest DB pr flaskehalsenhet. Ved flere flaskehalser må du sette opp isobidragsskjema, og velge produktkombinasjon som ligger lengst ute i diagrammet (parallellforskyver hjelpeisobidragslinje). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorelai80 Skrevet 7. desember 2006 Forfatter #5 Del Skrevet 7. desember 2006 Her har jeg bare en flaskehals. Men jeg skal velge den beste produktkombinasjonen. det vil vel da si at jeg må ta med begge produktene, og finne den kombinasjonen av disse to som gir høyest DB? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest joje Skrevet 7. desember 2006 #6 Del Skrevet 7. desember 2006 Du må løse denne likningen: 3,2x+1,5y = 4000 med hensyn på både x og y. Du tegner opp et diagram, setter inn tallene du får og finner mulighetsområdet. Så lager du en isobidragslinje. Det maksimale dekningsbidraget finner du der hvor isobidragslinjen krysser mulighetsområdet. Vil anbefalle deg å lese kapitell 17 i boken Grunnleggende bedriftøkonomisk analyse av Kjell Gunnar Hoff. Du finner den sikkert i biblioteket på skolen. Hva/hvor studerer dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest allium Skrevet 7. desember 2006 #7 Del Skrevet 7. desember 2006 Du må løse denne likningen: 3,2x+1,5y = 4000 med hensyn på både x og y. Du tegner opp et diagram, setter inn tallene du får og finner mulighetsområdet. Så lager du en isobidragslinje. Det maksimale dekningsbidraget finner du der hvor isobidragslinjen krysser mulighetsområdet. Vil anbefalle deg å lese kapitell 17 i boken Grunnleggende bedriftøkonomisk analyse av Kjell Gunnar Hoff. Du finner den sikkert i biblioteket på skolen. Hva/hvor studerer dere? ← Du må lese problemstillingen litt nøyere. Det er bare én flaskehals. Det ser du hvis du ser på ligningen din også, det er jo bare én ligning, og den kan ikke løses når du har to ukjente. Sakser fra hovedinnlegg: "Råstofforbruk pr.kg ferdigvare 3,2 kg - 1,5 kg Jeg har funnet ut at DB pr. kg ferdigvare blir 8 - 5,5" Du må finne hvilket produkt som har høyest db pr. flaskehalsenhet. For A: 8/3,2=2,5 For B: 5,5/1,5=3,67 Dermed velger du B. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorelai80 Skrevet 7. desember 2006 Forfatter #8 Del Skrevet 7. desember 2006 Fant denne regelen i boka: Ved en flaskehals prioriteres de produktene som gir høyest DB pr. flaskehalsenhet. Etter å ha lest den litt nøyere tror jeg nok at det betyr at det lønner seg å kun produsere B. Så jeg heller til å være enig med deg allium. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siljame Skrevet 8. desember 2006 #9 Del Skrevet 8. desember 2006 Hei! Jeg sitter med en nesten lik oppgave, men spm er som følger: "Hva er salgsprisen når DG skal være 43%?" Hvordan finner jeg ut det? Har følgende opplysninger: direkte materialer direkte lønn indirekte variable kostnader tilvirkningen indirekte variable kostnader salg/adm indirekte faste kostnader tilvirkningen indirekte faste kostnader salg/adm totale kostnader salgspris dekningsgrad (på den gitte salgsprisen) Takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest allium Skrevet 8. desember 2006 #10 Del Skrevet 8. desember 2006 Hei! Jeg sitter med en nesten lik oppgave, men spm er som følger: "Hva er salgsprisen når DG skal være 43%?" Hvordan finner jeg ut det? Har følgende opplysninger: direkte materialer direkte lønn indirekte variable kostnader tilvirkningen indirekte variable kostnader salg/adm indirekte faste kostnader tilvirkningen indirekte faste kostnader salg/adm totale kostnader salgspris dekningsgrad (på den gitte salgsprisen) Takk for svar! ← Nå får jeg vel pepper igjen, men ærlig talt, det tror jeg nesten du må finne ut selv. Hvis du ikke klarer det, har du ikke forstått særlig mye av faget. Hvis jeg forklarer deg det, lærer du mindre enn hvis du forsøker å forstå det. Les læreboken, det står garantert der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siljame Skrevet 8. desember 2006 #11 Del Skrevet 8. desember 2006 Jeg har prøvd å finne det ut, men fant det ingen steder i læreboka - det er jo derfor jeg spør her Har til og med satt opp en ligning uten at det hjalp noe. Det jeg prøvde var DG = DB / salgspris og så fylte jeg inn og salgspris ble da X men det stemte likevel ikke - så jeg har prøvd å finne det ut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest allium Skrevet 8. desember 2006 #12 Del Skrevet 8. desember 2006 Jeg har prøvd å finne det ut, men fant det ingen steder i læreboka - det er jo derfor jeg spør her Har til og med satt opp en ligning uten at det hjalp noe. Det jeg prøvde var DG = DB / salgspris og så fylte jeg inn og salgspris ble da X men det stemte likevel ikke - så jeg har prøvd å finne det ut ← Men det er jo riktig, så da kan jeg ikke forklare deg hvorfor du ikke får det til å stemme. Jeg ser to muligheter: Enten har du regnet feil, eller du har brukt feil DB. Ja... der har vi noe. Hvor har du fått tak i DB når du ikke kjenner salgsprisen? Prøv: DG = (Salgspris-FK)/Salgspris Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siljame Skrevet 8. desember 2006 #13 Del Skrevet 8. desember 2006 Nå fant jeg endelig feilen! Siden jeg ikke visste DB satte jeg DB = salgspris - FK slik du også mente var riktig, men det er ikke FK - det er VK! Da fikk jeg det til å gå opp. DB = (salgspris - VK) / salgspris hvor salgspris = X Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest allium Skrevet 8. desember 2006 #14 Del Skrevet 8. desember 2006 Nå fant jeg endelig feilen! Siden jeg ikke visste DB satte jeg DB = salgspris - FK slik du også mente var riktig, men det er ikke FK - det er VK! Da fikk jeg det til å gå opp. DB = (salgspris - VK) / salgspris hvor salgspris = X ← Selvfølgelig... hvor har jeg hodet idag? Jeg får skylde på gårsdagens eksamen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siljame Skrevet 8. desember 2006 #15 Del Skrevet 8. desember 2006 Hehe ja, alltid noe å skylde på Hvordan gikk bedøk eksamen din - om jeg kan spørre om det..? Må være deilig å være ferdig, jeg håper jeg står på eksamen - jeg skjønner ikke bedøk! Det er så vanskelig at jeg får lyst til å .... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest allium Skrevet 8. desember 2006 #16 Del Skrevet 8. desember 2006 Hehe ja, alltid noe å skylde på Hvordan gikk bedøk eksamen din - om jeg kan spørre om det..? Må være deilig å være ferdig, jeg håper jeg står på eksamen - jeg skjønner ikke bedøk! Det er så vanskelig at jeg får lyst til å .... ← Jeg synes bedøk er greit, jeg. Mye bedre enn f.eks. organisasjonspsykologi, som jeg hadde igår. Jeg fikk A på eksamen. Nå tar jeg bedøkII, det er tyngre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siljame Skrevet 8. desember 2006 #17 Del Skrevet 8. desember 2006 Da går du økonomi da? Jeg går markedsføring og syns alle andre fag er bedre enn bedøk. Strøyk på den første eksamen jeg hadde, så tar den opp nå. Har lest en del, men skjønner ikke så mye likevel. Håper at eksamensformen har blitt litt lettere - det er nok min eneste mulighet til å stå Hvis du fikk A på bedøk eksamen syns du vel at bedøk er litt bedre enn "greit"? Da må jo være som barneskolematte for deg Well - back to work! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest allium Skrevet 8. desember 2006 #18 Del Skrevet 8. desember 2006 Da går du økonomi da? Jeg går markedsføring og syns alle andre fag er bedre enn bedøk. Strøyk på den første eksamen jeg hadde, så tar den opp nå. Har lest en del, men skjønner ikke så mye likevel. Håper at eksamensformen har blitt litt lettere - det er nok min eneste mulighet til å stå Hvis du fikk A på bedøk eksamen syns du vel at bedøk er litt bedre enn "greit"? Da må jo være som barneskolematte for deg Well - back to work! ← Ja, jeg liker mattefagene. Fikk A i statistikk også. Markedsføring er jeg bare lykkelig over at jeg aldri behøver å ha noe mer med å gjøre. Tok obligatorisk markedsføring ivår, og det var bare et lite hakk bedre enn organisasjonspsykologi. Jeg fikk A likevel, men skjønner egentlig ikke hvordan det gikk til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå