Gå til innhold

Elveblest og årsak?

Fremhevede innlegg

Gjest Deception
Skrevet

I det siste har jeg noen ganger fått hissig elveblest på overgangen mellom hoftekammen og midjen (eller hva nå det området heter). Det kommer plutselig, er ganske hissig og hovent med store blemmer, og forsvinner i løpet av noen timer. Nå lurer jeg på hva det kan være framkalt av. Først trodde jeg på vaskemiddelallergi, siden det jo skjer der hvor bukselinningen treffer huden, men burde jeg ikke da fått problemer av en mer generell type? Dvs. utslett alle steder hvor klærne sitter tett på huden?

Forslag? Innspill?

Jeg kan ikke komme på noe annet det kan være. Ikke har jeg byttet såpe eller fuktighetskrem, og ikke spiser jeg noe spesielt som burde framkalle det. Jeg har heller ingen kjente allergier.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det står at utslettet kan forårsakes av trykk mot huden og svette ( og i grunn alt mulig annet også), så kanskje hvis buksene sitter tettere der enn andre bukser, eller har "hardere" og tettere hm... polstring langs linningen?

Gjest Deception
Skrevet

Hmm, det er bare helt vanlige jeans, og ikke spesielt trange, heller? Men jeg bærer ofte tung ryggsekk til og fra jobb, så kanskje det er det som utgjør trykket?

Skrevet

Hos meg er elveblest alltid forårsaket av en allergisk reaksjon. Ikke alltid jeg finner ut hvorfor, men jeg tåler iallfall ikke penicillin.

Gjest Deception
Skrevet
Hos meg er elveblest alltid forårsaket av en allergisk reaksjon. Ikke alltid jeg finner ut hvorfor, men jeg tåler iallfall ikke penicillin.

Jeg prøver febrilsk å finne ut hva det skal være, men vet ikke helt. Første gangen jeg fikk det, var for et par måneder siden, og da trodde jeg bestemt at jeg reagerte på et eller annet kjemisk stoff en helt ny bukse hadde i seg fra fabrikken. Men det har altså fortsatt; ikke så ofte, og det forsvinner i løpet av noen timer, men i morges våknet jeg med elveblest på hoften. Som nå er borte igjen. Jeg har kjøpt allergimedisin, for å se om det hjelper, men på en eller annen måte må jeg finne ut av det. Første skritt blir å bytte vaskemiddel, for det har forverret seg den tiden jeg har vært i utlendighet, og her har jeg brukt en annen type vaskemiddel enn hjemme, mer parfymert sådan.

Skrevet

Jeg vet at vaskemidler og skyllemidler kan forårsake reaksjoner. Jeg måtte bytte tøymykningsmiddel da flere i husstanden begynte og klø. Bruker nå en uten parfyme og fargestoffer. Dusjsåpe fra Palmolive er også uaktuelt her.

Jeg har hatt hjelp av allergimedisin. Det var det legen også anbefalte meg. Når jeg først får en reaksjon så varer den i dager. Sist gang hovnet jeg også opp i ansiktet.

Skrevet

Jeg fikk for første gang elveblest i sommer. Fikk en kraftig reaksjon på pencilin.... da måtte jeg ha sterke medisiner for å få det under kontroll. Jeg hovnet opp også. Men har som Persille fått beskjed om å bruke allergimedisiner. Aerius er en allergimedisin som er god mot elveblest.

Det er desverre vanskelig å finne ut hva man er allergisk for.. da man brått kan bli allergisk mot ting en før har tålt.

Håper du finner årsaken. Elveblest er fryktelig ubehagelig.

Skrevet

Kan det være at du får elveblest når du har svettet/blitt varm mens huden har vært borti stoffet? Jeg opplevde å få elveblest (mest sannsynlig) av den grunn en gang for flere år siden etter å ha sittet i en sofa i et varmt rom. Da var porene i huden mer åpne og mottakelige enn vanlig.

Skrevet
I det siste har jeg noen ganger fått hissig elveblest på overgangen mellom hoftekammen og midjen (eller hva nå det området heter). Det kommer plutselig, er ganske hissig og hovent med store blemmer, og forsvinner i løpet av noen timer. Nå lurer jeg på hva det kan være framkalt av. Først trodde jeg på vaskemiddelallergi, siden det jo skjer der hvor bukselinningen treffer huden, men burde jeg ikke da fått problemer av en mer generell type? Dvs. utslett alle steder hvor klærne sitter tett på huden?

Forslag? Innspill?

Jeg kan ikke komme på noe annet det kan være. Ikke har jeg byttet såpe eller fuktighetskrem, og ikke spiser jeg noe spesielt som burde framkalle det. Jeg har heller ingen kjente allergier.

jeg har vert til utredning for elveblesten. Er hardt angrepet. Setter seg i ansikt/munn/leppe/munn. Også andre steder på kroppen. har alltid akuttmedisin med meg i vesken. Kortison.

Som legn som har undersøkt meg sier: det er håpløst å finne ut årsaken. da skal du testes for en mill ting. Enkelte ting kan være åpenbare,men så vet man ikke hva det andre er.

Det kan brenne ut av kroppen. Ofte får man det om man har gått på betennelsesdempene medisiner, dispril og slike ting. Når det er veldig varmt kommer anfallene ofte.

Eks jordbær kan utløse et anfall, men neste gang jeg prøver, så kan det gå bra med jordbær-

trykk mot kroppen kan gi deg utslag der. Sånn som trange sko/bukser.

Skrevet

Det kan også komme av kulde eller kraftige tempraturendringer i løpet av kort tid. Jeg pleier å få det på vinterstid om det er veldig kaldt ute og jeg går inn i varmen.

Gjest Deception
Skrevet

Hmm, det har kommet når jeg har vært varm og svett, som for eksempel om natten, eller etter å ha gått til jobb med tung ryggsekk og altfor varme klær. Jeg har prøvd med allergitabletter, men det er jo umulig å si om det funker, for det dukker opp som fra intet, for så å bli borte igjen i lange tider.

Men jeg har kjøpt parfymefri såpe med lav PH-verdi, for det kan i hvertfall ikke skade.

Skrevet

Jeg får elveblestutslett i sommerhalvåret. Jeg aner ikke hva det kommer av, men tror det for mitt vedkommende skyldes noe som ikke er aktivt i naturen om vinteren. Har gitt opp å "forske" noe mer på det, og i sommer (åtte år etter første utbrudd) har jeg bare hatt en bitteliten prikk.

Klør så man kan bli helt koko. Jeg smører på xylocainkrem så fort jeg merker utslettet kommer.

Skrevet

Jeg har hatt elveblest mange ganger. Legen trodde kanskje at det var slik kroppen min reagerte etter en forkjølelse.Får det en gang i året kanskje og det er alltid rett før sommer i eksamenstiden. Går på allergitabletter til vanlig, så det var ingenting som hjalp. Hele kroppen og litt av halsen var helt opphovnet. Ingenting hjalp. Skiftet all sengtøy og merke på vaskemidlene, men det hjalp svært lite. Gikk vekk av seg selv etter en uke med intens kløing.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...