Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2006 #1 Skrevet 7. desember 2006 Flere her som skal feire jul alene i år? Er min første gang og jeg gruer meg skikkelig, hadde aldri trodd jeg skulle bli alene på julaften. Men sånn er det når foreldrene mine bor langt unna og jeg må jobbe tidlig 1. juledag. Huff....gruer meg veldig!!! Hilsen jente 23 år.
Gjest Miss_alexandria Skrevet 7. desember 2006 #2 Skrevet 7. desember 2006 Planen min var å være hjemme alene på julaften i år for første gang. Vanligvis prøver jeg å jobbe på denne dagen og har som regel gjort det, men i år skal jeg ikke. Og siden jeg ikke orker mer drama og div og føler meg veldig utilpass med enkelte familiemedlemmer, så har jeg på en måte avlyst julen i år. Mange synes kanskje det er helt teit og man må klare å ta seg sammen en kveld i året liksom... vel, jeg orker ikke flere slike julekvelder. Da min kamerat som var på besøk hos meg i kveld spurte hvor jeg skulle på julaften, fikk han helt sjokk. Han vet hvordan familien min er og skjønner meg veldig godt, men sa at ingen av hans venner skulle sitte alene på julaften. Han ville jeg skulle bli med til hans familie som jeg har truffet flere ganger før og som jeg vet liker meg godt, men jeg har likevel ikke lyst. Synes det blir veldig rart. Planen min var å se film og spise Grandiosa, men nå vet jeg ikke lenger...synes julen er en veldig tung høytid. Jeg håper jeg klarer å glede meg over den hvis jeg får barn selv en dag. Jeg snakket med en kamerat på msn i kveld og jeg spurte han hva han skulle gjøre på julaften. Han sa han sikkert kom til å være alene hjemme, for han hadde også en konfliktfylt familie.... Og vi begge er i begynnelsen av 20 årene
Gjest Pax Skrevet 7. desember 2006 #3 Skrevet 7. desember 2006 Konfliktfylt familie her og, velger derfor å være alene. Er visst flere av oss, ja.
Nelle Skrevet 7. desember 2006 #4 Skrevet 7. desember 2006 Det jeg aldri helt har likt ved jula er dette "påtvungne" familiesamholdet som liksom skal være denne dagen/disse dagene. Ellers i året, til hverdags, er jeg sammen med de menneskene jeg liker å være sammen med. Når høytiden kommer blir man plutselig påtvunget et samvær med gamle tanter man verken liker eller knapt kjenner - på det som skal være årets fineste dag skal man liksom sitte der sammen med mennesker man ikke forholder seg til i det daglige overhodet. Jeg for min del har bestemt meg for at jeg ikke gidder å følge disse reglene som noen en eller annen gang har bestemt er "moralsk riktig". Jeg har noen venner som er helt enig med meg i dette, og i år skal vi feire jula sammen. Jeg, kjæresten min, vennene våre, foreldrene mine og foreldrene til hun ene vi skal være hos. For første gang på mange år gleder jeg meg som en liten unge til julaften. Jeg synes rett og slett det er helt genialt å selv velge hvem man har lyst til å være sammen med på årets beste dag.
Nelle Skrevet 7. desember 2006 #5 Skrevet 7. desember 2006 Et tips til dere som har valgt å være alene: Hvis dere ikke egentlig har lyst til å feire alene kan dere jo oppsøke f.eks frelsesarmeen der hvor dere bor. De, eller andre liknende organisasjoner, pleier ofte å arrangere julefeiring for mennesker i en vanskelig livssituasjon - og de trenger alltid frivillige hjelpere. Da slår man noen flere fluer i samme smekk; Man har en legitim grunn til å droppe feiring med familie, i tillegg til at man kan feire jul sammen med noen som virkelig setter pris på ens tilstedeværelse. I alle de årene jeg satt og trøkka og feiret jul sammen med de gamle tantene tenkte jeg alltid at jeg hadde lyst til å bli med på en sånn frivillig julefeiring neste år. 1
Gjest gjesta Skrevet 7. desember 2006 #6 Skrevet 7. desember 2006 Jeg skal feire hele jula alene for første gang i år. Ungene mine skal være andre steder og moren min er for syk til å komme. Har ikke tenkt å sitte og deppe. Jeg har flere venner jeg kan feire med, men har valgt å takke nei. Jeg skal pynte til jul som vanlig. Ingen jul uten juletre. Kommer til å pynte det litt tidligere. Kanskje får jeg for en gang skyld god tid slik at jeg kan kose meg med tv både på kvelden lillejulaftenen og på dagen på julaftenen? Tidligere så har jeg alltid hatt mye å gjøre. Jeg skal ha full julemiddag som vanlig og julefrokost 1. juledag. Ingen grunn til å gi avkall på juleting bare fordi man er alene. Det jeg skal gjøre litt anderledes er at jeg skal kjøpe meg noen filmer og et nytt spill til PS2. I tillegg så har jeg mange bøker som venter på å bli lest. Må bare sørge for å ikke gå tom for rødvin eller stearinlys
L.v.b.s Skrevet 7. desember 2006 #7 Skrevet 7. desember 2006 En utrolig flott måte å feire julaften på,uten din nærmeste familie,må være å melde seg frivillig til å servere mat på byens varmestue Ring de og hør om de trenger hjelp
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2006 #8 Skrevet 8. desember 2006 Jeg skal også feire jul alene for første gang. Gruer meg litt ja. Særlig til lillejulaften og julaften. Men har også en vanskelig familie situasjon. Så da er det bedre alene.
Gjest DapperBloke Skrevet 8. desember 2006 #9 Skrevet 8. desember 2006 (endret) Hmm.. litt trist å høre at noen har det så ugreit med familien at de heller vil feire alene. Endret 14. desember 2006 av DapperBloke
Gjest Neffi Skrevet 8. desember 2006 #10 Skrevet 8. desember 2006 Jeg skal feire hele jula alene for første gang i år. Ungene mine skal være andre steder og moren min er for syk til å komme. Har ikke tenkt å sitte og deppe. Jeg har flere venner jeg kan feire med, men har valgt å takke nei. Jeg skal pynte til jul som vanlig. Ingen jul uten juletre. Kommer til å pynte det litt tidligere. Kanskje får jeg for en gang skyld god tid slik at jeg kan kose meg med tv både på kvelden lillejulaftenen og på dagen på julaftenen? Tidligere så har jeg alltid hatt mye å gjøre. Jeg skal ha full julemiddag som vanlig og julefrokost 1. juledag. Ingen grunn til å gi avkall på juleting bare fordi man er alene. Det jeg skal gjøre litt anderledes er at jeg skal kjøpe meg noen filmer og et nytt spill til PS2. I tillegg så har jeg mange bøker som venter på å bli lest. Må bare sørge for å ikke gå tom for rødvin eller stearinlys ← Hva synes barna dine om at du er alene?
hjertesukka Skrevet 8. desember 2006 #11 Skrevet 8. desember 2006 Jeg har forsåvidt ingen ugreie med familien, men vi er liten familie, mine foreldre er ikke lenger blant oss, min bror er bosatt i utlandet, selv er jeg skilt og mine barn er også spredt for alle vinder,iallefall denne julen. Heldigvis har jeg venninner i omtrent samme situasjon, så vi feirer sammen. Skulle ønske at det var mer sosialt akseptabelt å feire alene, men det blir alltid et ramaskrik hver gang jeg bringer det på bane.- Man risikerer også at folk man knapt kjenner panikkinviterer deg, og da vil jeg mye heller være alene, tror jeg. ("næmen stakars deg da, du kan ikke sitte alene på julaften, vet du,må komme til oss"....) Syns Persille sin jul høres kjempedeilig ut.
Gjest Neffi Skrevet 8. desember 2006 #12 Skrevet 8. desember 2006 Jeg har forsåvidt ingen ugreie med familien, men vi er liten familie, mine foreldre er ikke lenger blant oss, min bror er bosatt i utlandet, selv er jeg skilt og mine barn er også spredt for alle vinder,iallefall denne julen. Heldigvis har jeg venninner i omtrent samme situasjon, så vi feirer sammen. Skulle ønske at det var mer sosialt akseptabelt å feire alene, men det blir alltid et ramaskrik hver gang jeg bringer det på bane.- Man risikerer også at folk man knapt kjenner panikkinviterer deg, og da vil jeg mye heller være alene, tror jeg. ("næmen stakars deg da, du kan ikke sitte alene på julaften, vet du,må komme til oss"....) Syns Persille sin jul høres kjempedeilig ut. ← Men hvorfor er det ikke akseptabelt å önske folk inn i varmen? Tror neppe det er noen som mener ille ved å invitere noen som ellers må feire alene. Som de fleste påpeker er det jo ikke så hyggelig å feire alene. Hvorfor er det tabu å väre "ensom" å föle seg ensom - hvorfor er det ingen som erkjenne seg det? Jeg har fölt meg ensom drössevis av ganger! Derfor setter jeg stor pris på å bli önsket velkommen - hvor det nå enn skulle väre - til mennesker jeg ser varme hos. Hvorfor skal det handle om stolthet til slutt? Ikke rart vi har depressjoner og psykiske problemer på helsetoppen - i verdens rikeste land. Det er GREIT å väre alene - men man må ikke väre ensom for det?
Cata Skrevet 8. desember 2006 #13 Skrevet 8. desember 2006 Jeg gjør omtrent som Persille og det pleier gå helt fint. Jeg har forsåvidt et godt forhold til min familie, men de bor fryktelig langt unna og jeg får helt hetta ved tanken på førjulsstressede flyplasser. Samtidig er vi også en liten familie -kun mine foreldre og meg, og det blir for masete å dra bare for at vi tre voksne menneskene skal sitte og se TV. Ofte er det slik at jeg må jobbe litt i romjula også, og da blir det i hvertfall slitsomt å dra avsted. Så jeg feirer jul alene og det gjør forsåvidt de også. Vi ringes og slår av en prat utpå kvelden og ønsker hverandre god jul. Ofte er det slik at andre slektninger ringer for å "trøste stakkars ensomme meg" også. Det var litt rar følelse første gang jeg gjorde det (og jeg var passert 30 før jeg feiret alenejul for første gang), men det gikk helt greit. Jeg pleier si at jeg brukte mange år på å skaffe meg et eget hjem, så jeg vil jammen bruke det - også i jula. Jeg handler inn mat sånn at jeg kan lage "skikkelige" middager som jeg aldri gidder lage ellers i året. Leser mye, tenner stearinlys og sitter og slapper av i sofakroken. Om dagen kan jeg gå en tur for å få luftet juleflesket litt. Baking av "alle 7 sorter" blir det ikke, men jeg kjøper litt snop og kan finne på å bake halv oppskrift av en eller to sorter, bare for å få litt hjemmebakstfølelse. Nei, jula alene er ingen sak så lenge man er innstilt på det. Nyttårsaften alene synes jeg er langt verre, -men det er en annen sak.
Gjest Frk Åberg Skrevet 8. desember 2006 #14 Skrevet 8. desember 2006 Faren min feiret jula alene i forfjor, og han fikk en del reaksjoner på det. Følte meg nærmest som en dårlig datter som ikke dro til ham, men det var mammas tur å ha jul med oss barna, så det var umulig. Han kunne dessuten dratt til resten av familien sin om han hadde villet. Men han er ateist, og syns jula er noe stort tull. Så tror faktisk at han syns det var helt greit. Men det må ha vært slitsomt med de rundt som maste om at det ikke var greit.
Gjest gjesta Skrevet 8. desember 2006 #15 Skrevet 8. desember 2006 Hva synes barna dine om at du er alene? ← Nå er mine unger store. Jeg håper at jeg har klart å formidle at det er et valg som jeg har tatt. Ikke at jeg er nødt til å være alene. Jeg ønsker ikke at de skal få dårlig samvittighet. Må innrømme at jeg toner det ned og heller fokuserer på deres julefeiring som blir en ny opplevelse for de begge. Jeg vet de får det fint på hver sin kant og for første gang så skal ungene heller ikke være sammen i jula.
Gjest Bellatrix Skrevet 8. desember 2006 #16 Skrevet 8. desember 2006 Dere som er ufrivillig alene, kan dere ikke være hos venner? Det var jeg de årene jeg ikke feiret julen hos min egen familie.
hjertesukka Skrevet 8. desember 2006 #17 Skrevet 8. desember 2006 Men det må ha vært slitsomt med de rundt som maste om at det ikke var greit. ← Og det var nøyaktig mitt poeng. Har feiret en jul sammen med noen som "syntes synd på meg", og det er ikke å anbefale. Praten gikk trått og kunstig, og det føltes som om de trodde de gjorde meg en stor tjeneste. Ingen ekte varme,men kun utenpå, fordi det var jo jul. Jeg synes det er noe sterkt og flott over personer som virkelig går inn for å kose seg alene i julen.
Gjest Bellatrix Skrevet 8. desember 2006 #18 Skrevet 8. desember 2006 Og det var nøyaktig mitt poeng. Har feiret en jul sammen med noen som "syntes synd på meg", og det er ikke å anbefale. Praten gikk trått og kunstig, og det føltes som om de trodde de gjorde meg en stor tjeneste. Ingen ekte varme,men kun utenpå, fordi det var jo jul. ← Da blir det jo feil. Jeg feiret jul hos venner og følte meg veldig velkommen. De som inviterer må jo gjøre det fordi de faktisk vil, ikke av pliktfølelse,
honey21 Skrevet 8. desember 2006 #19 Skrevet 8. desember 2006 Jeg skal feire jul med familien, men jeg har en jobb som kan føre til at jeg må jobbe på julaften neste år. Tanken gjør meg litt trist, fordi jeg er ny i jobben og det er som oftest de nye som får de værste vaktene. Jeg vet ikke om jeg klarer det jeg Men til dere som velger å være hjemme har jeg veldig respekt for det. Det er jo ingen regel som sier at man måååå være med familie. Gjør det som føles rett for deg, og kos deg med det!
Gjest Gjest_Sara_* Skrevet 11. november 2007 #20 Skrevet 11. november 2007 Gammel tråd dette,men stadig aktuell. Jeg skal feire julaften alene for første gang i år. Synes det er litt vanskelig å fortelle familien min dette,i og med at jeg ikke har noen annen "grunn" enn at jeg gjerne VIL være alene. Noen som har erfaringer fra dette?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå