treningsjenta Skrevet 7. desember 2006 #1 Skrevet 7. desember 2006 jeg er student, og derfor ikke i heltidssjobb... men jobber for det en god del, men tydligvis ikke nok! jeg ser nå, i disse juletider at jeg ikke sitter igjen med like mye som jeg hadde trodd. jeg har til en hver tid klart å holde meg på ca 30 000 kroner stående på konto etter at alt er betalt av regninger. nå derimot ser jeg at jeg er langt nede i 20 000. dog skyldes dette julemat, julegaver, julepynt osv..... men hva er det gjennomsnittelige du sitter igjen med på konto? og går det mye penger hos dere i disse juletider??? får helt vondt jeg, når jeg hele tiden må tenke penger og regne på alt... man skal jo leve og kose seg og ikke tenke penger, men det er jammen meg ikke så lett.....
Lib Skrevet 7. desember 2006 #2 Skrevet 7. desember 2006 Jeg er også utrolig lei av å hele tiden tenke på penger, får helt vondt i magen av det. Særlig i disse handletider går det utrolig masse penger ! Er selv student, men jobber masse allikevel. Kunne helt sikkert klart meg på mindre penger, men uansett om jeg har mye eller lite penger, bruker jeg opp alt uansett Hvis du som student har 30 000 igjen på konto når alt av regninger er betalt, synes jeg ikke du har grunn til bekymring. Som nevnt har jeg et høyt forbruk, og kan godt sitte igjen med 20 kr på konto dagen før lønning/studielån ( Ja - jeg vet det er dumt, mitt nyttårsforsett er å bli flinkere med penger ). Dette kommer jo selvfølgelig an på om du har penger på sparekonto, i BSU, om du eier eller leier osv., men alt i alt synes jeg det høres ut som om du klarer deg veldig fint med penger, i forhold til gjennomsnittet for studenter
Gjest Ulva35 Skrevet 7. desember 2006 #3 Skrevet 7. desember 2006 30 000 igjen på konto til vanlig, og 20 000 nå i desember. Og du er student. Og bekymret Jøss du må da tulle
punktom Skrevet 7. desember 2006 #4 Skrevet 7. desember 2006 Hvorfor gidder du å ha 30k i buffer på brukskontoen din? Hadde jeg vært deg ville jeg kjørt inn 15 av dem nå i bsu (hvis du ikke har gjort det allerede) så får du litt igjen på skatten neste år.
Hobgoblin Skrevet 7. desember 2006 #5 Skrevet 7. desember 2006 Jeg pleier å ha 20000 i buffer på sparekonto, og vanligvis har jeg ca 10000 igjen på brukskontoen. Også har jeg BSU. Nå blir det mindre igjen, fordi mye av bufferen går med på oppussing av ny leilighet, også er det jo jul, da...
Gjest Maksprell Skrevet 7. desember 2006 #7 Skrevet 7. desember 2006 Jeg er ikke student og får heller ikke "normal" lønn der jeg jobber.. Dette fordi jeg går på kurs via nav og er ute i praksis nå.Jeg jobber like lenge som de andre og gjør en god jobb og får knappe 265kr dagen og må få støtte fra sosialen til å dekke litt av husleia..så når alt er betalt sitter jeg igjen med nesten 3000. Så til deg TS som var bekymret for dine 20000 på konto,tror ikke du har noe å bekymre deg over foreløbig Hurra for velferdstaten Norge! ( et lite tips:det lønner seg ikke å bli psykisk syk her til lands..)
Rosenrød Skrevet 7. desember 2006 #8 Skrevet 7. desember 2006 Synes også det virker som om du klarer deg veldig greit! Er ikke mange studenter som alltid har 30000 på kontoen...
Gjest Fliss Skrevet 7. desember 2006 #9 Skrevet 7. desember 2006 Jeg er ikke så veldig flink til å spare. Har "tvungen" sparing i aksjer og fond - det er penger som blir stående uansett - for sparekontoen tømmer jeg ved jevne mellomrom - det er alltid et eller annet jeg trenger. Lønnskontoen blir ganske tom før hver lønning ... er ikke interessert i å ha penger stående der. Foruten aksje-sparing så ser jeg på huset som en sparebøsse. Fikk verdivurdert boligen min idag - og den har steget 2,2 millioner på 4 år
treningsjenta Skrevet 7. desember 2006 Forfatter #10 Skrevet 7. desember 2006 mulig jeg formulerte meg litt feil.. grunnen til at jeg hadde 30 000 er fordi jeg har spinka og spart i over lengre tid. så det er det jeg sitter igjen emd etter boligkjøp! men så klart dette vil jo minke. i lønn i mnd har jeg ca 7 8000 kroner, og de går rimelig fort vekk..sitter ikke igjen emd så mye etter egningene er betalt.. men jeg lser litt her hva folk bruker på julegaver og slikt, og får helt angst med tanke på nmeg selv, synes penga flyyyyr av seg selv, og kortet går varmt i bruk! får litt angst!
Gjest gjesta Skrevet 7. desember 2006 #11 Skrevet 7. desember 2006 mulig jeg formulerte meg litt feil.. grunnen til at jeg hadde 30 000 er fordi jeg har spinka og spart i over lengre tid. så det er det jeg sitter igjen emd etter boligkjøp! men så klart dette vil jo minke. i lønn i mnd har jeg ca 7 8000 kroner, og de går rimelig fort vekk..sitter ikke igjen emd så mye etter egningene er betalt.. men jeg lser litt her hva folk bruker på julegaver og slikt, og får helt angst med tanke på nmeg selv, synes penga flyyyyr av seg selv, og kortet går varmt i bruk! får litt angst! ← Jeg har tilnærmet lik null på kontoen når nye penger kommer inn. Bufferen jeg hadde ble brukt her i våres i forbindelse med et samlivsbrudd. Har lite å spare av. Jeg har også lest her inne om pengeforbruk til jul og blir helt matt. Ikke av misunnelse og ikke av tanken på måtehold. Kanskje litt vedmodig for det er så langt fra min hverdag. Hadde jeg hatt nok penger så hadde jeg også brukt. For lenge siden tok jeg et oppgjør omkring dette og la meg på et forbruk rundt jula som passet min lommebok. Ikke alle andre rundt meg som så ut til å ha en mye tykkere lommebok. Cluet her er å være bevisst når du handler og hva du handler. Lett å bli litt sløv når du vet at du har en del penger på kontoen. Ta et bevisst valg om at du skal leve av den faste inntekten din og kanskje spe på denne jula med f.eks. 5000 kr av sparekapitalen. Hovedsaken er at du ikke handler på impuls fordi du vet du har noen kroner i banken. Ha en flott førjulstid.
Gjest -eline- Skrevet 7. desember 2006 #12 Skrevet 7. desember 2006 men så klart dette vil jo minke. i lønn i mnd har jeg ca 7 8000 kroner, og de går rimelig fort vekk..sitter ikke igjen emd så mye etter egningene er betalt.. men jeg lser litt her hva folk bruker på julegaver og slikt, og får helt angst med tanke på nmeg selv, synes penga flyyyyr av seg selv, og kortet går varmt i bruk! får litt angst! ← Jeg er og student og har dette semesteret kun hatt studielån. Har betalt minimalt i bokostnader så jeg har ikke hatt det altfor trangt, men har ikke fått spart noe pga nedbetaling av lån. Har brukt endel penger på julegaver, men begynte i september/oktober slik at jeg har fordelt utgiftene på flere måneder. Hadde aldri i verden hatt mulighet til å kjøpe julegaver hvis jeg ikke hadde gjort det sånn.
Gjest niomi Skrevet 7. desember 2006 #13 Skrevet 7. desember 2006 Min konto følger dette regnestykket: Inn = Ut Samme hvor mye som kommer inn, går alt ut igjen. Burde sikkert legge meg opp en buffer, men ikkeakkurat nå...
Gjest loren Skrevet 7. desember 2006 #14 Skrevet 7. desember 2006 Jeg går som regel ca i null til lønningsdag, eller, egentlig ikke helt, forjeg sparer 500 i rentespar hver mnd, 500 i bsu, pluss at jeg dagen før ny lønning kjører alt over på sparekonto, det har variert fra 0 - 2000 kr.. på sparekontoen nå har jeg rundt 10 000, men de forsvinne rover jul når vi skal flytte og ha nye hvitevarer
Rosenrød Skrevet 7. desember 2006 #15 Skrevet 7. desember 2006 Jeg har som regel også 0 kroner på lønnskonto dagen før lønn, men har ikke dårlig samvittighet for dette da jeg har spart ferdig bsuen min og i tillegg sparer 2000 kr i fond hver måned. Prøver også og sette inn 1000 kr på høyrentekonto, men den er tom akkurat nå grunnet forbedringer av hagen. Dessuten er det jo sparing å betale ned huslån hver måned også.
Laban75 Skrevet 8. desember 2006 #16 Skrevet 8. desember 2006 Vi har til enhver tid en sparekonto med en buffer på minst 20.000 (til bilrep, vaskemaskin som ryker m.m.). Og jeg forsøker å spare 4000 av min lønn hver måned (bortsett fra i førjulstidene) som går inn på denne kontoen. På lønnskonto har jeg ca 6000 igjen når alle trekk er gått. Dette skal rekke til mat for 4, fornøyelser m.m. (mannen betaler også mat av og til da - så alt går ikke vekk der).. Men som en annen her sier, følger også min lønnskonto regnskapet: inn = ut.. (godt sagt forøvrig)
Gjest Gjesta Skrevet 8. desember 2006 #17 Skrevet 8. desember 2006 Jeg liker også å ha en buffer på rundt 20000, men må innrømme at den kontoen er tom nå. Den gikk med i dragsuget med kjøp av ny bolig, nye hvitevarer (integrert der vi bodde), skyvedørsgarderobe, oppussing i gammel leilighet før vi flyttet og bil... (OK, det gikk med litt mer enn bare bufferen ) Dermed har det vært litt trange måender. Men vi sparer begge i fond. Har vel rundt en 50 000 der, men dette er forbeholdt bryllup i juni. Har også betalt inn min kjæres BSU. Min innløste vi når vi kjøpe ny bolig siden den var full. Er heldigvis ferdig med julegavene, så jeg håper noe av den relativt feite lønna jeg fikk i dag kan finne tilbake til bufferen vår.
Malama Skrevet 8. desember 2006 #18 Skrevet 8. desember 2006 Jeg vil ha en buffer på 20-30000 i banken, rett og slett fordi jeg vil vite at dersom det trengs så har jeg det. Om fryseren ryker uka før jul, og vaskemaskina på nyåret, så kan jeg bytte det ut (mine foreldre byttet 2 "store hvite/brunevarer" rett før/etter jul to år på rad, slik kan nemlig rett og slett skje!) Jeg vil vite at når jeg får beskjeden om en begravelse (jeg har fortsatt to besteforeldre i live, det har min forlvoede også) så kan vi bare hive oss på et fly, selv om det koster noen tusenlapper (jeg kjørte til mormors begravelse i sommer, og det var vi enige om at vi gjør ikke igjen, jeg var ikke emosjonelt sett i forsvarlig stand til å kjøre...) For øyeblikket er denne bufferen laaaaaangt større. Det kommer av at vi sparte og sparte og sparte til "huskjøp", men så ga bankmannen oss 100% førstehjemslån. Vi hadde selvsagt planer om å nedbetale en del av dette med sparepengene så snart vi var "etablert" med hvitevarer og slikt som vi trengte (leide med denslags) Men så fridde min kjære, så nå planlegger vi bryllup, og da går en stor del av sparepengene til det (vi kunne selvsagt nedbetalt på lånet og deretter spart opp nye penger til bryllupet, men vi velger heller å betale normalt på lånet, ha disse sparepengene til bryllupet (det er tross alt bare drøye 6 måneder igjen så kostnadne begynner å komme nå snart) og deretter ta et økonomisk oppgjør etterpå og se hvordan det står til og nedbetale en del da (evt sette opp et itt høyere månedlig trekk mens rentene enda er lave) Vi har i tillegg bsu da (minner meg på at vi må huske å sette inn der nå før jul) som vi skal spare på til de er fulle (noen år igjen enda, dette er vel bare 3. året tror jeg) og deretter tømmer vi dem og nedbetaler på lånet selvsagt. Min konto følger IKKE inn=ut men inn>ut. Dette gir oss trygghet til å vite at vi kan takle en renteoppgang eller endret livssituajson. Som student var det selvsagt annerledes, jeg levde på studielån/stipend jeg da, pluss at jeg jobbet i feriene. Likevel klarte jeg meg utmerket, og gikk med et lite oveskudd hvert semester (her spiller det sterkt inn at jeg hverken røyker eller drikker, og bodde på studenthjem, det er rimelig)
Bobeline Skrevet 8. desember 2006 #19 Skrevet 8. desember 2006 Jeg er også student, og kommer til å være det i minst et halvt år til. Jeg har spart studielånet mitt gjennom fire år, og studerer nå uten lån. Og jeg sparer omtrent 1000 i måneden til IPA - pensjonssparing, som hadde skattefordeler frem til det nye statsbudsjettet kom. Det har jeg holdt på meg siden jeg var 18, og hadde automatisk trekk. Nå setter jeg inn det jeg har ved årslutt som jeg mener jeg vil klare meg uten frem til jeg blir pensjonist. På lønnskontoen er målet å ha 5000 igjen etter jul, og det er helt greit for meg siden det jeg sparer er satt i fond, så det er ikke like stor panikk når den nærmer seg null.
Gjest gjesta Skrevet 8. desember 2006 #20 Skrevet 8. desember 2006 jeg er student, og derfor ikke i heltidssjobb... men jobber for det en god del, men tydligvis ikke nok! jeg ser nå, i disse juletider at jeg ikke sitter igjen med like mye som jeg hadde trodd. jeg har til en hver tid klart å holde meg på ca 30 000 kroner stående på konto etter at alt er betalt av regninger. nå derimot ser jeg at jeg er langt nede i 20 000. dog skyldes dette julemat, julegaver, julepynt osv..... får helt vondt jeg, når jeg hele tiden må tenke penger og regne på alt... man skal jo leve og kose seg og ikke tenke penger, men det er jammen meg ikke så lett..... ← men så klart dette vil jo minke. i lønn i mnd har jeg ca 7 8000 kroner, og de går rimelig fort vekk..sitter ikke igjen emd så mye etter egningene er betalt.. ← Hvis du har så høy lønn når du er student vil du jo ikke få mye stipend og ender opp med mye lån. Og du må jo ha et veldig høyt forbruk hvis du både tjener 7800 kr netto i tillegg studielånet. Da må du jo ende opp med voldsomt stort lån når du er ferdig utdannet? Da jeg var student jobbet jeg mye ved siden av studiene, men jeg sparte alt av lånet på høyrentekonto. Dermed hadde jeg ikke så mye nettolån etter jeg var ferdigutdannet. Og jeg skjønner bekymringen din ang at du har brukt 10.000 kr av sparekontoen din. Jeg synes det er veldig greit å bruke kortet til alt mitt forbruk, siden jeg da kan gå inn og sjekke kontoutskriften på hva jeg har brukt penger på. Har bankkort som er gratis i bruk, så det blir ikke noen kostnad. Lett å glemme hva man har brukt penger på, og da er det vanskelig å begrense forbruket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå