Gjest graceland Skrevet 7. desember 2006 #1 Skrevet 7. desember 2006 Har du tatt opp forbrukslån uten sikkerhet? Hvem har du brukt, og hvilke erfaringer har du med det?
Gjest Maxagaze Skrevet 7. desember 2006 #2 Skrevet 7. desember 2006 Har du tatt opp forbrukslån uten sikkerhet? Hvem har du brukt, og hvilke erfaringer har du med det? ← Har aldri tatt opp ett slikt, og vil aldri vurdere det heller. Tenk deg om ! Det er skyhøye renter på de greiene der ! Ta heller og spis havregryn, si opp abbonenter du ikke trenger, gjør hva som helst for å spare opp ca en månedslønn som buffer på kontoen. Ikke bli bankmat !
Litt Lost Skrevet 8. desember 2006 #3 Skrevet 8. desember 2006 Min sambo gjorde det før jeg kom inn i livet. 30 000 av det som den gang het GE Kapital. Fullstendig unødvendig! Har du ikke penger til å spare til det du vil ha, har du heller ikke penger til å betale det ned raskt nok til at det lønner seg å ta det lånet. Vår erfaring ble at det fløy litt penger ut hver mnd over lang tid, mer i renter enn i avdrag. Vi kunne ikke betale mer pga dårlig økonomi. Da jeg fikk en slump med penger i hånden betalte vi restgjelden og har siden ikke rørt et eneste kredittkort eller tatt noe forbrukslån. Kommer aldri til å gjøre det!
Gjest gjesta Skrevet 8. desember 2006 #4 Skrevet 8. desember 2006 Sambo måtte ta opp et slikt lån for å iheletatt komme seg inn på leiemarkedet i Oslo da vi flytta hit.. Siden han hadde vært student så hadde han heller ingenting oppspart, så for å betale depositum og første husleie tok han opp forbrukslån.. Nå skal vi spørre hans mor om vi kan låne resten av pengene av henne, sånn at vi kan innfri det lånet med høye renter.. Hadde nedbetalingstid over et år, så det koster oss 4000 kr mer enn det vi lånte hvis vi betaler det helt ut, men siden hans mor han solgt leiligheten sin og sitter på en god slump penger hun ikke trenger før i 2008 så skal vi spørre henne om et lån istedet.. Det er ufattelig sure penger, men nå har vi heldigvis mesteparten av de lånte pengene på en depositumkonto da, så vi betaler egentlig renter for å spare.. Så det er ikke alle som kan unngå et slikt lån heller, men man bør ta det over så kort nedbetalingsperiode som mulig, og man må bruke de på noe som er ytterst nødvendig..
micia78 Skrevet 8. desember 2006 #5 Skrevet 8. desember 2006 Har en venninde som tok opp et forbrukslån. Hun hadde ikke så høy inntekt, og kunne derfor ikke betale så mye av gangen, så hun sleit virkelig med å få betalt det ned. Hus bestemte seg til slutt for å droppe sommerferien og betalte det siste av lånet med feriepengene, bare for å kunne ha litt flere penger hver måned fremover. Da jeg snakket med henne om å ta opp forbrukslån selv, overtalte hun meg til å undersøke alle andre muligheter før jeg tok opp forbrukslån. Og derfor endte det med at jeg fikk en kausjonist i stedenfor, og dermed en mye lavere rente. Så sjekk alle muligheter. Forbrukslån er en gullgruve for bankene, men en veldig stor og lang regning for oss forbrukere!
Gjest Gjesta Skrevet 9. desember 2006 #6 Skrevet 9. desember 2006 Jeg kjenner et par stykker som stadig tar opp slike forbrukslån fordi de skal "unne seg" en ferie, en tv etc. Dette er mennesker som i utgangspunktet har svært dårlig råd og de sliter virkelig med å betale ned disse lånene. Avdragene blir mye høyere enn de trodde, og de blir aldri ferdige med dem. De ender bare opp med å ta opp nye lån for å få litt ekstra penger hver mnd. Så er den onde sirkelen igang... Jeg har brukt kredittkortet mitt en gang til noe nødvendig som kostet 10 000. Men da visste jeg at jeg fikk penger noen få måneder senere til å betale det ned. Og det gjorde jeg med en gang pengene kom inn på konto, for det er virkelig ikke billig å sitte med slike lån.
Gjest Iah Skrevet 18. januar 2011 #7 Skrevet 18. januar 2011 Tråden er ryddet for reklame. Spørsmål om moderering tas på PM. Iah, mod
Aud Long Skrevet 19. januar 2011 #8 Skrevet 19. januar 2011 (endret) I forbindelse med undervisning om personlig økonomi for et par måneder siden, regnet jeg ut kostnad ved å ta opp et standard forbrukslån, på en i utgangspunktet lav sum. Jeg satte opp 10.000 kroner tilbakebetalt på to år. Med etableringsgebyr (4-1500 kroner, varierer en del) renter (4-5000) gebyr ved hver regning (45*24= 1080) Så for å låne 10.000 kroner med betaling fordelt på to år, må lånetager beregne ca 6000 kroner ekstra, bare for å låne disse pengene. Og jo høyere summer, jo lengre løpetid er det gjerne, og høyere renter. Og hvis en da har litt dårlig råd i utgangspunktet, er det svært sure penger å kaste bort i gebyrer og renter. Så om du vurderer forbrukslån bør det være verdt prisen, og sjekk hva det faktisk koster! Og det med gebyr på hver regning i tillegg blir ikke nødvendigvis nevnt på søkesidene, og ca 500 kr + i året er jo litt penger, det og. Endret 19. januar 2011 av Aud Long
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå