Gå til innhold

Harry Potter-film 1. juledag

Anbefalte innlegg

Og jula er en hedensk skikk, kristendommen har blitt sneket inn i det sakte men sikkert for mange hundre år siden da de prøvde å renske ut hedenske skikker.... look it up =p

Så da antar jeg at du feirer en hedensk jul? Feirer du et norrønt midtvintersblot eller en romersk soltilbedning? Jeg antar også at du ikke pynter med engler, stjerner eller krybbe, i tillegg til at du ikke hører på julemusikk som omhandler evangeliet i noen form?

For i så fall så har du min respekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det er dårlige argumenter fra dere som er kristne ang dette med hva som skal sendes i jula. Er julen forbeholdt de kristne? Skal feiringen av en hedensk skikk omformes og gjøres kristen-vennlig?

Er det ikke bedre at vi gjør det sånn at de kristne gjør det de mener er riktig, og vi ikke-kristne gjør sånn som vi ønsker?

Som for eksempel å se på en god Harry Potter film?

Vi som sitter og ser på slikt svineri får heller ta vår fortjente straff når vi dør, og så kan dere andre straffe dere selv mens dere lever.

Nå er det på høy tid å skille stat og kirke, jeg begynner å få nok jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valiant Thor

Julen har jo egentlig ingenting og gjøre med kristendommen om jeg ikke husker helt feil så er det vel egentlig en feiring for at solen snur eller noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runehera
Her er jeg dypt, dypt uenig. Jeg synes personlig Harry Potter er noe helt annet en søppel, og hadde trodd du ville bidra med noe litt mer saklig i en slik diskusjon.  ;)

løgn heile greiene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runehera
Synes det er dårlige argumenter fra dere som er kristne ang dette med hva som skal sendes i jula. Er julen forbeholdt de kristne? Skal feiringen av en hedensk skikk omformes og gjøres kristen-vennlig?

Er det ikke bedre at vi gjør det sånn at de kristne gjør det de mener er riktig, og vi ikke-kristne gjør sånn som vi ønsker?

Som for eksempel å se på en god Harry Potter film?

Vi som sitter og ser på slikt svineri får heller ta vår fortjente straff når vi dør, og så kan dere andre straffe dere selv mens dere lever.

Nå er det på høy tid å skille stat og kirke, jeg begynner å få nok jeg.

julen er tradisjon og for alle! men dei frelste tenker meir på Jesus, mens dei ufrelste tenker meir på mat og pakker. må få lov å ta seg ut akkurat som ein vil! men er ikkje alt ein har like mykje glede i som frelst!

jo, det er det beste! seier ikkje imot!

seff. må dei som vil sjå på det få lov til det, men er ikkje noko å anbefala frå mi side når eg veit litt og nok kva det går i!

har ingenting å sei kor mykje ein synder eller ikkje synder, og er forresten ikkje det ein tar inn som er synd men det som går ut av munnen. alt er tilgitt alikavel så lenge ein tar imot tilgivelsen! men ein har ikkje glede i mykje av det som ufrelste har glede i som frelst! har ingen hensikt med å straffa kvarandre men å formana kvarandre i kjærlighet. alt er lov men ikkje alt gagner (oppbygger).

er nok ikkje feil det! kyrkja er jo verdslig, menneskestyrt og ikkje Guds styrt. er både bra og ikkje bra om den blir skilt eller ikkje. er bedre å ha kristendom som religion enn islam som religion, sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det er flere som argumenterer med at julen er hedensk og at det derfor legitimerer at man feirer den slik man vil. Med et slikt argument, så antar jeg at man da feirer en hedensk jul? Dvs, ingen kristne symboler, ingen kristne julesanger, med feiring av solen eller solsnu, evt. et midtvintersblot osv? Er dere som kommer med dette argumentet bevisst dette i juletiden og anser dette som en feiring av gamle guder eller av solen, og dermed fokuserer feiringen og symbolikken deretter?

Hvis dere gjør dettte, så synes jeg det er kjempeflott og det står stor respekt av å virkelig stå for det man sier på den måten. Hvis ikke, så anser jeg et slikt argument bare som en "unnskyldning" for å feire en sekularisert jul som består av meningsløse (som i "uten mening") tradisjoner for tradisjoners skyld, og mat og gaver for fråtsingens skyld.

Noe som er forsåvidt er greit, jeg mistenker de fleste nordmenn for å feire jul på den måten. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...