Tante M Skrevet 7. desember 2006 #1 Skrevet 7. desember 2006 Har fått noen kjempefine badelaken i gave. De er tykke og av god kvalitet(dyre i butikken.....) Men; de lukter surt nesten etter første gangs bruk. Tenkte kanskje det var vi som hadde hengt dem for tett, og har nå prøvd alt, men dritthånddukene lukter fortsatt surt. Nå har jeg mest lyst til å kaste dem. Hvorfor skal de ta opp plass når jeg ikke kan bruke dem, liksom... Men så var det det med samvittigheten da.... Er det noen som har tips til hva jeg kan gjøre for at de ikke skal lukte surt? Ingen andre håndduker er slik, bare dette settet.
Fakse Skrevet 7. desember 2006 #2 Skrevet 7. desember 2006 Vask dem på 60 grade eller høyere, ha vanish-pulver sammen med det vanlige vaskemiddelet, og la dem tørke luftig. Om ikke det hjelper, bland litt eplesidereddik i en balje og legg dem i bløtt over natta. Vask på samme måte som beskrevet over, tørk på et luftig sted. Tykke badehåndklær henger jeg alltid over to snorer på stativet, sånn at de får luft "mellom" og ikke bare på utsiden når de brettes på midten.
Tante M Skrevet 7. desember 2006 Forfatter #3 Skrevet 7. desember 2006 Takk for svar. Jeg har prøvd å ha eddik i vaskemaskinen når jeg vasker dem uten at det hjelper... Og jeg tørker i tørketrommel????
Fakse Skrevet 7. desember 2006 #4 Skrevet 7. desember 2006 Men har du prøvd vanish og høy temperatur? Har det først satt seg sur lukt er det ikek lett å bli kvitt den.
Tante M Skrevet 7. desember 2006 Forfatter #5 Skrevet 7. desember 2006 Får prøve Vanish og 90 grader da, for jeg vasker alltid håndklær på 60 grader til vanlig.
lillesky Skrevet 7. desember 2006 #6 Skrevet 7. desember 2006 Hva står det at de skal vaskes på? Og, kan jeg få spørre hva slags håndklær det er (merke)?
Gjest gjesta Skrevet 7. desember 2006 #7 Skrevet 7. desember 2006 Forsvinner ikke lukta da så er neste steg å legge de i eddikvann. Funker iallfall på annet tøy som lukter surt. Vasker det på vanlig måte etterpå. Kan virke som at du har et tørkeproblem. Dersom tøyet bruker all for lang tid på å bli tørt så kan det bli sur lukt i det. Jeg kan ikke tørke tøy på soverommet, men må ha det i stua for der er det varmt nok. Et annet alternativ er tørketrommel.
Fakse Skrevet 8. desember 2006 #8 Skrevet 8. desember 2006 Kan virke som at du har et tørkeproblem. Dersom tøyet bruker all for lang tid på å bli tørt så kan det bli sur lukt i det. Jeg kan ikke tørke tøy på soverommet, men må ha det i stua for der er det varmt nok. Et annet alternativ er tørketrommel. ← Hun sier jo at hun bruker tørketrommel, så når det er snakk om at de henger for tett tror jeg det menes på badet etter bruk. Det kan fint være årsaken til sur lukt, og når den først har satt seg er det sjelden den forsvinner med bare vanlig vask.
vackraflickan Skrevet 8. desember 2006 #9 Skrevet 8. desember 2006 Vask med atamon. Det dreper bakterier og fjerner vondt lukt. Har selv gjort det med hell etter at jeg har har klær i fuktig kjeller. Atamon er et konserveringsmiddel. Finnes i bakeavd i litt størr matbutikker (meny, centra, ica, ultra etc). Det kaster ca 7 kr så det er ikke dyrt. Det kommer i en sånn pose som natron og sitronsyre kommer i. Bruk 1/2-1 pose på en vask. Pluss vaskemiddel. Det fungerer også til å ta mugg fra f.eks plastbokser og er helt ufarlig (brukes jo i hovedsak i maten). Bare ikke lukt på det fordi det går rett opp i nesa på samme måte som hornsalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå